יומיים להגבלות במג'דל שמס: היישוב הדרוזי שברמת הגולן הוכרז שלשום כ"רשות אדומה", הכניסות אליו נחסמו ותושביו נדרשו לשבת בבתים. פרויקטור הקורונה בהתנדבות שמינתה הרשות, ד"ר תייסיר מרעי, סיפר כי למרות הסגר מתקיימות חתונות ולוויות: "יש אצלנו קומץ קטן של צעירים, ואולי גם דתיים, שמתוך אמונה לא כל כך מצייתים להוראות. זה מה שגרם להתפרצות המחלה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר תיסיר מרעי
ד"ר תיסיר מרעי
"יש צפיפות גדולה בגלל שאין הרחבה של תוכנית המתאר". ד"ר מרעי
(צילום: אביהו שפירא)
2 צפייה בגלריה
רפ"ק סלמן דאהר
רפ"ק סלמן דאהר
"לא נתקלנו בהפרות של עסקים". רפ"ק דאהר
(צילום: אביהו שפירא)
לדבריו, "אנחנו מנסים להשתלט על המצב כרגע, אבל לצערי הדברים נעשים כרגע בעיקר על-ידי מתנדבים שמנסים גם להשליט סדר בחתונות ובלוויות. אי אפשר להימנע מלוויות, אז אנחנו מנסים לשמור על מרחקים ומבינים שאנחנו נמצאים במצב רגשי מיוחד - נפטר מישהו אנחנו צריכים להתחשב ברגשות של המשפחה. רוב האנשים כן מצייתים להוראות".
ד"ר מרעי הוסיף כי במג'דל שמס מקווים כי התחלואה תרד כבר בשבוע הבא בעקבות הסגר. "לשמחתי רוב החולים במצב טוב", אמר. "יש שלושה אנשים שמאושפזים, מהם אחד במצב קשה ושניים במצב בינוני. לפני שבועיים נפטר אדם אחד, שחלה בגל הראשון של הקורונה".
מה המשמעות של הסגר מבחינת העסקים ומערכת החינוך? "כמובן שסגר יעזור ויוריד את התחלואה, אבל גורם גם להפסדים - וליבי עם האנשים שמאבדים את ההכנסה שלהם. אני יכול להגיד שכאן המדינה לא נותנת מספיק עזרה. בנוסף, יש כאן צפיפות גדולה מכיוון שאין הרחבה של תוכנית המתאר, ובגלל זה רואים עלייה גדולה באחוז התחלואה".

רב-פקד סמאן דאהר, מפקד נקודת המשטרה במג'דל שמס, אמר כי "מאז שהכפר הוכרז כשטח מוגבל, הוקמו פה שני מחסומים קבועים של המשטרה. מחסום אחד על ציר 989, והשני בכניסה השנייה על ציר 98. רוב האנשים מצייתים להוראות, אבל יש כאלה שבכל זאת רוצים לצאת כי זו הפרנסה שלהם והם נפגעים. אנחנו מסבירים להם בכל דרך שצריך לציית להוראות ולחוק, לפרסס ולחזור, כי בסופו של דבר המשימה שלנו היא לשמור על החיים שלהם ועל היישוב".
העסקים ביישוב נשמעים להוראות? "הייתה המון הסברה, ונכון לרגע זה לא נתקלנו בהפרות של עסקים. מי שחיוני וצריך להיות פתוח נפתח, ומי שיכול עשה משלוחים".
סמאן, שאחראי גם על הכפרים מסעדה, בוקעאתא ועין קיניא, סיפר כי הוא נתקל בחתונות רבות במסגרת תפקידו מחוץ למג'דל שמס. "שלשום פיזרתי אישית עם הכוחות שלי מסיבת רווקות בהשתתפות 150 בחורות", אמר. "בעל העסק זומן לשימוע וקיבל דו"ח של 5,000 שקלים. האבא של הכלה זומן לחקירה בחשד להפצת מחלה. נמשיך לפעול בכל הכוח נגד פעילויות לא חוקיות שנעשות בניגוד לתקנות".
ההגבלות שהוטלו על מג'דל שמס כוללות בין השאר סגירה של מוסדות החינוך, הפסקת המסחר, סגירת המסעדות וביטול המפגשים החברתיים - בעיקר חתונות ולוויות - שההשתתפות בהן הביאה לגידול המהיר בתחלואה ביישוב. המרכולים, בתי המרקחת והעסקים החיוניים יישארו פתוחים, אך כבר לפני הצהריים רבים מהעסקים ברחובות הראשיים נסגרו, ובחלקם פעלו במתכונת "טייק אווי".