ממשל טראמפ הסכים להסיג את הכוחות הפדרליים מהעיר פורטלנד, אחרי שבועות של עימותים עם מפגינים בעיר. שליחת הכוחות לעיר, במטרה לשים סוף למהומות בהפגנות, הכעיסה את המפגינים ואת ראש העיר פורטלנד ומושלת אורגון – שניהם דמוקרטים. רבים טענו ששליחת הכוחות הפדרליים היא חלק מקמפיין הבחירות של הנשיא הרפובליקני.
המושלת קייט בראון אמרה שהכוחות יתחילו היום בנסיגה הדגרתית מהעיר. צ'אד וולף, השר לביטחון המולדת, ציין שהכוחות הפדרליים יעזבו את פורטלנד רק אם יהיו בטוחים שהמשטרה המקומית מסוגלת להגן על בית המשפט הפדרלי, שבסביבתו מתקיימות הפגנות כבר כמה שבועות.
4 צפייה בגלריה
אורגון ארה"ב פורטלנד הפגנה הפגנות
אורגון ארה"ב פורטלנד הפגנה הפגנות
במהומות ליד בית המשפט הפדרלי בפורטלנד
(צילום: AFP)
ממשל טראמפ שלח בתחילת החודש את הסוכנים הפדרליים לפורטלנד אחרי מהומות בהפגנות נגד הגזענות והאלימות המשטרתית בארה"ב (חלק מגל המחאה בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד). באותן הפגנות נופצו חלונות בית המשפט הפדרלי וכתובות רוססו על הבניין. נזק נגרם גם לבניינים אחרים. שליחת הכוחות רק הוסיפה אש למדורה, במיוחד בעקבות תיעוד של מפגינים שנעצרים על ידי סוכנים פדרליים שנוסעים בניידות סמויות. לפי העדויות חלק מהמעצרים היו במרחק גדול מבית המשפט הפדרלי, שעליו נשלחו הכוחות להגן.
"בעקבות שיחות שערכתי עם סגן הנשיא מייק פנס ועם גורמים אחרים, הממשל הפדרלי הסכים להסיג את הכוחות הפדרליים מפורטלנד", כתבה אתמול המושלת בראון בטוויטר. "הם פעלו ככוח כובש והביאו אלימות", הוסיפה בראון וציינה שביום חמישי הם יעזבו את מרכז פורטלנד.
ראש העיר פורטלנד, טד ווילר, בירך על נסיגת הכוחות ואמר שהם עוררו פחד בקהילה המקומית. לדבריו המשטרה המקומית לא הייתה זקוקה לסיוע של הכוחות, ושהם גרמו יותר נזק מתועלת: "סוכנים פדרליים כמעט הרגו מפגין, והנוכחות שלהם הובילה לעלייה באלימות ובוונדליזם. המושלת ואני מסכימה: לאורגון יש את המשאבים, המומחיות והערכים לטפל ביעילות בנושאים שקשורים אליה".
בהצרתו של השר לביטחון המולדת סיפר וולף שהוא והמושלת בראון סיכמו על "תוכנית משותפת שתשים סוף לפעילות האלימה בפורטלנד שמכוונת למבנים הפדרליים ולגורמי אכיפת החוק. התוכנית הזאת כוללת נוכחות איתנה של משטרת מדינת אורגון במרכז העיר". וולף לא ציין מתי בדיוק המהלך ייצא לפועל, והדגיש שהכוחות הפדרליים יישארו עד שיובטל להם שהמבנים הפדרליים לא ייפגעו.
בלילה נוסף של הפגנות התאספו אתמול כאלפיים מפגינים מחוץ לבית המשפט הפדרלי בפורטלנד. במהלך ההפגנה שוב התפתחו עימותים עם הכוחות הפדרליים, והם השתמשו בגז מדמיע וירו כדורי גומי לעבר מפגינים.
למרות דבריו של וולף, טראמפ הדגיש שוב את חשיבות ההתערבות של הכוחות הפדרליים נגד האלימות בעיר. הוא איים לשלוח את המשמר הלאומי לפורטלנד אם האלימות תימשך, וקרא למפגינים אנרכיסטים ששונאים את אמריקה.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב פורטלנד אורגון כוחות סוכנים פדרליים ב הפגנות
ארה"ב פורטלנד אורגון כוחות סוכנים פדרליים ב הפגנות
(צילום: רויטרס)
"אמרתי לאנשים שלי לא מזמן שאם הם לא יפתרו את הבעיה בקרוב מאוד אנחנו נשלח את המשמר הלאומי לפתור את הבעיה במהירות", אמר טראמפ בכנס אנרגיה בטקסס. "הם רוצים לפתור את הבעיה. יש להם זמן קצר מאוד לעשות את זה. או שהם יפתרו את הבעיה הזאת או שנשלח את המשמר הלאומי".
במקביל למאמצים לדכא את המהומות בפורטלנד שלח ממשל טראמפ כוחות פדרליים לערים נוספות שסובלות מפשיעה ואירועי ירי כמו שיקגו, קנזס סיטי ואלבקרקי. כמו פורטלנד, גם הן נמצאות בשליטת הדמוקרטים. למרות המחאות על שליחת הכוחות הודיע אתמול הממשל שסוכנים פדרליים יגיעו לשלוש ערים נוספות – קליבלנד, דטרויט ומילווקי.
וויליאם בר, שר המשפטים של טראמפ, אמר שקליבלנד, דטרויט ומילווקי (גם הן דמוקרטיות) חוות "עלייה מטרידה בפשיעה האלימה, במיוחד של מקרי רצח". לפי משרד המשפטים, במסגרת "מבצע לג'נד" נגד פשיעה אלימה יישלחו כ-100 סוכנים פדרליים לשלוש הערים.