סגן שר הבריאות, יואב קיש, תולה תקווה בחיסונים ובטכנולוגיה שתסייע לפתוח את מערכת החינוך - אך מתנגד להקלות נוספות בהגבלות, וטוען שהן עלולות להביא לסגר נוסף. לדבריו, "אנחנו נמצאים היום בנקודה שמאוד תלוי מה נעשה ומה נחליט, וזה יקבע אם נגיע לסגר שלישי או לא. הובלנו מדיניות שאומרת בצורה ברורה: לא פותחים בלי שרואים ירידת תחלואה".
"התופעה הזו של ירידת התחלואה הסתיימה, ואנחנו אפילו במגמת עלייה", הוסיף קיש. "אולי אפשר לשייך את זה ליותר בדיקות, אבל אנחנו רואים שהתחלואה בוודאי לא יורדת, היא נעצרה. כל הקלה נוספת תגרום לכך שנהיה במקדם הדבקה גדול יותר".
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"הקניונים שנפתחו יסבלו מאכיפה". קיש
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
3 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
"איגום המטושים יאפשר פתיחת בתי ספר באזורים אדומים". כיתה בחולון
(צילום: עיריית חולון)
"אם נהיה אחראים, נפתח רק במתווים עם בדיקות או שלא נפתח מקומות שאנחנו חוששים מהם, אז לא נהיה בסגר", אמר. "אם נפתח בגלל לחצים עוד ועוד מקומות, כי באופן טבעי כל מי שמחוץ למעגל רוצה להיכנס פנימה, אז מאוד יכול להיות שנידרדר לסגר".
קיש התייחס לקניונים שדורשים להיפתח וטען: "זו תוספת מאוד גדולה, עם חשש מאוד גדול להדבקות. אנחנו רוצים ללכת לפיילוט כלשהו, אבל ברור שגם במהלכו הלחץ שלהם לפתוח ימשיך כל הזמן. זו שאלה מאוד גדולה".
על מערכת החינוך אמר קיש כי "הכיוון הוא כן לאפשר לה לעבוד, אבל בכפוף לבדיקות". לדבריו, "כל בית ספר שייבדק פעם בשבוע, מורים ותלמידים, יוכל להישאר פתוח גם אם הוא לא יהיה באזור ירוק או צהוב. הרעיון הוא שככה נעלה על התחלואה. פיתחנו כלים חדשניים כמו איגום מטושים (להסבר מלא לחצו כאן). למדינת ישראל יש יכולת בדיקת PCR שאין כמעט למדינות אחרות בעולם, ואם נלך למתווה כזה אז מדובר בחדשנות ישראלית שתאפשר את פתיחת מערכת החינוך תחת הקפדה ובדיקות".
בשיטה של איגום מטושים, ניתן לאחד בדיקות רבות למבחנה אחת, ולבדוק אותה במעבדה כבדיקה אחת - כך שאם למשל תלמיד אחד בכיתה חיובי לקורונה ולא סובל מתסמינים, הבדיקה תצא חיובית וכל הקפסולה תיכנס לבידוד. ההיגיון מאחורי השיטה אומר שבכל מקרה כל אחד מהתלמידים בכיתה שבה יש חולה קורונה אמור להיכנס לבידוד, בין אם הוא נדבק בעצמו ובין אם רק נחשף לחולה. לדברי קיש, "המשמעות היא חיסכון כספי עצום ויכולת מינוף משמעותית של הבדיקות שלנו".
3 צפייה בגלריה
בקבוקון חיסון נגד קורונה של חברת פייזר מזרק
בקבוקון חיסון נגד קורונה של חברת פייזר מזרק
"מאמין שבינואר-פברואר נראה כאן חיסונים". החיסון של פייזר
(צילום: רויטרס)
קיש הסביר כיצד יעבדו הבדיקות: "התלמידים יגיעו לכיתה, וייקחו אותם אחד אחרי השני. ברגע שמצאו חולה אחד או שניים, כל הכיתה כמובן נסגרת ונכנסת לבידוד. הרעיון הוא שאתה תבדוק ובמקומות שיהיו שכבות וכיתות נקיות, גם אם האזור עצמו אדום, אז הן ימשיכו ללמוד. אם באותה כיתה יש חולים, אז כמובן שהיא תיכנס לבידוד. הדרך שלנו למצוא את התחלואה באזור אדום היא באמצעות הדבר הזה".
סגן השר הדגיש כי המתווה יופעל במקומות שיסכימו לעבור בדיקה קבועה פעם בשבוע, וכך יוכלו להישאר פתוחים בכפוף לתוצאות. "אם ההורים או המורים לא יסכימו, המשמעות היא שהם ייסגרו ברגע שבית הספר לא יהיה ירוק", אמר קיש.
המהלך הזה ימנע סגר? "לתפיסתי, בדיקות מונעות סגר. בדיקות למשל מאפשרות אי ירוק באילת ובים המלח. בדיקות יכולות לתת את 'מגן החינוך' שדיברנו עליו עכשיו. יש הרבה מאוד יתרונות לפתוח מערכות, בוודאי כשהן שוטפות. הצלנו ככה חיים בתוכנית 'מגן אבות ואימהות' שנגע לאוכלוסיית הסיכון. אני מאוד מאמין במודלים שמשלבים הרבה מאוד בדיקות ובדיקות סקר לצורך יציאה מהסגר ומניעת תחלואה".
למה כמות הבדיקות עדיין לא הגיעה ליעד שהצבתם ל-130 אלף ביממה? "כרגע אנחנו סביב 70 אלף או קצת מעל, וזה מספר עצום. לא הצלחנו למקסם אותו, ויש לנו אתגר להביא אנשים להיבדק. ברגע שהתחלואה יורדת, באופן טבעי פחות אנשים מגיעים להיבדק, ולכן אנחנו לוקחים את הקרב למקומות אחרים בשביל למצוא תחלואה חבויה. למשל, המתווה באילת, אנחנו גם מרוויחים את ההצלה של העיר וגם מרוויחים עשרות אלפי אנשים מכל הארץ שיבואו להיבדק במצב שאחרת הם לא היו נבדקים. זה מודיעין מצוין, ככה אנחנו עולים על תחלואה".

אתם כל הזמן אומרים מה צריך, בינתיים הגענו לסגר שני. "אמרתי שאנחנו בנקודת מפנה, הפסקנו לראות ירידה בתחלואה ואנחנו חוששים. במקום הזה צריך לפעול בשכל. אם יהיו פתיחות מאסיביות ללא בדיקות, אז נגיע לסגר שלישי, ואני אגיד שאמרתי אל תפתחו סתם ובכל זאת פתחו. מאז הסגר הראשון אנחנו באירוע שונה, כל נושא החקירות וקטיעת שרשראות ההדבקה עבר למפקדת אלון של פיקוד העורף. האם זה בסופו של דבר יכול לעצור גל תחלואה שמשתולל? כנראה שלא. לכן צריך לפתוח בצורה מושכלת. אסור להתפתות לפתוח בגלל לחצים, צריך לפתוח רק מקומות שבהם יש לך בדיקות ואתה יודע שהסיכון נמוך".
"כבר פתחנו דברים שלא רצינו", הוסיף קיש. "הקמעונאות נפתחה, ועכשיו גם הקניונים רוצים. לא כל מה שמשרד הבריאות רוצה קורה. לא הכל שחור ולבן".
-מה אתה אומר על מרד הקניונים? אנשים עושים פה מה שבראש שלהם. "הם מקבלים קנסות ונסגרים. מנכ"ל עזריאלי הודיע שהוא לא פותח. שוחחתי איתו שלשום ואמרתי לו 'אתם רוצים פיילוט? להראות לנו שאתם אחראים, שאתם בודקים?'. ברור שיש כאן אבסורד, ואני חושב שהוא הבין את זה היטב. אם קניוני עופר פותחים בניגוד לחוק, הם יסבלו מאכיפה מאוד משמעותית. אני מבין את הקושי הכלכלי ולכן צריך לשמור על התחומים שלא יעבדו ולפצות אותם".
מה לגבי החיסונים? מתי תתחילו לחסן ומי יקבל איזה חיסון? "בהנחה שבחודש דצמבר נתחיל לראות את אישורי ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) לחיסונים, אני מאמין שבאזור ינואר-פברואר נקבל חיסונים והתהליך יתחיל. בונים עכשיו גם את תוכנית ההפצה הלוגיסטית וגם את התכנון למי שיקבל. ברור לכולם שאוכלוסיות הסיכון, הצוותים הרפואיים והיחידות המיוחדות יהיו בסבב הראשון לחלוקה. הדבר הזה נבנה בימים אלה, ועד שיגיעו החיסונים נדע לאן זה הולך וכיצד נטפל".