כבר עתה ברור שאת חקירת האסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם בהילולה בהר מירון חייבים להפקיע מידי המשטרה - ולהעביר אותו לגורם חיצוני או לוועדה שתוכל לבדוק מה באמת התרחש וכיצד קרה שאירוע שאליו נערכו במשטרה במשך שבועות הסתיים עם הטרגדיה האזרחית הגדולה בתולדות המדינה.
הבוקר (ה') נמסר מהיועץ המשפטי לממשלה כי בתום התייעצות דחופה שהתקיימה בראשות היועץ אביחי מנדלבליט הוחלט כי המחלקה לחקירות שוטרים תתחיל מיידית בבדיקה על מנת לברר אם עולים חשדות לפלילים מצד שוטרים במסגרת אירוע האסון במירון.
מנדלבליט הנחה כי המשטרה לא תגבה בשלב זה עדויות משוטרים המעורבים באירוע, במסגרת החקירה שכבר נפתחה. לפי ההודעה, אנשי מח"ש כבר פועלים במסגרת הבדיקה, ונמצאים בזירת האירוע. בנוסף נאמר כי היועץ ומ"מ פרקליט המדינה עמית איסמן יקיימו הערכות מצב נוספות ויקבלו את ההחלטות המתאימות על-פי התקדמות הבדיקה של מח"ש.
השאלה הראשונה שצריכה להיחקר היא האם מישהו במשטרה יודע כמה אנשים היו על ההר בזמן אמת. לאורך כל השבוע שקדם להילולה, נאמר לנו שצפויים להגיע למקום מאות אלפי בני אדם, בין היתר משום שבשנה שעברה מגבלות הקורונה מנעו את קיומה. האם מישהו במשטרה חשב על המספרים האדירים האלה? ההבדל בין 100 אלף ל-500 אלף הוא דרמטי.
5 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
זירת האסון במירון, הבוקר
(צילום: משה מזרחי)
5 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)
5 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)
5 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
(צילום: גיל נחושתן)
כיצד קורה שהגיעו למתחם כמויות גדולות יותר ממש שציפו לו? אף שמדובר בשטח פתוח, הרי שההגעה דרך כביש אחד בלבד להר מקלה על הסגירה והוויסות. לראיה, בשנה שעברה המשטרה הצליחה למנוע הגעה המונית בתקופת משבר הקורונה.
5,000 שוטרים ואנשי אבטחה נכחו בזירה. מתי התרחש הרגע שהכוחות הממונים על ביטחון המשתתפים הבינו שהולך להתרחש אסון? כיצד אף אחד לא הצליח לזהות את הלחץ בשביל המוביל לבמת ההדלקה של ישיבת "תולדות אהרן" מבעוד מועד?
מי אישר את המעבר הצר? מהנדס? משטרה? כיצד אף אחד לא לקח בחשבון את העובדה שהמעבר הצר עלול להוות מלכודת לכמויות של אנשים שנדחסים זה לצד זה?

במשטרה נערכו מבעוד מועד לתרחישי אימה. האם אפשרות של דוחק מסוכן נלקחה בחשבון? ואם כן, מדוע אף גורם לא התריע שאסור לקיים את האירוע? האם אפשר היה להרחיב את ימי האירוע כדי להפחית את הצפיפות? מדוע המדינה לא השכילה לאורך השנים להפוך את האתר למקום מסודר שיכול לשלוט על הכמויות?
בכל שנה מתריעים במירון על חשש מפני אסון בסדר גודל כזה. האם מישהו חשף בפני דרג מקבלי ההחלטות מצגת שמדמה אירוע רב נפגעים בגלל צפיפות?
חקירה ראשונית של המשטרה העלתה כי כמה מהשוהים במקום החליקו ממדרגות, ויצרו "מפולת אנושית" שתחתיה הם נמחצו.
מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, אמר הבוקר בעקבות האסון: "לילה קשה, לילה טרגי. אני שמעון לביא נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. אני מוכן לכל בדיקה. אנחנו נערכנו לכלל התרחישים, האירוע הזה קרה. אנחנו בשלב איסוף הראיות כדי להגיע לאמת. מסתובבים סרטונים שאין להם קשר למציאות. ממה שאני קיבלתי שוטרים הצילו פה חיי אדם גם במחיר חייהם".