1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
עכשיו כבר מותר לגלות: לצד הקשר המדיני החדש בין ישראל לבין איחוד נסיכויות המפרץ, שהגיח לעולם בהפתעה מוחלטת, מתחילה לקרום עור וגידים גם לשכת מסחר. במפגש הראשון, שהתקיים לפני שלושה חודשים בזום, השתתפו 34 רופאים מהנסיכויות, מישראל וגם ממדינות בעולם הערבי. הם דנו בעיקר במחלת הסוכרת, לחץ דם גבוה ותופעות לוואי נוספות מסוכנות מהקורונה.
כל המשתתפים נדרשו לשמור בסוד את עצם קיומו של האירוע, שבו הציגו שני רופאים ישראלים, ד"ר איתמר רז וד"ר נעים שחאדה, את דרכי המאבק במחלה. רופא מבגדד ביקש את רשות הדיבור כדי לתאר את ההתמודדות הקשה בארצו. גם רופאים מהנסיכויות ומסעודיה תרמו לשיח כשהם מתמקדים בסבב השני של הקורונה שמביא איתו מקרים קשים יותר.
הרופאים מהנסיכויות ביקשו להמשיך להישאר בקשר ישיר עם עמיתיהם הישראלים. ומעכשיו, כשהיחסים רואים אור, מתכננים עוד סבב שיחות בין ישראל לנסיכויות, ועוד מדינות ערביות צפויות להצטרף. הדיון הבא יוקדש לטכנולוגיות ישראליות וערביות. משרד החוץ בירושלים כבר נתן ברכתו, גם המשרד לשיתוף פעולה בינלאומי.
מי מנהל את הלשכה מהצד הישראלי? הנשיא הוא העיתונאי רב-המהלכים בעולם הערבי, הנריקה צימרמן, היו"ר הוא איש העסקים דוד שמחה והמנכ"ל הוא ברוך מזור, איש מוסד לשעבר. מהצד של הנסיכויות מקפידים בינתיים לא לחשוף שמות. לדבריו של בכיר מאוד במפרץ: "לא מספיק להתמקד רק בענייני ביטחון ומודיעין. חייבים להגיע לשיתופי פעולה מסחריים, מדעיים ותרבותיים כדי לחזק את ההסכם המדיני הרשמי. ואני ממליץ להתחיל כבר עכשיו".
הצד הישראלי והצד של נסיכויות המפרץ כבר עובדים על הסדרת היחסים הכלכליים ואף נחתמו מזכרים מחייבים. מדהים לגלות היעדר כל התנגדות מהצד של נסיכויות אבו-דאבי ודובאי. ישראלים בעלי דרכונים זרים שכבר משוטטים באבו-דאבי חברו למקומיים ומתחילים להקים משרדים משותפים. מעניין לגלות שאפילו ירדן, שהביעה תמיכה מוחלטת בעמדות אבו-מאזן, מבקשת להצטרף "בזהירות" ללשכת המסחר החדשה.
על הפרק תוכניות מרקיעות שחקים – לפי שעה – לשיתופי פעולה בחקלאות, בהתפלת מים, בלקחים רפואיים ותרופות והוראת ניצול הטכנולוגיות המתקדמות. בבת אחת ישראלים מחליפים ניירות עמדה עם עמיתים באיחוד האמירויות וקובעים "להיפגש אחרי הקורונה".
מהצד השני, הרשות הפלסטינית ברמאללה מותחת ביקורת קשה. לא יועילו כל טיעוני הנורמליזציה של מוחמד בן-זאיד. מהזווית של אבו-מאזן, איחוד האמירויות בגד בעיניים פקוחות ברשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם הנשיא טראמפ ו"לא יעזרו כל הסיפורים שהם מנסים למכור כדי להצטדק". כך למשל, השגריר הפלסטיני בנסיכויות נקרא לעזוב הכל ולטוס בחזרה לרמאללה, ובעקבותיו, ברגע שבו נחשפו הסיכומים עם ישראל, גם השגריר הטורקי נטש.
עוד מעט תצא אונייה מאיחוד האמירויות, עמוסה במוצרים מאבו-דאבי ומתל אביב, לסיור בין נמלי הים התיכון. יותר מכל דבר אחר, יש כאן מפגן הצדעה ראשון ליחסים הנרקמים. חשוב לציין שהתחרות הכלכלית על נסיכויות המפרץ היא עצומה. לישראל יהיה מקום בטוח בעיקר בנושאי הטכנולוגיה וההדרכות המקצועיות. כבר עכשיו, מתברר, מחפשים מקום למשרדים באבו-דאבי, בדובאי, בתל אביב ובחיפה, בגלל הנמל. אנשי עסקים מהמפרץ צפויים להגיע בקרוב מאוד.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com