הסגר המלא מסתיים, השלב הראשון באסטרטגיית היציאה מתחיל: פחות מחודש אחרי שאזרחי ישראל הצטוו לקיים את חייהם תחת הגבלות חמורות, קבע הערב (יום ה') קבינט הקורונה כי היציאה מהסגר המלא תחל ביום ראשון הקרוב ותכלול פתיחה של מוסדות החינוך בגילים 6-0, עסקים ללא קבלת קהל, איסוף עצמי ממסעדות, שמורות טבע, גנים לאומיים וחופי הים.

עיקרי השלב הראשון של היציאה מהסגר

  • אפשרות לפתיחת מקומות עבודה ללא קהל
  • איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי)
  • פתיח מעונות יום וגני ילדים בגילים 6-0
  • פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים
  • פתיחת רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר לתפילה לפי קפסולות
  • הסרת מגבלות יציאה מהבית
  • ביטול האיסור לבקר בבתים אחרים במסגרת מגבלת ההתקהלות
  • התקהלויות: במרחב פתוח - עד 20, בחלל סגור - עד 10.
בנוסף, תבוטל מגבלת היציאה למרחק של יותר מקילומטר מהבית, לא יחול איסור על ביקורים בבית אחר, והתקהלויות יתאפשרו בכמות של עד 10 אנשים במרחב סגור ו-20 במרחב פתוח. עוד נקבע כי רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר ייפתחו לתפילה לפי קפסולות. השלב הראשון לא כולל יישובים עם נתוני תחלואה גבוהים ("אדומים"), שימשיכו להתנהל תחת הגבלות מחמירות.
התקנות בדבר פתיחת עסקים ללא קהל וגני הילדים לא דורשות אישור של הממשלה. התקנות האחרות ובכללן מגבלת התנועה למרחק של קילומטר, יובאו בהמשך הערב למשאל בקרב שרי הממשלה. הדיון בנוגע להמשך הסגר בערים "אדומות" יובא להכרעת ועדת השרים להכרזת אזור מוגבל, שתתכנס מחר או במוצאי שבת.
7 צפייה בגלריה
יציאה מהסגר
יציאה מהסגר
מתחילים לצאת מהסגר
(צילום: דוברות עמק חפר, shutterstock)
שר הפנים אריה דרעי היה היחיד מבין חברי הקבינט שהתנגד להחלטה בהצבעה שעסקה בהתקהלויות, אך הוא תמך בפתיחת גני הילדים ועסקים ללא קהל.
דרעי נטש את הדיון בכעס. מקורביו אמרו כי הוא מאוכזב מראש הממשלה בנימין נתניהו שבשיחות מוקדמות לא השמיע לדבריהם התנגדות למתווה שדרעי הציע בסוגיית החתונות אלא רק בישיבת הקבינט.
7 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה מיוחדת לזכרו של השר דוד אזולאי
 ישיבת ממשלה מיוחדת לזכרו של השר דוד אזולאי
מקורבי דרעי טוענים: נתניהו לא התנגד להגדלת ההתקהלות
(צילום: יואב דודקביץ')
במהלך הדיון היצרי במועד תחילת השלב הראשון ביציאה ההדרגתית מהסגר וההקלות, התגאה ראש הממשלה נתניהו ב"הצלחה האדירה" של הסגר המלא שהוטל על אזרחי המדינה. עם זאת, הוא הזהיר מיציאה מהירה מדי שתביא לעלייה מחודשת בתחלואה בקורונה.
"אנחנו רואים ירידה בכל הנתונים, ירידה עקבית וברורה", אמר נתניהו. "אנחנו רוצים להתכנס למדדים שהציעו לנו משרד הבריאות והמומחים, כדי שנוכל להתחיל בהקלה ההדרגתית בתנאי הסגר הנוכחיים. אנחנו צריכים לעשות זאת באופן כזה שלא נפגוש סגר נוסף בעוד שבועיים-שלושה. לכן היציאה צריכה להיות מדורגת, אחראית, זהירה ונשלטת".
נתניהו הוסיף: "אין ספק שעד לרגע זה יש כאן הצלחה, הצלחה שכבר מתחילים לדבר עליה ולהסתכל עליה במדינות אחרות, באירופה בעיקר, ששם התחלואה עברה כבר אותנו בכמה מדינות, והם כרגע מתלבטים בשאלה שאנחנו התלבטנו והכרענו בה - כן לעשות סגר, כן להוריד את המספרים מהר".
שרים שהשתתפו בדיון בקבינט אמרו בסיומו: "כשנתניהו אמר שהסגר הוא הצלחה אדירה החזקנו את הבטן. לא רצינו לפתוח את זה לדיון ובלבד שיאשרו את השלב הראשון. ברור שזאת לא 'תמונת ניצחון - אלא ברירת מחדל שהידרדרנו אליה ואין פה שום 'וי' של ניצחון".
7 צפייה בגלריה
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
מגבלת הקילומטר תבוטל
(צילום: דוברות המשטרה)
בזה אחר זה הציגו חברי הקבינט את עמדותיהם בנוגע ליציאה מהסגר. שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני מציע לכולנו לזכור שאנחנו מחויבים בצעדים שמרניים, כי מגמת התחלואה צריכה להמשיך לרדת. הצעדים שניקח היום יאפשרו לנו אורך נשימה כדי להמשיך ולקיים את הסגר".
שר הבריאות יולי אדלשטיין חזר בדיון על דבריו בריאיון הבוקר לאולפן ynet, ואמר כי אם המגמה החיובית תימשך, "אין בעיה לפתוח ביום ראשון" את המסגרות לגיל הרך. "אם פתאום נופתע לרעה נחזור לקבינט", הבטיח. עם זאת, הוא ציין כי "מפאת הזהירות של מתן התראה לכל הגורמים במערכת החינוך", הוא העדיף שגני הילדים ייפתחו ביום שני.

קרב על החתונות

שר הפנים דרעי דרש בדיון להגדיל את מספר הנוכחים בחתונות ל-200, בקפסולות של 20 בכל קבוצה ושמירת מרחק - אם כי לפי הצעתו סביב השולחנות בחתונות ניתן יהיה להושיב עד 40 אנשים. גם בהלוויות הוא דרש לאפשר 200 משתתפים, בקפסולות.
בהמשך שב דרעי על דרישתו, והתלונן: "איך אנשים יוכלו ללכת לחופי הים אבל לא לחתונות? חתונה זה פעם בחיים".
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר לדרעי שהצעתו בלתי אכיפה. גם שר הרווחה איציק שמולי התנגד לדרישתו, ושאל אותו: "ראית פעם חתונה בקפסולות? זה לא יקרה. זה הרי זה היה חלק רציני ממקור ההתפרצות בגל הראשון".
7 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"אל תזלזל ביהדות שלי". השר שמולי
(צילום: אבי מועלם)
דרעי השיב לו: "אתה כנראה לא מבין את המשמעות של חתונה, קידושין ביהדות". שמולי גער בו: "אל תזלזל ביהדות שלי ואני לא אזלזל ביהדות שלך. אני יהודי לא פחות". גם נתניהו נדרש לסוגיית החתונות, ואמר לדרעי: "העלית נושא חשוב ומהותי, אבל צריך לבחון האם להעלות את זה כבר בדיון הזה או להמשיך אותו במהלך השבוע הבא. זה עלול להוביל לטרגדיה נוראית".
בהתייחסו להתנגדותו להגבלה בהתקהלויות, אמר השר דרעי: "אי אפשר לאשר חתונות ל-20 איש. צריך להגדיל את זה, לא יכולים לעמוד בזה. אלה דברים שהציבור לא יכול לעמוד בזה. אתם גורמים בכוח לאנשים לעבור על החוק. ממלא-מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הסכים עם השר דרעי ואמר שהמספר 20 הוא מאוד בעייתי ושאי אפשר לעמוד בזה.
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
השר גלנט. התעמת עם נציגי משרד הבריאות
(צילום: אבי מועלם )

שר החינוך יואב גלנט קרא לקבל "החלטה מהירה" על פתיחת גני הילדים - כדי לאפשר את פתיחתם כבר ביום ראשון. "צריך לתת זמן למערכת להתארגן", אמר. השר שמולי תמך בקריאתו: "הגיל הרך חייב להיפתח מיד, כבר בתחילת השבוע. אין שחרור של המשק כשמאות אלפי הורים משותקים לביתם. שעורי התחלואה בגיל הרך זניחים וגם התחלואה הכללית יורדת. חייבים לפתוח".
בנוסף, גלנט טען שההדבקה כלל לא התרחשה במערכת החינוך. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, השיב: "זה שתחזור על אותה מנטרה פעם אחר פעם לא יהפוך אותה לנכונה. כל המומחים אומרים שהתחלואה הגיעה ממערכת החינוך".
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי, חיזקה את דבריו של גרוטו: "אין חולק על כך שהתחלואה במערכת החינוך הייתה גבוהה מאוד". תנאי הסף לפתיחת השלב הראשון הוא ממוצע של 2,000 נדבקים ביום, ומקדם הדבקה בשיעור של 0.8%.
7 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
"למה ספר לא יכול לקבל לקוח אחד כל פעם?". השרה רגב
(צילום: אלכס גמבורג )
שרת התחבורה מירי רגב הציעה להתיר פתיחת מספרות: "למה ספר לא יכול לקבל לקוח אחד כל פעם?", תהתה השרה רגב. נציגי משרד הבריאות התנגדו להצעה שלה ולכל גוף עסקי או ציבורי שמקבל קהל.
שרת התיירות אורית פרקש-הכהן קראה בדיון לפתוח את הצימרים, וכבר אמש חשפה מתווה ייעודי לכך, הכולל איסור על כניסה לבריכות וחדרי אוכל, והגעה של משפחה גרעינית בלבד. בדיון בקבינט הקריאה פניות שקיבלה מבעלי צימרים, ושאלה: "למה לעודד לקנות כחול לבן ותיירות כחול לבן אבל בפועל לשלוח אנשים לצימרים בחו"ל?". נמל התעופה בן גוריון, נזכיר, ייפתח הלילה בחצות - למרות שהסגר המלא יימשך בסוף השבוע.
שר התרבות והספורט חילי טרופר דרש מצדו לפתוח מוסדות מסוימים, לפי "מתווים הגיוניים". הוא אמר ש"ערכית" אסור להשאיר את התחומים הללו לסוף תהליך היציאה המדורג מהסגר. "אני לא מדבר על הכול מיד, אבל יש דברים שאפשר לפתוח בצורה בטוחה", אמר. "ביום שמחליטים לפתוח קניון אין סיבה לא לפתוח מוזיאון. אם פותחים גנים לאומיים, יש גם אתרי מורשת כמו גבעת התחמושת - למה לא לפתוח במקביל? חברה ללא תרבות וספורט היא חברה חסרה".

תגובות להחלטת הקבינט

שר האוצר ישראל כץ אמר: "ההחלטה תאפשר לחלק חשוב במשק הישראלי לחזור לפעילות ולמנוע אובדן בסך 13 מיליארד שקלים וגם לצמצם את ממדי האבטלה. נקווה שבקרוב תהיה ירידה נוספת בממדי התחלואה שתאפשר גם את פתיחת כלל העסקים מקבלי הקהל באופן מלא".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי התייחס לפתיחת הגיל הרך: "אני שמח שהצלחנו לשכנע את הקבינט בחובה לפתוח את מערכת הגיל הרך. אחוז התחלואה בתוכה אפסי וחייבים להחזירה לפעולה. שחרור מדורג של המשק חיוני אבל לא יקרה אם נמשיך לשתק מאות אלפי הורים לבית. מתווה היציאה מהסגר חייב להמשיך להיות מדוד ומדורג ומבוסס רק על שיקולים אפידמיולוגיים, אחרת נמוטט את מתווה היציאה".
7 צפייה בגלריה
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החינוך, ח״כ רם שפע, התייחס לחזרת הגנים: "הצלחנו, זהו הצעד הראשון להצלת החינוך בישראל. בשורה אדירה למיליון הורים, ולא פחות מכך לילדים שזקוקים נואשות לחברה ומסגרת חינוכית.
"מרגע הכניסה לסגר, עמדתי הייתה שהצעד הראשון להחזרת המשק לתפקוד צריך להיות החזרת גני הילדים", הוסיף שפע. "אני שמח שהקו החינוכי שהובלתי בועדת החינוך התקבל. כשההורים עובדים, מקומם של הילדים במסגרות החינוכיות ולא בזום.
איגוד המסעדות מסר: "האישור למכור באיסוף עצמי במסעדות הוא תיקון להחלטה קודמת ומוטעית של ממשלת ישראל לא לאפשר מכירה באיסוף עצמי אצלנו בעסקים. ההחלטה הזו תאפשר ל-3,000 עסקים ו-20,000 עובדים לחזור לפעילות. צריך לזכור שמעל 70% מהעסקים בענף עדיין לא יכולים לחזור לפעילות לפי מודל כלכלי סביר ולגביהם יש למצוא פתרונות כלכליים, לאור הימשכות הסגר השני".
השף חיים כהן אמר: "פתיחת הענף לאיסוף עצמי תעזור בייחוד לעסקים הקטנים מאוד בתעשייה, רובם פריפריאליים שנושא המשלוחים פחות זמין עבורם. מדובר בפלאפל והשווארמה שכולנו אוהבים והפתיחה שלהם תיתן להם אופק כלכלי מסוים".
מהארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים נמסר: "המעונות המפוקחים לא יוכלו להיפתח לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף ביום שלישי. הליך החזרת מעון לפעילות מורכב ואורך מספר ימים, ואף על פי שהתרענו על כך על מנת שלהורים לא תיגרם עוגמת נפש מיותרת, בממשלה חיכו כרגיל לרגע האחרון.
"אנחנו נעבוד כמובן מסביב לשעון על מנת להחזיר עובדות שלנו מחל"ת, למצוא פתרון לעובדות בסיכון, לדאוג לניקוי וחיטוי המעונות ולטפל בכל הנדרש כדי להבטיח פתיחה מהירה ובטוחה, תוך הקפדה מלאה על כל הנחיות הבריאות. במהלך השבוע נחזור לפעילות מלאה".
בהכנת הכתבה השתתפה הדר גיל-עד