וירג'יניה הפכה אתמול (רביעי) למדינה הראשונה בדרום ארה"ב שמבטלת את עונש המוות. המושל הדמוקרטי, ראלף נורתם, חתם על החוק לביטול העונש בכלא גרינסוויל בעיירה ג'ראט - שבו נמצא אגף הנידונים למוות של וירג'יניה. "לחתום על החוק הזה היה הדבר הנכון", אמר נורתם. "לשים סוף לעונש המוות במדינת וירג'יניה זה הדבר המוסרי לעשות".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מדינת וירג'יניה ביטלה את עונש ה מוות
ארה"ב מדינת וירג'יניה ביטלה את עונש ה מוות
באגף הנידונים למוות בווירג'יניה
(צילום: AP)
"בהיסטוריה של וירג'יניה יש לנו הרבה דברים להתגאות בהם – אבל לא בעונש המוות", ציין המושל הדמוקרטי. "צדק וענישה הם לא תמיד אותו הדבר. אנחנו לא יכולים לתת את העונש האולטימטיבי מבלי לדעת שאנחנו תמיד צודקים. הממשל הזה יפסיק ליטול חיים".
המושל נורתם הוסיף שהרוב המכריע של הנידונים למוות בווירג'יניה הם שחורים: 377 אסירים הוצאו להורג בווירג'יניה במהלך המאה העשרים. 296 מהם היו שחורים.
וירג'יניה היא המדינה ה-23 בארה"ב שמבטלת את עונש המוות. מאז הקמתה כקולוניה בריטית, ב-1608, הוציאה להורג 1,390 איש – יותר מכל מדינה אחרת בארה"ב. במקום השני נמצאת טקסס, שנוסדה ב-1846. ב-1976 אישר בית המשפט העליון לחדש את עונשי המוות אחרי כמה שנים של הפסקה. מאז אותה פסיקה טקסס מובילה על וירג'יניה בפער גדול במספר ההוצאות להורג. עונש המוות האחרון בווירג'יניה התבצע ב-2017.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מדינת וירג'יניה ביטלה את עונש ה מוות
ארה"ב מדינת וירג'יניה ביטלה את עונש ה מוות
המושל מציג את החוק
(צילום: AP)
בבתי הסוהר בווירג'יניה נמצאים כיום שני אסירים שנידונו לעונש מוות: תומאס פורטר, שהורשע ב-2005 ברצח שוטר, ואנתוני ג'וניפר, שב-2004 נידון למוות אחרי שרצח את חברתו לשעבר, את שני ילדיה ואת אחיה. הם ירצו מאסר עולם ולא יקבלו אפשרות לחנינה.
ב-27 מדינות בארה"ב – ובממשל הפדרלי – עונש המוות עדיין קיים. ג'ו ביידן הוא הנשיא האמריקני הראשון שהבטיח שיפעל לביטול עונש המוות הפדרלי.
פורסם לראשונה: 23:00, 24.03.21