בצל ההגבלות שכפתה מגפת הקורונה, וכשהבחירות ממש מעבר לפינה, ארה"ב ציינה היום (ו') 19 שנה לפיגועי 11 בספטמבר, שבהם נרצחו כמעט 3,000 אמריקנים. בנאום בפנסילבניה, מאתר ההתרסקות של אחד המטוסים שחטפו מחבלי אל-קאעידה ב-2001, הנשיא דונלד טראמפ הבטיח שאמריקה לעולם לא תשכח את הקורבנות ותמיד "תיאבק בחזרה". יריבו הדמוקרטי בבחירות, ג'ו ביידן, יבקר באותו אתר, אך רק בהמשך היום ולא ייפגש עם טראמפ.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

12 צפייה בגלריה
טראמפ ומלניה בפנסילבניה. זיכרון בצל הקורונה
טראמפ ומלניה בפנסילבניה. זיכרון בצל הקורונה
טראמפ ומלניה בפנסילבניה. זיכרון בצל הקורונה
(צילום: AP)
הטקס בשדה ביישוב שאנקסוויל שבפנסילבניה נערך לזכר 40 הנוסעים ואנשי הצוות שנספו בהתרסקות טיסת יונייטד 93, התרסקות שאירעה אחרי שהללו הסתערו על תא הטייס שבו התבצרו החוטפים ונאבקו בהם. הטיסה, שהמריאה מניוארק בניו ג'רזי לסן פרנסיסקו, לעולם לא הגיעה ליעד המקורי שלפי ההערכה החוטפים התכוונו לרסק בו את מטוס הנוסעים: בניין הקפיטול בוושינגטון הבירה או הבית הלבן. במקום זאת המטוס התרסק באמצע שדה בשאנקסוויל.
"בשדה הזה של פנסילבניה 40 הנשמות הגיבורות של טיסה 93 נהרגו כגיבורי אמת", אמר טראמפ בטקס באתר הזיכרון, שהיה סגור לקהל הרחב בעקבות הגבלות הקורונה. טראמפ הבטיח ש"מעשיהם העילאיים" של הנוסעים שנאבקו בחוטפים לעולם לא יישכחו. "הגיבורים של טיסה 93 הם עדות נצחית לכך שלא משנה מהי הסכנה, מהו האיום, מהם הסיכויים, אמריקה תמיד תתרומם, תעמוד זקופה ותילחם ובחזרה", אמר.
טראמפ, ששמר על טון חמור סבר ונמנע מלגלוש מעבר לנאומו הכתוב, הוסיף שבמתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות ארה"ב ראה העולם כולו את האומץ וההקרבה של האומה האמריקנית. הוא שיבח את פעילותם של צוותי החירום וההצלה שרבים מהם נספו במתקפה: "ביום ההוא יותר מ-400 אנשי כוחות החירום הקריבו את חייהם – כולל 23 משוטרי העיר ניו יורק, 37 אנשי רשות הנמלים ו-343 מלוחמי האש של ניו יורק. היום, אנחנו מוקירים את ההקרבה האדירה שלהם, ואת ההקרבה של כל אנשי כוחות החירום ששומרים על אמריקה בטוחה".
12 צפייה בגלריה
דקת דומייה באייר פורס 1. טראמפ ומלניה
דקת דומייה באייר פורס 1. טראמפ ומלניה
דקת דומייה באייר פורס 1. טראמפ ומלניה
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הנשיא הוסיף בנאומו שאמריקה ידעה להתאחד לאחר מתקפת הטרור החמורה בתולדותיה. "הייתה זו אחדות שמבוססת על אהבתנו למשפחות שלנו, על הדאגה שלנו לשכנינו, על הנאמנות שלנו לעמיתנו האזרחים, על הגאווה בדגל הנהדר שלנו, על התודה שלנו למשטרה ולכוחות החירום הנהדרים, על האמונה באל ובסירוב להתכופף בפני הכוחות המעוותים של אלימות, הפחדה, דיכוי ורשע".
בהמשך היום יבקר באותו אתר סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, יחד עם רעייתו ג'יל. אמנם מדובר בטקסי זיכרון, אך אין זה מקרי ששניהם בוחרים להגיע למדינה מתנדנדת שחיונית עבור שניהם לניצחון בבחירות ב-3 בנובמבר. בפנסילבניה, מדינה שנחשבה שנים רבות לכזו שבה ניצחון הדמוקרטים בה מובטח, טראמפ הדהים כשניצח בפער קטן ביותר את יריבתו הילרי קלינטון ב-2016. הסקרים האחרונים מראים אמנם שביידן מוביל כעת בפנסילבניה, אך הפער שלו שם הצטמצם.
בכל אופן, הבחירות אינן עומדות בראש הכותרות ביום הזיכרון לפיגועי 11 בספטמבר, והקמפיין של ביידן אף הודיע על השעיית תשדירי הבחירות במהלכו. "הפסקת האש" הזו בין טראמפ לביידן תהיה קצרת טווח, ממש כפי שהיה ב-2016, אז טראמפ ניצל סרטון שבו תועדה קלינטון רועדת ומועדת בטקס הזיכרון שבו השתתפו שניהם בניו יורק, כדי לתקוף אותה על כשירותה הפיזית לתפקיד.
לטקס היום בפנסילבניה הגיעו טראמפ ורעייתו מלניה במטוס הנשיאותי "אייר פורס 1", ובשעה 08:46 בדיוק שניהם עמדו לדקת דומיה במטוס, לציון הרגע שבו פגע המטוס הראשון באחד משני מגדלי התאומים בניו יורק.
12 צפייה בגלריה
 ביידן ופנס ב"גראונד זירו" בניו יורק. מסכות והצמדת מרפקים
 ביידן ופנס ב"גראונד זירו" בניו יורק. מסכות והצמדת מרפקים
ביידן ופנס ב"גראונד זירו" בניו יורק. מסכות והצמדת מרפקים
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
באתר שבו קרסו שני המגדלים של מרכז הסחר העולמי עמדו באותו זמן דקת דומיה גם ביידן ורעייתו ג'יל, כמו גם סגן הנשיא מייק פנס שייצג את טראמפ בטקס שם. הטקס ב"גראונד זירו" בניו יורק נערך הפעם בצורה שונה למדי מבשנים קודמות. אחד השינויים המרכזיים שערכו מארגני הטקס ושהוביל לביקורת נרחבת היה ההחלטה לגדוע מסורת ארוכת שנים שבמסגרתה קרובי הנספים עלו לבמה והקריאו את שמותיהם של בני המשפחה שנרצחו. הפעם בחרו המארגנים להשמיע הקראת שמות מוקלטת מראש.
אחד הארגונים לזכר הנספים באסון התאומים בחר לקיים בעקבות זאת טקס נפרד, כמה רחובות משם, שבו כן הורשו קרובי הנספים להקריא את שמותיהם. בארגון The Tunnel to Towers Foundation טענו שהחשש מהדבקה בקורונה אינו סיבה מוצדקת לביטול המסורת שחשובה מאוד למשפחות השכולות. בטקס המקביל הקפידו לנקות במגבונים את המיקרופון בין נואם לנואם.
רודי ג'וליאני, שכיהן כראש העיר ניו יורק במהלך מתקפת הטרור, תקף את ההחלטה של מארגני הטקס המרכזי. הוא אמר שמדובר ב"חרפה", ובדברים שנשא בטקס החלופי אמר: "אם אני הייתי ראש העיר לא הייתי מאפשר לערוך טקס עם הקראת שמות מוקלטת". הוא טען שיש "לשרוף" את ההקלטה הזו.
ג'וליאני נחשב בעבר לדמות מוערצת בארה"ב, ואף כונה "ראש העיר של אמריקה", אך כיום הוא נחשב לדמות שמזוהה מאוד עם הנשיא טראמפ, והוא משמש גם כעורך דינו האישי. "אני לא רוצה לעורר מחלוקת או משהו, אבל אני זוכר את מי שהרג אותם. אני זוכר את מי שעשה את זה. אני זוכר את התנועה שעשתה את זה", הוא הוסיף. "ובניגוד לכאלו שרוצים להיות בהכחשה, אני יודע שהם רוצים לבוא לפה ולהרוג אותנו שוב".
פיגועי 11 בספטמבר הוציאו את ארה"ב למלחמה באפגניסטן, שבה היא הפילה את שלטון הטליבאן שהעניק חסות לאל-קאעידה ולמנהיגו אוסמה בן-לאדן. ממש בשעה שארה"ב קיימה היום את טקסי הזיכרון, נציגי הטליבאן והממשלה האפגנית בקאבול הגיעו לדוחא שבקטאר, לקראת שיחות שלום ישירות והיסטוריות שיחלו שם מחר.
השיחות הללו נערכות באיחור של כחצי שנה, על רקע סכסוך ממושך בנוגע לעסקת חילופי שבויים בין הצדדים, וגם השיחות עצמן צפויות להיות סבוכות ביותר. השיחות הן חלק מתהליך שלום שיוזם ממשל טראמפ, במטרה לממש את הבטחת הנשיא להסיג את הכוחות האמריקניים מאפגניסטן, במלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב.
12 צפייה בגלריה
טליבאן אפגניסטן
טליבאן אפגניסטן
שיחות שלום היסטוריות. הטליבאן לא נדרש לגנות את אל-קאעידה
(צילום: EPA)
השיחות מחר יתאפשרו בזכות הסכם שכבר נחתם בפברואר בין ממשל טראמפ לטליבאן. אותו הסכם קבע שהכוחות הזרים באפגניסטן ייסוגו משם עד תחילת השנה הבאה, בתמורה לערבויות מעורפלות למדי שהעניק הטליבאן לארה"ב. הטליבאן לא נדרש בהסכם ההוא לגנות את אל-קאעידה, אלא רק להבטיח שלא ייתן לו בעתיד מקום מחסה.
לקטאר הגיע היום גם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שהודה כי שיחות השלום צפויות להיות קשות ומתוחות. "זה לקח לנו יותר ממה שקיוויתי, אבל אנחנו מצפים שבשבת בבוקר, לראשונה זה כמעט שני עשורים, אפגנים יישבו זה לצד זה ויהיו מוכנים לשיחות מתוחות על האופן שבו ניתן יהיה להצעיד את המדינה שלהם קדימה, להפחית את האלימות ולספק לעם האפגני את מה שהוא דורש – פיוס אפגני עם ממשלה במדינה שאינה נמצאת במלחמה".