בצל מגפת הקורונה ומעט לפני הסגר שיתחיל ביום ראשון אחר הצהריים חגגו אמש (יום ה') הנוצרים ברחבי העולם את ערב חג המולד עם שינויים דרמטיים בהרגליהם – משווקים תוססים, מיסות המוניות ואלפים רבים של תיירים – לריחוק חברתי, מסכות ושולחנות חג מצומצמים. גם בישראל, בני העדה הנוצרית נאלצים לחגוג במצומצם את החג, ימים אחדים לפני הכניסה לסגר השלישי מאז פרוץ המגפה.
18 צפייה בגלריה
חוגגים כריסמס ביפו
חוגגים כריסמס ביפו
חוגגים כריסמס ביפו
(צילום: AP)
יפו העתיקה מפורסמת באווירת חג המולד שלה בכל שנה, אבל ב-2020 המצב שונה. אולי בגלל השילוב של הגשם והמגפה, הרחובות היו ריקים אתמול בצהריים מאדם ובעלי החנויות ודוכני המזון חיכו בשעמום לאוטובוסים של התיירים, שפשוט לא הגיעו. כמו בכל שנה הציבה עיריית תל אביב עץ כריסמס ענק ומקושט, ובשעות הערב מגיעים אליו תושבים רבים להצטלם.
ארתור, עולה חדש שסייר באזור, אמר שלמרות המצב – האווירה של החג מורגשת בתוך הלב. "אני אוהב את החג הזה מהילדות וזוכר אותו לטובה", הוא סיפר. "היום זה רגע לפני הסגר ואין מה לעשות פה, אבל העץ יפה".
18 צפייה בגלריה
חג המולד בכיכר השעון ביפו
חג המולד בכיכר השעון ביפו
העץ המפורסם בכיכר השעון
(צילום: אסף קמר)
18 צפייה בגלריה
חג המולד בכיכר השעון ביפו
חג המולד בכיכר השעון ביפו
(צילום: משי בן עמי)
טלי, תושבת כפר סבא שבאה לספוג קצת אווירת חג, נהנתה למרות הגשם והתמתגה בשלל סמלי החג – ממסכה עם ציורים של עץ אשוח ועד סוודר אדום בוהק עם הדפס של סנטה קלאוס. "בדיוק חזרתי מביקור אצל בתי בארה"ב, והכול שם בסימן כריסמס – אפילו המסכות", היא אמרה. "לעומת ארה"ב אין כאן אווירת חג, אבל אני משתדלת ליהנות מכל רגע בחיים. באתי בשביל הכריסמס לפני הסגר. שקט אבל נחמד. בתקופת הקורונה למדתי ליהנות ממה שיש".
בחנות המשקאות המפורסמת של משפחת חינאווי היפואית, נמצא סימן פיזי נדיר בימים אלה: בובת סנטה קלאוס בגודל טבעי ועץ אשוח מפלסטיק עם שלג מלאכותי. פיטר רנתיסי, שעובד בחנות, הכניס קצת אווירה של חג בהרמת כוסית וויסקי. "אנחנו רגילים להמון תיירים, ובגלל כל המצב כמעט ואין", הוא סיפר. "יש קצת תנועה. באים מירושלים והצפון, אבל זה לא כמו כל שנה".
18 צפייה בגלריה
טלי ממותגת בסמלי חג המולד
טלי ממותגת בסמלי חג המולד
"למדנו ליהנות ממה שיש". טלי מכפר סבא, ממותגת בסמלי הכריסמס
(צילום: אסף קמר)
18 צפייה בגלריה
פיטר רנתיסי
פיטר רנתיסי
פיטר רנתיסי. "זה לא כמו כל שנה"
(צילום: אסף קמר)
לצד היעדר הסימנים של חג המולד ברחובות, גם הקישוטים המסורתיים של מסיבות הסילבסטר והנובי גוד מורגשים בחסרונם. אנדרי חינאווי, נציג המשפחה הנוצרית היפואית המפורסמת, הבטיח שתושבי יפו יחגגו את החג כהלכתו בכל זאת. "במקום שכולם ילכו למקום אחד, המשפחות מתפצלות וחוגגות בכמה מקומות נפרדים", הוא אומר. "אבל חוגגים!".
חמש דקות הליכה מכיכר השעון המיותמת, ניצבת כנסיית סנט פטרוס. גם בכנסייה אין סימנים שחג המולד הגיע. אל מול הדלת הסגורה של הכנסייה התפללה לין, פיליפינית נוצרייה שעובדת בישראל ולקחה יום חופש כדי להגיע לכנסייה. "אצלי האווירה היא בנשמה", היא אומרת. "אני עצובה שהכנסייה סגורה אבל אין לנו ברירה. למרות הכול, אני מרגישה מבורכת בארץ הקודש וטוב להיות כאן".
18 צפייה בגלריה
כנסיית סנט פטרוס שוממתת וסגורה
כנסיית סנט פטרוס שוממתת וסגורה
כנסיית סנט פטרוס סגורה ולא מקושטת. "האווירה בנשמה"
(צילום: אסף קמר)
ליטל קפג, תושבת רחובות, דווקא שידרה אופטימיות. "בשנה שעברה הייתי בכריסמס והיה כיף, והשנה החלטתי להגיע להתאוורר לפני הסגר. למרות המצב במדינה אנחנו חייבים לשמוח, לחייך ולהיות אופטימיים – עד שתעבור התקופה הזו ושנהיה בריאים", היא אומרת.

"נתפלל שהבדידות תסתיים"

בעיר התחתית בחיפה, ניצב עץ חג מולד גדול ומקושט בחצר הכנסייה המארונית. סמוך לו ניצבו שני איילים – והכנסייה כולה קושטה בשרשראות של אור. ואולם, מיסת חג המולד שהתקיימה שם אמש, הייתה שונה מהרגיל. אל בניין הכנסייה נכנסו רק כ-30 בני אדם, ובמתחם הפתוח התקבצו עוד כ-100. המיסה הועברה בשידור חי לציבור הרחב בעמוד הפייסבוק של הקהילה.

כהן הדת של הקהילה המארונית, האב יוסף יעקוב, סיפר על תחושות מעורבות לפני החג. "מצד אחד התחושות לא פשוטות, אבל באותו הזמן, התחושה גם מאוד יפה, כי בחג עכשיו אנחנו מתפללים להתחלה חדשה. חיכינו לחג הזה, ואנחנו מקווים שאחרי החג והתפילות הדברים ישתנו. זה חג שמסמל לנו תחייה. אנחנו מתפללים היום במיוחד עבור המבוגרים, כי הייתה להם שנה מאוד מאוד קשה. של בדידות. היום נתפלל שהבדידות הזאת תבוא לסיום", הוא אמר.
לדבריו, בני הקהילה הקפידו על הריחוק החברתי ורבים מהם לא הגיעו אל הכנסייה לאורך המגפה. "ביקשנו מאנשים שיתקשרו לפני שהם באים, ככה שאנחנו יכולים להגביל את המספר. אני שמח, כי הקהילה מבחינה זו היא מאוד ממושמעת. אנשים באמת יודעים מה הסכנות בהתקהלות. הם לוקחים את הדבר ברצינות".
18 צפייה בגלריה
חג המולד במושבה הגרמנית בצל הקורונה
חג המולד במושבה הגרמנית בצל הקורונה
העץ בכנסייה המארונית בחיפה. "אנשים מעריכים יותר את הקהילה"
(צילום: אביהו שפירא)
הכומר סיפר כי במהלך השנה נפטרו כמה מאנשי הקהילה, מסיבות שונות, ולא ניתן היה לקיים את טקסי הלוויה בכנסייה כמקובל. "אנחנו מקווים שאנחנו לקראת הסוף עם החיסונים", הוא אמר בציפייה. "נקווה שאנשים כן יתחסנו ולא יפחדו. בסופו של יום – או שנדע לתת אמון כאנשים ונתגבר על כל מכשול, או שנחיה בפחד – ואז לא נתקדם למקום טוב".
האב יעקוב הוסיף כי הקורונה הגבירה את הצורך של אנשים בקרבה ובקהילתיות. "אם יש בזה משהו טוב, אנשים יותר מעריכים מה זה להיות בקהילה, בכנסייה, מה זה להיות עם המשפחה. מה זה להיות, היכולת לשבת עם אנשים, לשבת, לדבר, לשתות כוס קפה ביחד, לתת חיבוק. אני חושב שהקורונה החזירה להמון אנשים ערכים מאוד מאוד חשובים. לשבת או לדבר עם מישהו", הוא אמר. היום אנשים רוצים לדבר, רוצים למצוא את הפינה הזאת אחד עם השני, אז נקווה שזה יחזור".
18 צפייה בגלריה
חג המולד במושבה הגרמנית בצל הקורונה
חג המולד במושבה הגרמנית בצל הקורונה
שדרות בן גוריון בחיפה. בניגוד לכל שנה, הפעם אין אורות וקישוטים
(צילום: אביהו שפירא)
18 צפייה בגלריה
עץ אשוח מקושט במושבה הגרמנית בחיפה
עץ אשוח מקושט במושבה הגרמנית בחיפה
שדרות בן גוריון בשנה שעברה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
לא רחוק משם, במושבה הגרמנית, בעלי העסקים שידרו פסימיות והתקשו להרגיש את רוח החג. מדי שנה מהוות שדרות בן גוריון, החוצות את השכונה, אבן שואבת לישראלים רבים שמגיעים לצפות בקישוטים ובתצוגת האורות המרהיבה שמציבה העירייה לרגל "החג של החגים", חנוכה וחג המולד. השנה, כדי למנוע התקהלות, לא נתלו הקישוטים המסורתיים. המשטרה בתיאום העירייה אף הגבירה נוכחות והציבה מחסומים "נושמים" בכניסות לשכונה.
תאופיק חנא, בעליה של מסעדת "קינגדום", אמר כי תנועת הלקוחות בחודשים דצמבר-ינואר בשנה רגילה מהווה חלק מהותי מהמחזור השנתי. "בכל שנה מ-1 בדצמבר עד סוף ינואר מתחילה כאן הרבה עבודה. חודשיים כאלה מפצים לנו על כל השנה. מי שלא עבד טוב, מי שהיה לו איזה חודש רע, היה מפצה על כל השנה בחודשיים האלה. אבל עכשיו יותר גרוע מכל שנה", הוא סיפר.
18 צפייה בגלריה
חג המולד במושבה הגרמנית בצל הקורונה
חג המולד במושבה הגרמנית בצל הקורונה
האב יוסף יעקוב בכנסייה. "מקווים שאנחנו לקראת הסוף, עם החיסונים"
(צילום: אביהו שפירא)
"המצב הכלכלי בכל המדינה גרוע. זה לא רק במסעדה. האנשים לא קונים, יש קצת אנשים שמסתובבים כאן בערב, אבל לא קונים. אין להם כסף. המון עסקים, ככה הבנתי מחברים, סגרו דלתות, פשטו רגל. אין להם כסף להתקיים בכלל".
לדברי חנא, האווירה הקשה מחלחלת גם לבתים. "אפילו בבית אנחנו לא מרגישים את החג. אבא ואמא, בני המשפחה, כל אחד יושב לבד. חוגגים בזום, עושים על האש בזום כולנו", הוא אומר בחיוך מריר. "המצב מאוד קשה".

מספר התיירים בבית לחם צנח

העיר בית לחם שברשות הפלסטינית נחשבת בימים כתיקונם למרכז תיירות בינלאומי, שנוהג לקלוט בתקופה זו של השנה מאות אלפי תיירים. גם השנה נצבעה העיר חג, אבל באווירה שונה לחלוטין. התיירים הנוצרים שממלאים מדי שנה את בתי המלון ואת חנויות המזכרות בעיר לא משתתפים השנה בחגיגות החג בעקבות המגפה.
18 צפייה בגלריה
מיסה בבית לחם
מיסה בבית לחם
מיסת חג המולד בבית לחם, אמש
(צילום: EPA)
18 צפייה בגלריה
בית לחם
בית לחם
השוואה: חג המולד בבית לחם בשנה שעברה אל מול השנה
הקהילה הנוצרית ברשות הפלסטינית לא ויתרה על קיום האירועים המסורתיים, אך אלו נערכים במתכונת מצומצמת עם הגבלה במספר המשתתפים בעקבות ההגבלות שהטילה הממשלה הפלסטינית. עיריית בית לחם הציבה ברחבת כנסיית המולד את עץ החג המסורתי והמקושט אך הכיכר עצמה הייתה כמעט ריקה מאנשים.
"לפני התפרצות המגפה, הרחבה הייתה מלאה עד אפס מקום בתיירים ובמבקרים וכעת זה בלתי אפשרי", סיפר מונטאר אסחאק, כומר בכנסייה הפרוטסטנטית שרכשה מצלמות ומערכת שמע כדי להעביר את מיסת חג המולד באמצעות האינטרנט לכלל המאמינים. "אנחנו אומרים לכל מי שלא מרגיש בנוח לבוא כעת שזה הגיוני מאוד".
18 צפייה בגלריה
בית לחם
בית לחם
הפטריארך הלטיני עם קצינת המנהל האזרחי
ההחלטה על סגירת בתי המלון במסגרת ההגבלות ברשות הפלסטינית פגעה מאוד בענף התיירות, שמהווה עבור הפלסטינים מקור הכנסה משמעותי בתקופת חג המולד. בממוצע שנתי, סקטור בתי המלון והמסעדות ברשות מכניס 230 מיליון דולר. ההכנסות הללו מהוות כ-2% מהתמ"ג ברשות. משרדי הנסיעות, תעשיית המזכרות והענפים הנלווים אליהם מכניסים כ-400 מיליון דולר בממוצע שנתי, שמהווים 2.5% מהתמ"ג הפלסטיני.
ענף התיירות בבית לחם משותק כבר תשעה חודשים – מאז התפרץ הנגיף בשטחי הרשות הפלסטינית. מתחילת השנה הנוכחית, ביקרו בעיר בית לחם פחות ממאה אלף תיירים. לשם השוואה, בשנה שעברה ביקרו בעיר שלושה מיליון תיירים. מדובר בירידה של כ-97%.
המנהל האזרחי בהובלת ראש מפקדת התיאום והקישור בבית לחם, סגן-אלוף טלי אהרון-קרויטרו, תיאם אתמול את מעברו של הפטריארך הלטיני ממנזר מאר אליאס עד לכניסה לעיר בית לחם - אירוע מסורתי שחל בכל שנה ומסמל את תחילת החגיגות.