אתר החדשות "יאהו ניוז" פרסם אתמול (שבת) פרטים חדשים על חיסולו של קאסם סוליאמני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה. הגנרל האיראני חוסל במתקפה אמריקנית בינואר 2020.
3 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
(צילום: AP)
ב-3 בינואר 2020 הגיע סולימאני בטיסה מדמשק ונחת בשדה התעופה בבגדד. הוא נחת אחרי חצות, שעות אחרי המועד המתוכנן. גורם בצבא האמריקני אמר ל"יאהו ניוז" שמפקד כוח קודס החליף שלושה טלפונים סלולריים בשש השעות שקדמו להמראתו מסוריה.
לפי התחקיר ישראל סייעה לארה"ב לאתר את סולימאני באמצעות איכון הטלפון שלו: הגורמים הישראלים ידעו מהם מספרי הטלפון שבהם משתמש סולימאני. הם העבירו אותם לאמריקנים – שהצליחו לאתר אותו בבגדד באמצעות הטלפון שהיה ברשותו כשנחת בבירה העיראקית.
3 צפייה בגלריה
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
(צילום: AFP)
סולימאני ואנשיו נסעו בשיירה משדה התעופה בבגדד, כשמעליהם חגים שלושה כלי טיס בלתי מאוישים. בתחקיר נכתב ששניים מכלי הטיס היו מצוידים בטילי הלפייר. כשהשיירה הגיעה לכביש שמחוץ לשדה שני טילים פגעו ברכב של סולימאני. באזור הסתתרו לוחמים אמריקנים, וצלפים, שצפו על המתרחש והיו מוכנים לפעולה במקרה שמשהו ישתבש.
ההודעה על חיסול סולימאני טלטלה את המזרח התיכון, אך בתחקיר נכתב שארה"ב החלה לתכנן את חיסולו של הגנרל הבכיר כבר בראשית ימיו של דונלד טראמפ בבית הלבן. מי שהוביל את המהלך היה מייק פומפאו, שב-2017 עוד היה ראש ה-CIA ובהמשך היה מזכיר המדינה. תוכנית ההתנקשות צברה תאוצה בקיץ 2018 - אחרי שטראמפ פרש מהסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ובנובמבר 2019 - כשהמתיחות בין ארה"ב לאיראן גברה.
3 צפייה בגלריה
מכונית שבה נסע מפקד כוח קודס קאסם סולימאני חיסול בגדד עיראק
מכונית שבה נסע מפקד כוח קודס קאסם סולימאני חיסול בגדד עיראק
בבוקר שאחרי החיסול
אחרי החיסול אמרו גורמים אמריקנים שסולימאני תכנן מתקפות מיידיות באזור. בהקלטה מאירוע באחוזת טראמפ בפלורידה הוא נשמע אומר לתורמים רפובליקנים שלארה"ב יש הקלטה של סולימאני "אומר דברים רעים על המדינה שלנו", ומוסיף: "הוא אמר דברים כמו 'אנחנו הולכים לתקוף את המדינה שלכם, אנחנו הולכים לרצוח את האנשים שלכם'".
ה-CIA וה-NSA, המועצה לביטחון לאומי, השקיעו מאמצים אדירים כדי להשיג מכשירים אלקטרוניים וליירט שיחות של ההנהגה האיראנית ומקורביה. גורמים אמריקנים אמרו שבמשך השנים ארה"ב השקיעה במאמצים האלה מאות מיליוני דולרים.
בתחקיר נכתב שהמודיעין הישראלי סייע ל-CIA במשימה הזאת: הישראלים הודיעו ל-CIA ששליח של סולימאני נוסע אל מחוץ לאיראן כדי לאסוף טלפונים סלולריים למנהיג כוח קודס ולמקורביו. ל-CIA נודע שאותו שליח יבקר בשוק מסוים במדינה במפרץ כדי לרכוש את המכשירים. הסוכנות, כך מדווח, פתחה במבצע מורכב, התקינה תוכנות ריגול בטלפונים סלולריים והשתילה אותם בשוק. התוכנית הצליחה, והשליח רכש לפחות טלפון אחד עם תוכנת ריגול. מי שקיבל את הטלפון היה גורם איראני שלעיתים קרובות שהה עם סולימאני באותו החדר.
פורסם לראשונה: 23:55, 08.05.21