ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב (יום ה') על מבצע "חוזרים לחיים", שבמסגרתו תקבל ישראל משלוח גדול של חיסונים מחברת פייזר, שיספיק לכל האוכלוסייה בגילי 16 ומעלה. "המטוס הראשון מתוכנן להגיע כבר ביום ראשון ויהיו עוד ברצף. כחלק מההסכם קבענו שישראל תהווה מדינת מודל, מודל עולמי לחיסון מהיר של מדינה שלמה", אמר נתניהו בהצהרה שמסר עם שר הבריאות יולי אדלשטיין.
4 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה באשדוד
חיסוני קורונה באשדוד
חיסוני קורונה באשדוד. עוד קבוצות אוכלוסייה יוכלו להתחסן
(צילום: AP)
"אני נרגש לבשר על פריצת דרך אדירה שתוציא אותנו מהקורונה ותחזיר אותנו לחיים", הוא ציין בפתח דבריו. "נהיה המדינה הראשונה שיוצאת מהקורונה. ההסכם עם פייזר מאפשר לנו לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 עד סוף מרץ ואולי אף לפני כן. נחסן את כל האוכלוסיות הרלוונטיות וכל מי שירצה בכך יוכל להתחסן".
"מבצע החיסונים ייקרא 'חוזרים לחיים', ובקרוב נפרסם את סדר החיסונים", אמר עוד נתניהו. "המטוס הראשון מתוכנן להגיע כבר ביום ראשון ויהיו עוד ברצף. ישראל תחלוק עם חברת פייזר ועם האנושות כולה את הנתונים הסטטיסטיים שיעזרו לפתח אסטרטגיות להביס את נגיף הקורונה. אנחנו יכולים לעשות זאת כי מערכת הבריאות שלנו מהמתקדמות בעולם".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, הערב. "נוכל להסב סביב שולחן החג בליל הסדר"
(צילום: אלכס גמבורג)
הוא קרא לאזרחים לעמוד בתנאי הסגר, ואמר כי "כולם צריכים להקפיד, במאמץ גדול ואחרון", כלשונו. "בקרוב מאוד, עד סוף מרץ, כל אזרחי ישראל יוכלו להתחסן. נוכל לחבק אחד את השני. בליל הסדר הקרוב, אם לא יהיו הפתעות, נוכל להסב סביב שולחן החג עם סבא וסבתא, וכשנשאל מה נשתנה – התשובה תהיה הכול השתנה", הוסיף.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "הבשורה על הגעת עוד מאות אלפי חיסונים נותנת לנו לא רק זריקת עידוד – אלא גם זריקת תקווה. הערבות ההדדית עוזרת לנו לחסן, אבל גם מחייבת את כולנו. בלי יוצא מן הכלל, צריך לעזור לשמור בשבועיים הקרובים על כללי הסגר. כולנו קשורים לזה – ואם נעשה כך – נגיע למצב שונה. יש לנו אפשרות לשנות הכול ולחזור לחיים".
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין. "אפשר לשנות הכול ולחזור לחיים"
(צילום: אלכס גמבורג)
גורמים במשרד הבריאות אמרו כי משלוח גדול של חיסונים של חברת פייזר יוכל להביא לקיצור משך הזמן לפתיחת מבצע החיסונים לקבוצות נוספות באוכלוסייה. ביום ראשון הקרוב צפויים בתי החולים וקופות החולים להזריק את הזריקה השנייה לאלו שכבר התחסנו במנה הראשונה של החיסון של פייזר, ומשלוח נוסף יוכל לאפשר לאזרחים נוספים להתחסן במנה הראשונה כבר בשבוע הבא.
לאחרונה, טרם ההודעה על מבצע החיסונים הנרחב, הצהירו בכירים במשרד ובהם השר אדלשטיין, המנכ"ל פרופ' חזי לוי ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש כי ייתכן עיכוב במבצע החיסונים. הם העריכו כי הוא ייפתח לקבוצות נוספות רק בתחילת פברואר.

4 צפייה בגלריה
מטוס עם חיסונים של מודרנה נחת בנתב"ג
מטוס עם חיסונים של מודרנה נחת בנתב"ג
החיסונים של מודרנה בנתב"ג
(צילום: מסוף המטענים ממן בנתב"ג)
היום נחת בנתב"ג המשלוח הראשון של חיסוני מודרנה שיינתן לאנשים שמרותקים לבתיהם. בימים האחרונים החלו קופות החולים לסגור את האפשרות לזמן תור למנה הראשונה של החיסון, והן תלויות בחידוש המלאי. הגעת משלוח חדש, כאמור, תשנה את תמונת המצב בהקשר הזה. מוקדם יותר אישר נתניהו לבקשת שר הביטחון בני גנץ לתת עדיפות לצוותי ההוראה בחיסונים, עם הגעת המשלוח החדש.

"ייתכן שהסגר יימשך יותר משבועיים"

בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת שבו עלו לאישור תקנות הידוק הסגר שייכנס לתוקף בחצות, אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס כי ייתכן שהסגר יארך יותר משבועיים. "במספרים האלה, מקדם הדבקה של 1.25, אנחנו מכפילים את המספרים כל שבועיים", אמרה. כיום 80% מתושבי ישראל נמצאים בצבע אדום וכתום לפי הרמזור - מה שאומר שיש מגפה שמשתוללת".

היא ציינה כי היא מקווה שמבצע החיסונים יוביל לפחות תחלואה קשה בעוד שבועיים. "אנחנו מחסנים את האוכלוסייה ביעילות מאוד גבוהה, ואני מקווה שזה יביא לאפקט", הוסיפה. "אף אחד לא רוצה להמשיך בסגר הזה יותר ממה שנדרש. אפשר לצאת לחיסונים בסגר – זה חלק מהפעילות הרפואית המותרת".
לצד זאת, משרד הבריאות עדכן היום רשמית את נוהל בדיקות הקורונה. על פי הנוהל החדש, אנשים ללא תסמינים לא יוכלו יותר להיבדק באופן חופשי, ויהיה צורך בהפניה מרופא, אחות או קופת חולים כדי לבצע את הבדיקה. הרקע לשינוי הוא מספר הבדיקות הגבוה בשבועות האחרונים, שאתמול הגיע לשיא יומי של יותר מ-127 אלף בדיקות. מספר הבדיקות הגבוה יצר תורי ענק בכניסה למתחמי הבדיקות, שהביאו לזמני המתנה ארוכים מאוד.