שגרירות צרפת בפקיסטן המליצה לאזרחים צרפתים ולחברות צרפתיות לעזוב זמנית את המדינה, בעקבות מחאות אלימות ששיתקו חלקים גדולים במדינה. בחודשים האחרונים גוברת השנאה לצרפת בפקיסטן, וגם במדינות מוסלמיות נוספות, בעקבות התמיכה של הנשיא עמנואל מקרון במגזין הסטירי שרלי הבדו - שפרסם קריקטורות של הנביא מוחמד. אותן קריקטורות הכעיסו מוסלמים רבים, שטענו שמדובר בחילול הקודש.
ממשלת פקיסטן אסרה על המשך פעילותה של "טהריק-אי-לאביק-פקיסטן" (TLP), מפלגה קיצונית שהמנהיג שלה קרא לתומכיו לצעוד לבירה איסלמבאד - ולדרוש מהשלטון לגרש את השגריר הצרפתי. ביום שני נעצר מנהיג המפלגה, סעד ריזבי. אלפים מתומכיו יצאו למחות בערים ברחבי המדינה. שני שוטרים נהרגו בעימותים שבהם השתמשו השוטרים בזרנוקי מים, בגז מדמיע ובכדורי גומי. 580 שוטרים נפצעו ושלושה מפגינים נהרגו בעימותים.
9 צפייה בגלריה
 מפגינים בלאהור, פקיסטן
 מפגינים בלאהור, פקיסטן
מפגינים בלאהור, פקיסטן
(צילום: EPA)
מפלגת TLP ידועה בכך שהיא עורכת הפגנות אלימות על נושאים שקשורים לחילול הקודש. מדובר בנושא רגיש במיוחד בפקיסטן השמרנית, שמתירה לגזור עונש מוות על מי שפגע באיסלאם ובסמליו. הממשלות הפקיסטניות מעדיפות להימנע מעימותים עם ארגונים איסלאמיים - מחשש שהדבר יוביל למהומות גדולות. שר הפנים, שייח רשיד אחמד, גינה את הצעתו של ריזבי לגרש את השגריר הצרפתי ואמר: "אנחנו בעד להגן על כבוד הנביא שלנו, אבל הדבר שהם דורשים עלול להציג את פקיסטן בעולם כאומה קיצונית". בתוך כך הפך ההשטאג "צרפת עוזבת את פקיסטן" לפופולארי בטוויטר והופיע ביותר מ-55 אלף ציוצים.
בשנה שעברה החליט המגזין הסטירי שרלי הבדו לפרסם פעם נוספת את הקריקטורות של מוחמד - שבעקבותיהן נערך טבח במשרדי המגזין. באוקטובר, אחרי שאיסלאמיסט רצח מורה צרפתי שהראה לתלמידיו את הקריקטורות, מקרון התחייב שצרפת "לא תוותר על הקריקטורות" ושהמורה "נרצח בגלל שהאיסלאמיסטים רוצים לקחת לנו את העתיד שלנו".
9 צפייה בגלריה
מהומות גם בעיר קראצ'י
מהומות גם בעיר קראצ'י
מהומות גם בעיר קראצ'י
(צילום: EPA)
התמיכה של מקרון בפרסום הקריקטורות, בשם חופש הביטוי, עוררה זעם בעולם המוסלמי: רבבות בפקיסטן, איראן ומדינות מוסלמיות נוספות הפגינו וקראו להחרים מוצרים צרפתיים. ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן האשים את מקרון במתקפה נגד האיסלאם וקרא למדינות איסלאמיות לשתף פעולה כדי להתמודד עם "דיכוי הולך וגובר" באירופה. שבועות לאחר מכן פקיסטני פצע שני אנשים במתקפה בפריז, במקום שבו היו בעבר המשרדים של שרלי הבדו.
בעקבות המהומות האחרונות שלחה השגרירות הצרפתית הודעה לאזרחים הצרפתים בפקיסטן. "בעקבות איום חמור על האינטרסים הצרפתיים בפקיסטן, אנחנו ממליצים לאזרחים צרפתים וחברות צרפתיות לעזוב זמנית את המדינה", נאמר בהודעה. "הנסיעות יתבצעו באמצעות חברות התעופה המסחריות הקיימות". האבטחה בשגרירות הצרפתית תוגברה. שר הפנים הפקיסטני הבטיח כי המשטרה המקומית מסוגלת להתמודד עם המצב המתוח. "כל האזרחים הצרפתים בטוחים כאן, ולא נשקף להם שום איום", הוא הדגיש.
9 צפייה בגלריה
 בעיר הבירה, איסלמבאד
 בעיר הבירה, איסלמבאד
בעיר הבירה, איסלמבאד
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בפשוואר
כוחות הביטחון בפשוואר
כוחות הביטחון בפשוואר
(צילום: EPA)
לודו ואן וורן, צרפתי שחי באיסלמבאד, אמר ל-AFP שהוא בוחן את המלצת השגרירות. "אנחנו קצת המומים וחושבים מה לעשות. אחרי התקריות בחודשים האחרונים לא נכנסנו לפאניקה, אבל אנחנו ערניים מאוד. עכשיו אנחנו מנסים לגלות אם דברים השתנו".
דוברת משרד החוץ הצרפתי מעריכה שבפקיסטן חיים בין 400 ל-500 אזרחים צרפתים.