3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
מספר הנדבקים בכל אחד משלושת הימים האחרונים עבר את ה-100, אלפים רבים של תלמידים נכנסו לבידוד וחזרת חובת עטיית המסכות במקומות סגורים נראית קרובה מאוד. התפרצויות הקורונה בבנימינה ובמודיעין הובילו לעלייה בתחלואה, להקמה מחודשת של קבינט הקורונה ולהצהרה של ד"ר שרון אלרעי פרייס שלפיה "בונים תוכנית מדרגות להגבלות חדשות". ועל אף כל אלו, יש לא מעט סיבות לאופטימיות. הנה כמה מהן.

ישראל מחוסנת

בניגוד לגלי הקורונה הקודמים בארץ, הפעם חלק הארי של האוכלוסייה שבסיכון מחוסנת. 89% מבני ה-50 ומעלה חוסנו פעמיים, וגם בקרב יתר שכבות הגיל שמעל גיל 16 שיעורי ההתחסנות גבוהים.

בבריטניה, שאף היא בצמרת המדינות המחוסנות בעולם, החלה התפרצות קורונה חמורה בהרבה בחודש האחרון. אבל יש לזכור כי האזרחים שם חוסנו בחיסון אחד של אסטרהזניקה, שהיעילות שלו נמוכה בהרבה, לעומת החיסון הכפול של פייזר, שנהוג בישראל.

אין עלייה בחולים קשה

אמנם חלפו רק ימים ספורים מתחילת ההתפרצות, אבל לפחות בינתיים המצב בבתי החולים טוב - ואף למעלה מזה. מחלקות קורונה לא נפתחו, אין עלייה באשפוזים ומספר החולים קשה אמנם עלה מעט, אבל גם כעת הוא נמוך מאוד ביחס לחודשים הקודמים - 26 חולי קורונה שמצבם קשה מאושפזים בבתי החולים.
3 צפייה בגלריה
הסיכוי להדבקה יורד כשהילדים לא בכיתות. עמדת בידוק בבית הספר כרמים בבנימינה
הסיכוי להדבקה יורד כשהילדים לא בכיתות. עמדת בידוק בבית הספר כרמים בבנימינה
הסיכוי להדבקה יורד כשהילדים לא בכיתות. עמדת בידוק בבית הספר כרמים בבנימינה
(צילום: אלעד גרשגורן)

מצב משופר ביחס לגלי הקורונה הקודמים

ערב גל הקורונה השני, בסוף חודש אוגוסט, מספר הנדבקים היומי היה גבוה מ-1,500. לפני תחילת הגל השלישי מספר הנדבקים היומי לא היה נמוך מ-500. הפעם, לעומת זאת, במשך ימים ארוכים מספר הנדבקים היה של עשרות בודדות. בנוסף, הידע והניסיון שנצברו בבתי החולים בפרט ובמערכת הבריאות בכלל, צפויים לסייע להתמודד עם ההתפרצות הנוכחית, ולהשאיר אותה מקומית.

כמעט חצי מהנדבקים - ילדים

גם בשיא הגל השלישי, אז כבר רבים מהמבוגרים היו מחוסנים, זה לא היה כך: בימים האחרונים, בעת שמספר הנדבקים הגיע לתלת-ספרתי, כמעט חצי מהם היו ילדים עד גיל 16 - שרובם ככולם לא מחוסנים. אמנם אין מידע כיצד פוגעת הקורונה בילדים בטווח הארוך, אבל אצל רובם הגדול של הנדבקים לא מופיעים תסמינים והם עוברים את המחלה בקלות יחסית.
פרופ' דורון גזית מהאוניברסיטה העברית כתב עם זאת כי "הנתונים מישראל מראים שסיכוי ההידרדרות של ילד מאומת קורונה לאשפוז בינוני או קשה הוא כ-1 ל-500 עד אלף מאומתים. המחקרים בעולם מראים שעשרות אחוזים מילדים אלו מתלוננים על תסמינים (גם קוגניטיביים) חודשים אחרי האשפוז. בנוסף, ילדים, במיוחד עד גיל 10, עלולים לפתח דלקת רב מערכתית MIS-C. זו הסיבה שהמלצתי לבן שלי (בן 12) להתחסן, בפרט כעת כשההתפרצויות אצל בני גילו נפוצות יותר".
3 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון
ההחלטה לדחות כניסת תיירים צפויה למנע התדרדרות. נמל התעופה בן גוריון
(צילום: שאול גולן)

שנת הלימודים על סף סיום

גם בבנימינה וגם במודיעין ההתפרצויות אמנם החלו בעקבות חזרתם מחו"ל של ישראלים שנדבקו, אבל ההתפשטות הייתה מהירה עקב העובדה שבתי הספר היו פתוחים. בינתיים, שנת הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים הסתיימה, ובעוד שבוע גם ביסודיים ייצאו לחופש הגדול. הסיכוי להדבקה המונית כשהילדים לא נמצאים יחד בכיתות צפופות - יורד.

תיירים לא יגיעו בחודש הקרוב

ההחלטה המרכזית בישיבה אתמול של ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי מערכת הבריאות הייתה לדחות בחודש את תחילת חזרתם של תיירים לישראל. אלו היו אמורים להגיע מ-1 ביולי, והחשש מכניסת וריאנטים היה גבוה.
ההחלטה לדחות כניסת תיירים, צפויה למנוע הידרדרות מהירה של המצב. גם פתרון סוגיית נתב"ג, במקביל לכך שכאמור מהשבוע הבא לא יתקיימו לימודים בכיתות, צפוי לסייע להשאיר את המצב בשליטה.
פורסם לראשונה: 23:46, 23.06.21