החמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות בעזה שנשלט בידי חמאס מאיים לפתוח חזית חדשה מול צה"ל ולאתגר את הסגר הימי המוטל על הרצועה. בהודעה שפרסם היום (שני) הודיע החמ"ל כי "נוכח הפשעים של ישראל בים של עזה - לא נאפשר לה לפגוע בפרנסתם של הדייגים, לרדוף אחריהם ולשדוד אותם. אנחנו נגן עליהם ונפעל להגנתם".

בנוסף הבהירו בחמ"ל המשותף כי יש בידיהם את היכולת לתקוף כלי שיט של חיל הים. "להתנגדות יש את האמצעים שיאפשרו לה להגן על חופי עזה ודייגיה", נמסר.
ישראל סגרה לפני שמונה ימים לחלוטין את מרחב הדיג של רצועת עזה בשל המשך הפרחת בלוני התבערה לעבר ישראל. מאז נאסרה יציאת דייגים לים ובימים האחרונים ניסו כמה ספינות דיג לאתגר את הסגר הימי והוברחו חזרה לחופים אחרי ירי הרתעתי שבוצע לידן.
2 צפייה בגלריה
דייגים בעזה
דייגים בעזה
"ישראל פוגעת בדייגים בעזה, נגן עליהם"
(צילום: רויטרס)
עד כה חמאס לא ניסה לאתגר את זירת הסגר הימי וכעת נראה כי מדובר באיום בעל תקדים. הודעת החמ"ל המשותף מגיעה כיממה לאחר אירוע שבו ספינה של חיל הים תועדה כשהיא מבריחה סירת דייגים פלסטינית שפעלה קרוב לנמל עזה.
בעלי הסירה סברו כי בשל הקרבה לנמל, חיל הים לא ימנע מהם את הדיג, אך למרות מיקומה - חיל הים אכף את הסגר המוחלט והגיע עד לסירת הדייגים כדי לאלצה לשוב לנמל. בצעד זה היה סיכון מסוים משום שספינת חיל הים התקרבה מאוד לחופי עזה וחשפה את עצמה לפגיעה באמצעים שונים.
מדובר בהודעה שנייה של החמ"ל המשותף בימים האחרונים, זאת במקביל לירידתה למחתרת של הנהגת חמאס בעקבות ההסלמה ההדרגתית בדרום והרמיזות העקיפות והישירות של ישראל כי היא שוקלת לשוב למדיניות החיסולים. כל הדרג הפוליטי הבכיר, וכן ראשי הזרוע הצבאית של הארגון, נמצאים ופועלים ממקומות מסתור ותוך הקפדה יתרה על מידור תנועותיהם ומקום הימצאם.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ סיור בסוללת כיפת ברזל
בני גנץ סיור בסוללת כיפת ברזל
"כשהבלונים מתפוצצים אצלנו, הפיצוצים אצלם יהיו כואבים יותר". גנץ בסיור בכיפת ברזל בדרום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בתוך כך, שר הביטחון, בני גנץ, ביקר היום בסוללת כיפת ברזל בדרום הארץ ביחד עם מפקד מערך ההגנה האווירית, תא"ל רן כוכב. גנץ הבהיר: "אנחנו לא מוכנים לקבל לא רקטה, לא בלון, ושום הפרה ביטחונית. ככל שזה יימשך - אנחנו נמשיך לפעול ונמשיך להגיב בעוצמה".
הלילה תקפו כלי טיס וטנקים של צה"ל עמדות צבאיות ותשתית תת-קרקעית של חמאס בדרום הרצועה בתגובה להפרחת בלוני התבערה והנפץ לעבר שטח ישראל. גנץ איים על ראשי חמאס: "הם צריכים לדעת - כשהבלונים מתפוצצים אצלנו, הפיצוצים אצלם יהיו הרבה יותר כואבים".
הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני הגיב: "האיומים של ישראל אינם חדשים והם חלק מתרחישים קבועים בניסיון להפחיד את העם הפלסטיני, אך אם היא תבצע פשע התנקשות כלשהו, התגובה תהיה בלתי צפויה. החלטת ההתנגדות ברורה ואנחנו לא נהיה סבלניים יותר. הסבלנות שלנו אזלה, ועכשיו צריך להסיר את המצור על רצועת עזה".
בכיר חמאס בעזה איסמאעיל רדואן הצטרף לדברים ואמר כי "לא נסכים לפחות מהסרת המצור מעל רצועת עזה. ישראל מתעקשת שלא להסיר את המצור ואם היא תמשיך כך, לא יהיו לה שקט ויציבות. סוגיית חילופי השבויים היא עניין נפרד ואינה קשורה לסוגיית הסרת המצור".