הנהגת אש"ף הודיעה הלילה (בין חמישי לשישי) על דחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני, שאמורות היו להתקיים בחודש הבא. בנאום שנשא מוקדם יותר בכינוס ההנהגה ברמאללה, הטיל אבו מאזן את האשמה על ישראל, בטענה כי סיכלה אותן בעצם אי-מתן אישור לקיימן במזרח ירושלים. הוא ספג ביקורת ממתנגדיו, ובראשם חמאס, שסבורים שסוגיית ירושלים היא רק תירוץ לביטול הבחירות בשל החשש של פתח שרץ בכמה רשימות מתחרות מהפסד לחמאס, שמתמודד ברשימה מאוחדת אחת.
2 צפייה בגלריה
הנהגת אש"ף ברמאללה
הנהגת אש"ף ברמאללה
הנהגת אש"ף ברמאללה
(צילום: AFP)
אבו מאזן הציב במרכז נאומו אמש את ירושלים ואת ההתנגשויות האחרונות בין הפלסטינים לבין ישראל בנוגע לעיר. בנאומו טען כי בישראל נאמר לו כי אין ממשלה שתחליט אם להתיר בחירות במזרח ירושלים: "אם ישראל הייתה אומרת שהיא מסכימה לבחירות בירושלים הן היו מתקיימות. היינו מנהלים תעמולה, ומי שינצח - ינצח". הוא מתח ביקורת גם על האיחוד האירופי וארצות הברית, וביקורת מרומזת גם על מדינות ערב - כחלק מהסולם שאפשר לו לרדת מעץ הבחירות.
"הייתה מתקפה אלימה מצד המתנחלים ומצד ממשלת ישראל עצמה", האשים אבו מאזן בנאומו אמש, בהתייחסו לאירועים בירושלים בימים האחרונים. "הממשלה אשר תמכה בהם ועמדה לצדם, האיצה בהם, כדי שיבצעו את מה שמגולם בקריאה - 'מוות לערבים'. אמרנו לא לכל מי שאומר שירושלים המאוחדת היא בירתה של ישראל. לא! מזרח ירושלים היא הבירה הנצחית של פלסטין. ההתעוררות הזאת עדיין קיימת והנפשות מלאות באמונה כי הם לא יאפשרו לתכניות הישראליות, או אלה של טראמפ שסירבנו להן - לעבור", הוסיף כשהוא מתייחס לעסקת המאה. "טראמפ הלך, העסקה שלו כולה הלכה לפח הזבל של ההיסטוריה - ואנחנו כאן אומרים שירושלים היא הבירה הנצחית של פלסטין".

אבו מאזן אמר לקראת תום נאומו כי "אנחנו רוצים שיהיו בחירות בירושלים בדיוק כמו הבחירות ברמאללה, עם תעמולה מלאה בעיר הקדושה. זו התמונה. אין כרגע הסכמה לקיים בירושלים. אם ישראל הייתה אומרת שהיא מסכימה לבחירות בירושלים הן היו קורות. היינו מנהלים תעמולה ומי שהיה מנצח היה מנצח. רצינו לבסס את הדמוקרטיה, להוכיח שאנחנו כאן".
הנשיא הפלסטיני הכריז על הכוונה לקיים בחירות בחודש ינואר האחרון. הבחירות אמורות היו להתקיים בהדרגה לשלושה מוסדות - הפרלמנט הפלסטיני, הנשיאות הפלסטינית והמועצה הלאומית הפלסטינית. הבחירות לפרלמנט אמורות היו להתקיים ב-22 במאי, בעוד הבחירות לנשיאות הפלסטינית אמורות היו להתקיים ב-31 ביולי.

האיום של חמאס: ישראל תישא באחריות

לנוכח המתיחות סביב סוגיית הבחירות, החרים חמאס את הכינוס ברמאללה אמש, וכמוהו גם הג'יהאד האיסלאמי. חמאס הביע כל העת את התנגדותו לדחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בשל הסירוב הישראלי לאפשר את קיומן בירושלים. בארגון הודיעו כי ירושלים היא קו אדום וכי אף פלסטיני לא יכול להסכים לעריכת בחירות ללא ירושלים.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. בחמאס איימו שישראל תישא באחריות אם הבחירות יבוטלו
(צילום: EPA)
חמאס הציע כי יום הבחירות בירושלים יוגדר כיום לאומי שבו יתעמתו הפלסטינים עם ישראל כדי לכפות עליה את רצונם ולקיים את הבחירות שם, והבהירו כי לא יסכימו להיות חלק מהדחייה או הביטול של הבחירות. חמאס, שקרא גם לפלגים האחרים שלא לעשות זאת, הודיע בנוסף כי לא יפטור את ישראל מהאחריות על ביטול הבחירות שכן היא - לפי חמאס - האחראית לשלילת הזכויות של הפלסטינים.
בחמאס אמרו עוד כי "הזכויות נלקחות מישראל ולא נמסרות לה, וזו הבחירה הקבועה של עמנו והיא גם הבחירה של אנשינו בירושלים שכפו על ישראל לאחרונה עובדות גדולות וחשובות בשטח שהן לא פחות חשובות מהבחירות. מה שעשה עמנו בשער שכם, בקרב על המגנומטרים וכן בפתיחת מתחם התפילה החדש באל-אקצה מייצג פטריוטיות והתנהגות שיש לאמץ בבחירות בירושלים".