1 צפייה בגלריה
שלט של Q תנועת QAnon או Qanon ב עצרת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פנסילבניה 2018
שלט של Q תנועת QAnon או Qanon ב עצרת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פנסילבניה 2018
תומכי קונספירציית QAnon בארה"ב
(צילום: AP)
הנה שיחה שהייתה באמת:
לקוח: אני מציע שנדחה את התיקון בבית של הוריי עד סוף הסגר. הם בני 90 והחשיפה מסכנת אותם.
תיקונצ'יק: אין לך מה לחשוש! אני יודע ממקור ראשון – אין דבר כזה קורונה, זה הכל המצאה של פוליטיקאים.
מגפת הקורונה היא האירוע ששם את החותמת הסופית והמוחלטת על מותה של האמת. זהו תהליך שמתפתח כבר שנים, אבל 2020 היא שנת ההכתרה הסופית של העידן שבו אין יותר אמת אחת, אוניברסלית. מעכשיו לכל אחד יש את האמת שלו ואין דרך לייצר בהן היררכיה. הן שוות לכל דבר.
זה התחיל בסוף שנות ה-90, כאשר העיתונות המסורתית החלה לטשטש את הגבול בין ידיעות לבין דעות. אחר כך כבר תפס האינטרנט וכל אחד הפך לעיתונאי. אמנם היה צריך להתחנן "כנסו, כנסו", אבל זה הספיק כדי לדחוק לשוליים את הנפח התקשורתי שהוקדש לעובדות ולנתונים, ולהגדיל עד מאוד את המקום והזמן שהקדישה התקשורת לדעות, השערות ושמועות.
ואז פרצו הרשתות החברתיות שהובילו אותנו בבליץ לקקופוניה מוחלטת, שבה כולם יודעים הכל על הכל ואלגוריתם נכלולי מלקט את התוכן הוולגרי והמתלהם מתוך כל אלה, ומגיש אותו לכל אחד מאיתנו באופן מותאם. הוא פשוט יודע שזה מה שיחזיק אותנו כמה שיותר זמן אונליין.
מכבסה של מילים, שקראה לתהליך הזה "דמוקרטיזציה של המידע", גרמה לנו ללכת שולל ולהיכנס למלכודת (למעט בני משפחותיהם של יזמי ההייטק שידעו להתרחק משם) שאין בינה לבין דמוקרטיה מאום. יש בה פשוט מכונה שיודעת למיין אותנו על בסיס מודלים פסיכולוגיים פשוטים לפי תכונות האישיות שלנו, ולהגיש לכל אחד את "האמת" שמתאימה לתכונות שלו.
במכונה הזו משתמשים פוליטיקאים, חברות מסחריות, וכל מי שיכול להרוויח מעיצוב התודעה. בהתחלה חשבנו שזו רק בעיה של "פייק ניוז" שמאיימת על עידן האמת, אבל היום כבר ברור שזה לא רק עניין של שקרים. עובדות ונתונים הם פשוט כבר לא חלק מהשיח בשום מדיה. הם פאסה.
האינדיקציה הטובה ביותר לעידן החדש היא פריחתן האדירה של תיאוריות קונספירציה, ומגפת הקורונה מספקת אותן בשפע. מיליונים בעולם משוכנעים היום שהיא נגרמת מאנטנות סלולריות של דור 5. מאות אלפים משוכנעים שממשלות מחליטות על סגר כדי לנצל את העובדה שאנחנו בבית ולאפשר התקנת אנטנות בשטחי ציבור.
הבאזז הכי חזק היום בארה"ב הוא של חבורה המכנה עצמה QAnon. המונים עוקבים אחריה וחבריה מוכנים להישבע שהעולם נשלט על ידי רשת פדופילים שרק דונלד טראמפ מוכן להילחם בהם. הם אלה שהפיצו את ה"עובדה" שהדרך הכי טובה להירפא מקורונה היא לשתות אקונומיקה.
המגפה מספקת לנו דוגמה מצוינת לגודל האתגר של חיים ללא "אמת". הדרך למיגור מגפות תלויה לחלוטין בהתנהגות אחידה של הציבור וכשלכל אחד יש את האמת שלו, זהו מאבק שפשוט לא יכול להצליח. עד כמה יעזור לנו חיסון אם מאות אלפים משוכנעים כבר היום שהוא יהרוג להם את הילדים ויש להם כבר תנועות ואגודות שיילחמו בו כי האמת שלהם יודעת שכך הם מצילים את משפחתם?
ומה תסייע תרופה אם מיליונים "יודעים בוודאות" שתועלתה קטנה מנזקיה, ויש להם "הוכחות" על תופעות לוואי איומות? איך אפשר לצפות לריחוק חברתי, כשמגזרים שלמים משוכנעים שקורונה זו המצאה. כן, המצאה. אתם לא מאמינים? תשאלו את התיקונצ'יק של ההורים שלי. הוא קיבל על זה הדלפה ממקור ראשון.
  • משה פרל הוא מרצה באוניברסיטת תל אביב ובקריה האקדמית אונו
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com