שר הבריאות יולי אדלשטיין הודה הבוקר (יום ב') כי את העלייה בנתוני התחלואה בימים האחרונים אפשר לקשור בהחלט להחלטות שהתקבלו בקבינט הקורונה: "קיבלנו החלטות מיותרות, גם עם כל חנויות הרחוב, עם כל זעקות השבר שאין איפה לקנות טרנינג ונעליים", אמר השר אדלשטיין בריאיון באולפן ynet.
הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 985 חולי קורונה נוספים, ושיעור החיוביים עמד על 2.5% מתוך כ-37 אלף בדיקות. מספר המונשמים זינק מ-92 אתמול בערב ל-114 הבוקר, ובאגף המודיעין של צה"ל הזהירו הבוקר: התחלואה הנוכחית גבוהה בהרבה. 263 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה, ומפרוץ המגפה נפטרו 2,864 ישראלים מסיבוכי המחלה.
3 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקווה פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
הקניון הגדול בפתח תקווה פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
הקניון הגדול בפתח תקווה בשישי שעבר. "יכול להיות שטעינו בחישוב"
(צילום: יאיר שגיא)
על השאלה האם "היד של קבינט הקורונה הייתה קלה על ההדק", השיב השר אדלשטיין: "יצאנו יציאה יותר זהירה מן הסגר, אבל לצערי הרב, בלחצים אלו ואחרים, מוצדקים ומובנים לגמרי, בחרו בדרך הקלה - לפתוח, במקום הדרך הקצת יותר קשה - להכניס את היד לכיס ולתת פיצוי הולם לאותם בעלי עסקים שנפגעו ובתסריט הזה הגענו לאן שהגענו עם אלף נדבקים ביום".
בהתייחסו לנתונים בחברה הערבית, אמר שר הבריאות: "מאוד מדאיג אותנו המצב בחברה הערבית. זה נובע מחתונות פיראטיות לא מאושרות, זה נובע מהפרת בידוד של החוזרים מחו"ל. הנסיעות האלה לטורקיה פשוט הרגו את המגזר מבחינת כמות הנדבקים. לאחר שאמרנו את כל אלה, צריך להבין שגם אם מבודדים את הנתונים של המגזר הערבי, גם במגזר הכללי מקדם ההדבקה המפורסם הוא מעל 1".
- למה האכיפה לא נעשית בהתאם? "אני כבר חצי שנה מדבר על אכיפה לצערי הרב עדיין לא ראיתי אכיפה ברמה הנדרשת וצריך להבין דבר אחד - תמיד אומרים 'הסברה ושיתוף פעולה של הציבור'. הכול נכון, אבל יש למשל קמפיינים של 'אור ירוק' שאסור לשלוח סמס תוך כדי נהיגה. אילו הייתי יושב עם הטלפון ומסמס בלי שאני יודע שיבוא עם זה קנס של אלף שקל לא היינו נתקלים באמירה הזאת יותר? ברור שהיינו נתקלים. צריך גם אכיפה וגם הסברה".
- השר לביטחון הפנים הוא חברך מהליכוד אמיר אוחנה שאחראי על המשטרה. "אני חושב שקודם כל המשטרה לבד לא יכולה לעשות את כל העבודה, ודאי שהיא יכולה לעשות יותר. כשיש לך מאות אנשים ברחוב שיודעים ש-10 אנשים זה המספר המקסימלי, מישהו אוכף את זה? גם פקחים עירוניים צריכים לאכוף וגם אותם גופים שהבטיחו לנו אכיפה מפלנטה אחרת היו יכולים לאכוף יותר".
- ראינו שהמאמץ להעלאת הקנסות נבלם בגלל לחצים פוליטיים. "נכון, זה תקוע עדיין בכנסת בהיעדר רוב. הכי קל לומר 'הנה, אתם הסתבכתם עם החרדים' ואני שואל אנשים באופוזיציה שהם בעליל לא חרדים - להם לא חשוב שתהיה האטה בתחלואה? זה לא סוד שחברי כנסת של יהדות התורה מתנגדים לזה, אבל אני שואל מה עם יש עתיד, ישראל ביתנו ומרצ?".
- הם לא מקבלי ההחלטות. "אבל התחלואה זה מאבק משותף, מה זה קפריזות של משרד הבריאות? זה בדיוק הקטע, אנחנו מצליחים לעשות פוליטיקה זולה מעניין של מאבק בתחלואה. במקרה של אותה פתיחה מיידית של הכול זה לא היו גורמים ביהדות התורה".
- אלא שר האוצר כץ. "כל אחד בא עם העניינים שלו והכי חשוב לו לטפל במשהו, לא רואים את התמונה".
- השר כץ הוא הגורם המרכזי שדחף לפתיחה פזיזה כמו של הקניונים? "אילו רק הוא היה דוחף היינו יכולים להתמודד עם זה, אבל בישיבת הקבינט האחרונה, כשראש הממשלה דיבר על מה נביא ומה לא נביא, אמרתי לצערי אמירה צינית - 'כל מה שתביא לכאן מבחינת הפתיחות יעבור', כי מחר ירצו לפתוח הכול".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר כץ. "כל אחד בא עם העניינים שלו"
(צילום: אבי מועלם)
- לא עוברת בך המחשבה להתפטר ולהגיד "אמרתי לכם"? "ההתנהלות הייתה אחראית ביציאה מן הסגר, זה הספיק לשתי ישיבות כשקיבלנו בהתאם החלטות בהתאם להצעות משרד הבריאות. אולי עדיין לא מאוחר איכשהו לייצב את הספינה, קיבלנו החלטות מיותרות עם כל זעקות השבר שאין איפה לקנות טרנינג ונעליים. או קיי, קנו מה שהיו צריכים, הפרה כמעט בכל חנות. אין שום ספק שברוב מקומות המסחר מתבצעות הפרות חמורות של ה'תו הסגול'. עכשיו הקבינט צריך לראות מה עושים עם זה".
- מה יקרה כשנגיע ל-2,000 נדבקים ביום? "הנגיף הזה לא מודיע מראש לאן ומתי ולמה נגיע. דווקא בגלל שההיסטוריה מלמדת, אני מזכיר שבאוגוסט הנגיף משום מה נתפס באיזה מספר וישב על כך חודש ואני לא יודע איך הוא מתנהג. אין ספק שהוא בעלייה, אין ספק שאם לא נתחיל עכשיו לתפוס את הראש ולחזור גם אחורה בחלק מהפתיחות - נגיע לסגר שלישי. אני לא רוצה להגיד מספרים, נציג לקבינט מכלול נתונים.
"כל מי שמחפש איזה כלי בארגז כלים שעוד לא חשבנו עליו - הוא לא קיים. זה או פתיחות שלא תמיד זהירות או חזרה אחורה. היה צריך לפתוח את מערכת החינוך, עם סכנה גדולה שטמונה בכך. אני לא הייתי מציע עכשיו לפתוח ולחזור מיד אחורה במערכת החינוך. אבל במסחר ובדברים נוספים בהחלט אפשר לעשות את זה תוך כדי מתן פיצוי לאנשים שנפגעו".
- אבל מי שמתגעגע למסעדות, לבתי הקפה ולחדרי הכושר? "שימשיך להתגעגע. מסעדות עובדות לא רע, גם עם משלוחים וגם עם טייק אווי. לצערי הרב, כחסיד גדול של חדרי כושר, צריך לומר ששום פתיחה לא על הפרק. כשקיבלנו את ההחלטה על פתיחת מערכת החינוך, דרשתי וקיבלתי מהקבינט שאין פתיחות נוספות עד 20 בדצמבר. שמחתי שיכולנו לפתוח כמה מוזיאונים, שזה פחות עם מגע בין אנשים. הופעות ואירועי ספורט לא על הפרק כרגע".
- ביום שישי נראה תמונות זהות בקניונים לאלו מהשבוע שעבר? "אני מאוד מקווה שלא, ואם כן אנחנו נסיק מסקנות. היו ישיבות רצופות עם הנהלות הקניונים, אנחנו משנים שם קצת את הקריטריונים ומחמירים את מספר האנשים שיכולים להיכנס. יכול להיות שטעינו בחישוב ואפשרנו כניסה של יותר מדי אנשים לקניון. נקווה שהעסק הזה יעבוד יותר טוב".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"שום פתיחה לא על הפרק". השר אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
בסוגיית החיסונים אמר השר אדלשטיין: "אני חושב שבתסריט אופטימלי, אולי בתחילת 2021, נראה חיסונים ראשונים. לא מדובר בחיסון המוני, יכול להיות שזה לצוותים רפואיים ועובדים חיוניים. בתסריט אופטימי, אולי במרץ-אפריל-מאי נראה כבר אוכלוסייה מתחסנת".
- אתה מרגיש בטוח עם החיסונים האלה? "ודאי שלא נבקש מהאוכלוסייה להתחסן בלי שנהיה בטוחים במאה אחוז בבטיחות החיסון. מדינת ישראל תהיה מהמדינות הראשונות בעולם שתקבל את החיסונים, אבל היא כנראה לא תהיה ממש הראשונה".
- אתה תלך להתחסן בין הראשונים? "יש פה דילמה לא פשוטה. מצד אחד ודאי שצריך להוות דוגמה אישית ולהתחסן. מצד שני אני שואל את עצמי באיזו זכות, אם נגיד יגיעו חצי מיליון חיסונים, אני נוטל את החיסון ולא אוכלוסייה בסיכון. אני מבטיח לכם שאם אהיה הראשון שמתחסן, למחרת תהיה כתבה ב-ynet 'איזה מנותק וחצוף, באיזה זכות הוא עושה חיסון שמגיע לאימא שלי ניצולת השואה?'.