2 צפייה בגלריה
ז'אן פרידמן
ז'אן פרידמן
ז'אן פרידמן
(צילום: AFP)
איש העסקים הישראלי-צרפתי ז'אן פרידמן הלך הלילה (בין ראשון לשני) לעולמו בביתו בסביון והוא בן 95. פרידמן, שהיה מבין יוזמי עצרת השלום בכיכר מלכי ישראל בתל אביב ב-1995, שבה נרצח ראש הממשלה יצחק רבין, הובא בצהריים למנוחות בנוכחות משפחתו וחבריו.
"ז'אן היה איש יוצא דופן", סיפר חבר המשפחה פרופ' אלי בר נביא שכיהן כשגריר ישראל בצרפת וכתב את הביוגרפיה על איל ההון פרידמן. "הוא היה איש עשייה עם הרבה מאוד זכויות. מאז שעלה למדינת ישראל הוא הקדיש את חייו למען השלום".

נתפס על ידי הנאצים ונכלא

בגיל 15 עזב פרידמן את משפחתו והתגייס לכוחות המחתרת הצרפתית שלחמה נגד גרמניה הנאצית בתקופת מלחמת העולם השנייה באזור פריז. ב-1944 הוא נתפס על ידי הנאצים ונכלא במתקן המעצר דראנסי צפונית לפריז.
על הרכבת האחרונה, שיצאה ממתקן המעצר למחנה הריכוז בוכנוולד בגרמניה, הצליח פרידמן להימלט ולהמשיך לפעול במחתרת נגד הנאצים. בגיל 19 הוא הצטרף לחיילי "צרפת החופשית" ונשאר במסגרת זו עד לסוף מלחמת העולם השנייה.
בתחילת שנות ה-50 קיבל פרידמן על פעילותו במחרת את מדליית הרזיסטנס ("ההתנגדות") הצרפתית. ב-2016 הוא זכה באות לגיון הכבוד הצרפתי מהנשיא דאז פרנסואה הולנד.
בתום מלחמת העולם השנייה הקים פרידמן את תחנת הרדיו "אירופה 1", והפך לאיש עסקים בתחומי התקשורת, הפרסום והאומנות. בתחילת שנות ה-60, הוזמן פרידמן על ידי ראש הממשלה דוד בן גוריון לישראל כדי לפתח את תחום התקשורת והרדיו. חבריו של פרידמן סיפרו כי ברגע שהגיע לישראל הוא החליט להשתקע בה תוך כדי שהחל להתחבר להנהגת המדינה והפוליטיקה.
בעקבות מראות המלחמה, סיפר פרידמן מאוחר יותר כי החליט להקדיש את חייו למען השלום. הוא לקח חלק פעיל בקידום המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, ייעץ לחבריו הקרובים רבין ושמעון פרס, והיה דמות מפתח בקידום הסכמי אוסלו. בנובמבר 1995, נמנה כאמור פרידמן עם יוזמי ומממני עצרת השלום שבסיומה נרצח רבין. פרידמן נחשב גם מקורב לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.
2 צפייה בגלריה
רבין בעצרת לפני שנרצח
רבין בעצרת לפני שנרצח
רבין בעצרת לפני שנרצח
(צילום: מיכאל קרמר)
בתחילת שנות ה-90 הסעירה את צרפת "פרשת לוריאל", שקישרה טענות לשחיתות בין ענקית הקוסמטיקה לפוליטיקאים מקומיים. פרידמן, שכיהן באחת מחברות הבת של חברת הענק, גילה כי פוטר ללא ידיעתו בעקות דרישת החרם הערבי.
באותה העת מדינות ערב הטילו חרם על חברות שבהן הועסקו ישראלים או יהודים ופיטוריו נעשו במטרה להוכיח לנציגי תנועת החרם שהגיעו לפריז כי אין בהנהלת החברה אף לו יהודי אחד או גורם אחר שמקורב למדינת ישראל או למפעל הציונות.
פרידמן התלונן על כך בפני בכירים במערכת המשפט הצרפתית שפתחה בחקירה. במרץ 1991, במהלך פשיטה משטרתית על משרדי "לוריאל" בפריז, נאספו מסמכים רבים שבהם התברר כי החברה עברה על החוק הצרפתי ונכנעה לחרם הערבי.
במקביל התברר כי רבים מבין בכירי החברה הם פושעים נאצים שחיו בזהויות בדויות. כתב האישום שהוגש נגד בכירי החברה בוטל לאחר שפרידמן ביטל את תלונתו בעקבות דרישתו של הנשיא שהבטיח להקים ועדת חקירה. שנים לאחר מכן, בהתערבות משרד החוץ הישראלי, חידשה "לוריאל" את פעילותה בישראל והתחייבה לתקן את ליקויי העבר.
פרידמן הותיר אחריו את אשתו דניאלה, ילדים, נכדים ונינים.