שיפור משמעותי במעמדה של ישראל באירופה חל בשנה האחרונה: סקר של מכון המחקר האירופי YouGov מדד את העלייה ביחס האוהד כלפי ישראל ביבשת ומצא כי השיעור עלה בכל אחת מהמדינות הנבדקות. הסקר נערך בבריטניה, בצרפת, בגרמניה, בדנמרק ובשבדיה, כשבכל אחת מהמדינות נדגמו כ-1,000 נשאלים. שתי הסיבות העיקריות שמסבירות את הנתונים - הסכמי אברהם שחתמה ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין והצלחת מבצע החיסונים לקורונה.
5 צפייה בגלריה
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
מתחם נייד של חיסונים לקורונה בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
15 ספטמבר 2020 דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו ושרי החוץ של בחריין ו איחוד האמירויות חתימה על הסכמי אברהם הבית הלבן וושינגטון
15 ספטמבר 2020 דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו ושרי החוץ של בחריין ו איחוד האמירויות חתימה על הסכמי אברהם הבית הלבן וושינגטון
החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן, ספטמבר 2020
(צילום: רויטרס)
תוצאותיו גילו כי רמת האהדה הכללית כלפי ישראל באירופה עלתה ב-8%. הזינוק הגבוה ביותר נרשם בצרפת, שם רמת האהדה עלתה ב-50%. כמו כן, באי האהדה לישראל נרשמה ירידה ב-7%, מ-54% ל-47%. באנגליה עלתה האהדה לישראל מ-24% ל-30% ובגרמניה האהדה עלתה מ-30% ל-35%. באף מדינה מהמדינות שנבדקו לא נרשמה ירידה באהדה לישראל.
העלייה הגבוהה ביותר באהדה כלפי ישראל חלה בחודשים האחרונים, מאוגוסט ועד פברואר. במשרד החוץ הסבירו כי שני אירועים תרמו לשיפור הנתונים - הסכמי אברהם והצלחת ישראל במאבק בקורונה. השניים גרמו לשינוי בתפיסה כי ישראל היא מדינה נכסית ורלוונטית ליבשת.
במשרד החוץ ציינו כי ממצאי הסקר מראים שהאסטרטגיה התקשורתית והפעילות הדיפלומטית הציבורית שבהן נקט המשרד להעצמת נכסיות ישראל והדגשת יכולותיה והצלחותיה, עבדו והשיגו תוצאות חיוביות.
5 צפייה בגלריה
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור בצרפת מחבק את מקרון. בצרפת חל זינוק של 50% באהדה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין ואביב כוכבי
ראובן ריבלין ואביב כוכבי
ריבלין וכוכבי בדרכם לאירופה. הזכירו את האג ואת איראן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

כמו כן, בסקר עלה כי העיסוק בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני באירופה נמצא בירידה. להשוואה, 35% מהעיסוק בישראל בשנת 2020 הוקדש לנושא הסכסוך, לעומת 42% בשנה שלפניה, ו-68% בשנת 2008. העיסוק בסכסוך הישראלי פלסטיני נחשב לנושא שפוגע בתדמית ישראל ולכן יש חשיבות לירידה בעיסוק בנושא והקשר התרומה ליחס כלפי ישראל.
לישראל יש עוד דרך ארוכה לעשות והאהדה כלפיה עדיין אינה בשיאה – אך השיפור בשנה האחרונה הוא ללא ספק משמעותי במונחים של דימוי ומיתוג.
שר החוץ, גבי אשכנזי, התייחס לנתונים ואמר כי "משרד החוץ מקיים שיח מדיני שונה ופתוח עם מדינות אירופה שבו מוצגים האינטרסים הישראלים במלוא הבהירות". לדבריו, "אירופה מבינה את ערכיותה של ישראל כעוגן של יציבות וביטחון ואת נכסיותה של ישראל בתחומי הבריאות, המלחמה בקורונה והחדשנות. התוצאות ניכרות בשטח - לראשונה הוזמן שר חוץ ישראלי למפגש שרי החוץ של מדינות אירופה, מדינות רבות הכירו בחיזבאללה כארגון טרור, אימצו את הגדרות האנטישמיות, ואף תמכו בעמדת ישראל בטענות בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC)".
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
(צילום: EPA)
נועם כץ, סמנכ"ל דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ אמר כי "יש שינוי חיובי משמעותי בדעת הקהל באירופה לגבי הרלוונטיות של ישראל והכדאיות לחיבור". לדבריו, "הנתונים בסקר הזה, כמו במחקרים אחרים שאנחנו עורכים, משקפים את פעילות הדיפלומטיה הציבורית הישראלית באירופה בדגש על העוצמות של ישראל, בתקופת הקורונה והסכמי אברהם".
לעומת ישראל, אהדת האירופים למדינות אחרות ירדה. האהדה של האירופים כלפי רוסיה ירדה מ-21% ל-16%, האהדה לבריטניה ירדה מ-65% ל-60%, וייתכן כי הדבר קשור לברקזיט שיצא לפועל בשנה שעברה. ארצות הברית זכתה לירידה משמעותית באהדה כלפיה עד חודש נובמבר, אך משלב זה נרשמה שוב עלייה חדה, ככל הנראה בשל תוצאות הבחירות לנשיאות במדינה.