שירותי הביון הצבאיים של רוסיה תכננו לשבש את המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים בשנה הבאה בטוקיו. כך חשף הערב (יום ב') המרכז הלאומי לביטחון סייבר בבריטניה, שפעל בשיתוף עם סוכנויות המודיעין של ארה"ב. גורמים בריטים ואמריקנים אמרו כי יחידה 74455 של סוכנות הביון הצבאית של רוסיה (GRU), הידועה גם כמרכז הראשי לטכנולוגיות מיוחדות, תכננה את מתקפת הסייבר לשיבוש המשחקים והוציאה לפועל מתקפות אחרות.
3 צפייה בגלריה
הדגל האולימפי ודגל רוסיה זה לצד זה
הדגל האולימפי ודגל רוסיה זה לצד זה
אחראים גם למתקפת הסייבר בבחירות בצרפת ב-2017. דגל רוסיה לצד הדגל האולימפי
(צילום: AP)
בכתב אישום שפרסם הערב משרד המשפטים האמריקני נגד שישה מחברי היחידה בעבר ובהווה נכתב כי מילאו תפקידים מרכזיים בהתקפות על יעדים שונים, החל מהארגון למניעת הפצת נשק כימי וכלה בבחירות בצרפת ב-2017. גם בתי חולים ועסקים בארה"ב היו יעדים למתקפות. האישומים כוללים ארבע שנים של פעילות סייבר זדונית, משנת 2015 ועד 2019.
משרד המשפטים פרסם גם את תמונותיהם של השישה, המבוקשים על ידי הבולשת הפדרלית (FBI). הם אינם מואשמים בקשר להתערבות בבחירות בארה"ב, אף שהחיילים הם חלק מאותה יחידת מודיעין צבאית שלדברי התובעים התערבו בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016 על ידי פריצה לחשבונות הדואר האלקטרוניים של הדמוקרטים.
3 צפייה בגלריה
אנשי מודיעין רוסים רוסיה האקרים מבוקשים ארה"ב
אנשי מודיעין רוסים רוסיה האקרים מבוקשים ארה"ב
מבוקשים. ששת אנשי המודיעין הרוסי
(צילום: AP)
גורמים רשמיים בבריטניה אמרו כי האקרים ב-GRU פעלו גם נגד מארגני האולימפיאדה בטוקיו שהייתה אמורה להתקיים השנה אך נדחתה בגלל מגפת הקורונה. הפקידים סירבו למסור פרטים ספציפיים אודות התקיפות או אם הן הצליחו, אך אמרו כי פנו למארגני המשחקים, לספקי לוגיסטיקה ונותני חסויות.
שר החוץ הבריטי דומיניק ראב אמר כי "פעולות ה-GRU נגד המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים הן ציניות וחסרות אחריות. אנו מגנים זאת בצורה התקיפה ביותר".
סגן מנהל הבולשת הפדרלית בארה"ב דייויד בואודיץ' אמר כי "ה-FBI הזהיר שוב ושוב שרוסיה היא יריבה בעלת יכולת סייבר גבוהה, והמידע שנחשף בכתב אישום זה ממחיש עד כמה פעילויות הסייבר הרוסיות נפוצות והרסניות".
3 צפייה בגלריה
אנשי מודיעין רוסים רוסיה האקרים מבוקשים ארה"ב
אנשי מודיעין רוסים רוסיה האקרים מבוקשים ארה"ב
(צילום: gettyimages)
רוסיה הורחקה בדצמבר מאירועי הספורט המובילים בעולם למשך ארבע שנים, כולל אולימפיאדת טוקיו, בגלל עבירות סמים נרחבות. ההתקפות על המשחקים האולימפיים הן האחרונות בשורה של ניסיונות לתקוף ארגוני ספורט בינלאומיים, שלטענת גורמים מערביים ומומחי אבטחת סייבר תוכננו על ידי רוסיה מאז שפרצה שערוריית הסמים שלה לפני חמש שנים. מוסקבה הכחישה שוב ושוב את ההאשמות נגדה.
בריטניה וארה"ב אמרו הערב כי ההאקרים היו מעורבים גם במתקפת הסייבר בטקס הפתיחה של אולימפיאדת החורף ב-2018 בדרום קוריאה, אשר פגעה במאות מחשבים, חסמה את הגישה לרשת ושיבשה את השידור. משרד החוץ הבריטי מסר כי חוקרי אבטחת סייבר סימנו את רוסיה כחשודה באותה מתקפה, אך באותה עת היא נראתה כמו פעולה של האקרים סינים או צפון קוריאנים. "ההתקפות על משחקי קיץ 2020 הן האחרונות בקמפיין של פעילות זדונית רוסית נגד המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים", נכתב.
פעולות סייבר אחרות שביצעו לכאורה אנשי ה-GRU מאז 2015, על פי משרד המשפטים האמריקני, כללו את מתקפת הסייבר העולמית המכונה NotPetya. אוקראינה הייתה הראשונה שנפגעה במתקפה ב-2017, כשתוכנות הרסניות נעלו אלפי מחשבים השייכים לתאגידים גדולים, אך אחריה נפגעו מדינות רבות נוספות. מומחים טוענים כי NotPetya גרמה להפסדים של יותר ממיליארד דולרים. החברות שנפגעו כללו את תאגיד FedEx ואת ענקית התרופות Merck.