4 צפייה בגלריה
סניף דואר מיקוד רמאללה פלסטינים הרשות הפלסטינית
סניף דואר מיקוד רמאללה פלסטינים הרשות הפלסטינית
עלות משלוח חבילה יכולה להגיע ל-100 דולר
קניות באינטרנט באמצעות אתרים בינלאומיים הן דבר שבשגרה עבור ישראלים, אולם כשזה מגיע לשילוח חבילות לרשות הפלסטינית – הופך הדבר למורכב ובעיקר יקר מאוד עבור התושב הפלסטיני הממוצע.
שירות הדואר הפלסטיני שנתון למגבלות פועל בשיטות מיושנות שלא עודכנו מאז החתימה על הסכמי אוסלו. כך לדוגמא, חבילה מחו"ל ששילוחה לישראל עולה בממוצע דולרים בודדים או חינם – תעלה לפלסטיני הממוצע עשרות ואף 100 דולר בשל הצורך להשתמש בחברת שילוח פרטית שתעביר לו את החבילה לביתו מירדן או מישראל.
כדי לייעל באופן משמעותי את שיטות ההפצה שלו, עבר משרד התקשורת הפלסטיני בימים האחרונים לשיטת המיקוד אחרי שמיפה את כלל הערים והכפרים בשטחי הרשות. "החל מחודש אפריל לא נטפל בפריטי דואר שלא יישאו עליהם מיקוד פלסטיני", הכריז שר התקשורת איסחאק סידר.
4 צפייה בגלריה
סניף דואר מיקוד רמאללה פלסטינים הרשות הפלסטינית
סניף דואר מיקוד רמאללה פלסטינים הרשות הפלסטינית
סניף הדואר ברמאללה
כיום מקבלים הפלסטינים את הדואר שלהם מחו"ל דרך ישראל וירדן, אלא שחבילות רבות נפתחות על ידי ישראל במידה ועולה חשש שיש בהן אמצעים שעשויים לשמש לפעילות נגד ישראל. בשנת 2018 ישראל שחררה לפלסטינים עשרה טון של חבילות דואר ומכתבים שעוכבו על ידה בירדן משנת 2010.
הפלסטינים מתכננים שהכנסת שיטת המיקוד תייצר להם אסמכתא משפטית לדרוש מארגון הדואר הבינלאומי שליטה מלאה על כלל דברי הדואר שלהם המגיעים מחו"ל מבלי שלישראל תהיה את היכולת לבדוק או לעכב חבילות. "הכנסת שיטת המיקוד תמנע מישראל להחרים חבילות שנכנסות לרשות הפלסטינית ותהפוך את השירות שלנו ליעיל יותר" הסביר עימאד טומייזי, מהנהלת רשות הדואר הפלסטינית.
הרשות העבירה את הבקשה לארגון הדואר הבינלאומי, שיעדכן את כל המדינות החברות בו שיטמיעו את שיטת המיקוד החדשה, אבל רבים מבינים כי מדובר בצעד שהוא יותר סמלי. גורם ברשות הדואר הפלסטינית אמר כי "מיקוד יוכל להיות מוטמע באמת רק כאשר יהיו לפלסטינים נמלי כניסה אוויריים או יבשתיים".
במקביל, תושבים פלסטינים שמבצעים קניות באינטרנט מאתרים בחו"ל כבר מביעים דאגה שקבלת חבילות מחו"ל תהפוך מעסק יקר לבלתי אפשרי. "אם הרשות הפלסטינית תפסיק לקבל חבילות ללא מיקוד פלסטיני – זה ישלול מהאזרחים את האפשרות לקנות באינטרנט, כי רוב האתרים הבינלאומיים לא יכניסו בזמן הקרוב את פלסטין לרשימת המדינות שאליהן מתבצע משלוח שגם כך עולה סכומים דמיוניים", כתב למשרד התקשורת הפלסטיני רית' שמתגורר בפאתי רמאללה. "אני מבקש מכם: אל תמהרו לבצע את השינויים הללו לפני שתפתרו את כל בעיות השילוח מול כל בתי העסק הבינלאומיים".