אחת ההשלכות המרכזיות של עצירת התיאום הביטחוני בשל הסיפוח שממשלת ישראל התכוונה ליזום ביהודה ושומרון, ושל הסגר הפנים-פלסטיני לבלימת מגפת הקורונה, מתבטאת באופי פעילות צה"ל בשטחים - יותר ויותר מבצעים מסוערבים.
בשלושת החודשים האחרונים, ובעיקר בשבועות האחרונים, נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר המבצעים שבהם אנשי כוחות הביטחון הסוו את עצמם לערבים בלב השטח הפלסטיני, באישון לילה ולאור יום, לצורך לכידת מבוקשים.
3 צפייה בגלריה
מעצר של בנו של המחבל שעשה את פיגוע הירי בגבעת התחמושת
מעצר של בנו של המחבל שעשה את פיגוע הירי בגבעת התחמושת
מסתערבי יחידת דובדבן בפעולה
3 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
אחת הסיבות לכך היא הסגר שהשוטרים הפלסטינים חזרו לבצע בכניסות לערים ולכפרים לנוכח התחדשות התפרצות הנגיף, בעיקר בערים גדולות כמו חברון ורמאללה. המחסומים של השוטרים החמושים מקשים גם על תנועות צה"ל. לכן, בחטיבות המרחביות מפעילים יותר לוחמים סמויים בדמות מסתערבי דובדבן של חטיבת הקומנדו או מיחידת המסתערבים של משמר הגבול לביצוע המשימות הרגישות.
גם לוחמים מיחידות חשאיות ומובחרות אחרות עם יכולות מסוערבות מופעלים בעת הזו באופן חריג במבצעים בגדה. פעילות זו מונעת חיכוך עם השוטרים הפלסטינים בכניסות לגדה. בחודשים האחרונים נערכו עשרות מבצעים של מסוערבים, כחלק ממדיניות אוגדת איו"ש להמשיך בכל מצב בפעילות סיכול הטרור, בלב השטח הפלסטיני. כחלופה למגבלות החדשות מגדילים הכוחות גם את מבצעי ההונאה והתחכום במעצרי מבוקשים פלסטינים, וחלקם נשלפו מתוך מכוניתם בפקקי תנועה בכבישי הגדה.
3 צפייה בגלריה
מעצר של בנו של המחבל שעשה את פיגוע הירי בגבעת התחמושת
מעצר של בנו של המחבל שעשה את פיגוע הירי בגבעת התחמושת
גם לוחמים מיחידות חשאיות מופעלים באופן חריג
בחלק מהמקרים, כמו במעצר של חוליה החשודה בביצוע ניסיון פיגוע ירי והשלכת מטען לעבר בית אל בסוף השבוע שעבר, המבצע נחלק לשניים: הגעה מסוערבת לקרבת היעד, כפי שחשפו מצלמות אבטחה פלסטיניות במחנה הפליטים ג'ילזון שליד רמאללה, ופריקה מכלי רכב כמו משאיות "אזרחיות", עם מדי צה"ל, ליד בתי המבוקשים. במקרים אחרים, כמו במעצר של מבוקש צעיר פלסטיני שהוגדר כ"פצצה מתקתקת" בא-ראם שליד רמאללה, מבצע שגם הוא תועד, מסתערבי דובדבן פעלו באופן מחופש בכל שלב של הפעולה.
סיבה נוספת כאמור לריבוי המבצעים המסוערבים היא עצירת התיאום הביטחוני, שלא חודש חרף התרחקות המימוש של הבטחת הסיפוח. עצירת התיאום הולידה תופעה נוספת שמטרידה את צה"ל: בכבישי הגדה נרשמו יותר ויותר אירועים רגישים שבהם כוחות צה"ל עיכבו שוטרים פלסטינים חמושים שנסעו למשימות אכיפת סדר ושמירת חוק בין הכפרים והערים הפלסטיניות, ללא תיאום מוקדם כבעבר. השוטרים משוחררים לאחר התייעצות עם גורמי החטיבה הגזרתית והמינהל האזרחי.
כדי למנוע תקלות מסוכנות ואי הבנות קטלניות, יותר ויותר מפקדים בכירים כמ"פים, מג"דים ולעיתים גם מח"טים מובילים בעצמם את המגע בשטח במפגשים טעונים מעין אלה. קצינים בכירים בצה"ל הביעו חשש בשיחות עם ynet שאירועים אלו עלולים להסתיים גם אחרת, אם שוטר פלסטיני יחליט על דעת עצמו לפתוח באש לעבר לוחמי צה"ל, שעלולים להתבלבל בשל ההנחיות המחמירות בנוהלי הפתיחה באש לעבר שוטרים פלסטינים.
דגש מרכזי ניתן לכך בתדרוכים היומיים שמקבלים הלוחמים בעת הזו: מצד אחד לא לירות על שוטרים פלסטינים חמושים כמעט בשום סיטואציה, ומצד שני להגביר ערנות ודריכות באירועי חיכוך מעין אלה, וכן לנטרל איום במצב של סכנת חיים ממשית בלבד.