מעט יותר משלושה ימים נותרו לסיום הסגר, אבל עדיין לא ברור אם הוא אכן יסתיים ביום שישי ב-7 בבוקר - וכיצד ייראה היום שאחריו. בינתיים, בזמן שמתקבלים נתונים חיוביים מאוד מהשפעת מבצע החיסונים, יש גם נתונים אחרים, הרבה פחות אופטימיים. כך, למשל, אחרי שלושה שבועות של סגר מהודק, מקדם ההדבקה במגזר הכללי (לא כולל חרדים וערבים) עלה ליותר מ-1, משמע - מגפה מתפשטת.
בערים רבות כמו תל אביב, ראשון לציון, חיפה, חולון, רחובות, אשקלון ורמת גן חלה עלייה במספר המאומתים בשבוע האחרון, על אף הסגר (כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת). בערים אלו נראית גם עלייה בשיעור הבדיקות החיוביות: לאחר שבתל אביב במשך זמן רב 4% מהבדיקות היו חיוביות, בשבוע האחרון 7% אובחנו כחיוביים. בנתניה ובחולון שיעור החיוביים אף גבוה יותר, וברחובות הוא דו-ספרתי, 11%.
במוקדים החרדיים נמשכת הירידה במספר הנדבקים, אבל שיעור הבדיקות החיוביות באותן ערים עדיין גבוה בהרבה. גם נתוני הקורונה היומיים לא מעודדים. מחצות עד סביבות השעה 22:00 בערב אובחנו 6,656 מאומתים ושיעור החיוביים נשאר גבוה מאוד - 9.4%.
2 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
למרות החיסונים, שיעור החיוביים נותר גבוה
(צילום: AFP)
אבל מנגד, יש כאמור גם חדשות חיוביות. פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, צייץ אמש ציוץ אופטימי במיוחד: "נאמר זאת בזהירות - הקסם התחיל". לצד גרפים המתארים את נתוני התחלואה כתב כי "בנוגע לבני 60 ומעלה, הראשונים שהתחסנו, בשבועיים האחרונים חלה צניחה של 35% בנדבקים, ירידה של 30% במאושפזים וירידה של 20% במספר החולים קשה. זו ירידה משמעותית בהרבה מאשר אצל צעירים, וגם ביחס לסגרים קודמים".
אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס התייעצות בהשתתפות שר הבריאות יולי אדלשטיין, ראש המל"ל מאיר בן שבת, היועץ הכלכלי לראש הממשלה אבי שמחון, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס והפרויקטור נחמן אש.
בהתייעצויות סוכם שביום רביעי בבוקר ייבחנו נתוני התחלואה וסטטוס מקדם ההדבקה, ולפי זה יוחלט אם לבקש מהממשלה להאריך את הסגר עד יום ראשון בחצות. אם לא תהיה ירידה בנתוני התחלואה עד יום רביעי, נתניהו צפוי לבקש להאריך את הסגר. בדיון הוצגו לנתניהו נתונים שלפיהם אם הסגר יוארך עד יום ראשון בחצות, לרשימת המחוסנים שייצאו מכלל סכנה יתווספו מאות אלפי ישראלים.
שר הבריאות יולי אדלשטיין הזהיר במהלך ההתייעצויות כי "אם לא נותנים לנו להמשיך את הסגר זה יהיה שישי-שבת שחור, כי אחרי כל השבועות הארוכים של הסגר כל אחד ייסע לבקר את המשפחה. אם נפתח את המסחר יהיה שיגעון של קניות. צריך לחשוב איך עוברים את הסופ"ש בלי תוצאות קטלניות".

משרד החינוך רוצה לפתוח כיתות בערים ירוקות וצהובות

בהתייעצות דנו באסטרטגיית היציאה, כאשר משרד הבריאות הציג גישה זהירה ולפיה אי אפשר להתיר פתיחה רחבה - אחרת נסתכן בסגר נוסף בתוך שבועיים-שלושה. בינתיים, אין סיכום כיצד תיראה היציאה מהסגר, אך הכיוון הוא פתיחה של הגיל הרך ומקומות עבודה ללא קהל.
שר הבריאות אמור לדון בנושא פתיחת מערכת החינוך עם שר החינוך יואב גלנט, שמשרדו מבקש לפתוח גם כיתות בערים ירוקות וצהובות. בכירים במשרד הבריאות אמרו כי יש לבצע פתיחה הדרגתית, לצד הגברת קצב החיסונים במקביל בגילאי 50 פלוס.
במשרד הבריאות חוששים שלנוכח העימות בין הליכוד לכחול לבן יהיה קושי לשכנע את הממשלה להסכים להארכת הסגר מעבר ליום שישי. "אני מקווה שאנשים יחשבו לא רק על פוליטיקה", אמר אדלשטיין. "אני אומר כל הזמן שזה לא רק עניין של הנחיות, אלא גם שמירה על הציבור. במצב שאנו נמצאים בו - של ממשלה שקשה לקבל בה החלטות ושל כנסת לעומתית – במצב הזה ודאי שהציבור צריך לגלות בגרות ולהיזהר".
בנוגע לנתב"ג, במשרד הבריאות מקדמים חקיקה שתאפשר להאריך את סגירתו אף מעבר ליום ראשון הקרוב. מסתמן שישראלים שישובו לארץ יוכלו להשתחרר ממלונית בידוד בכפוף לבדיקת קורונה והסכמה וולונטרית לקבל צמיד אלקטרוני שיאפשר מעקב. לא ניתן יהיה לכפות עליהם לשים את צמיד המעקב, אבל הוא יוכל לאפשר להם להשתחרר מהמלונית.

הדרישות של כחול לבן

בישיבת הממשלה תדרוש כחול לבן לראות תוכנית יציאה של לפחות 10 ימים קדימה. היו"ר, שר הביטחון בני גנץ, יבקש להודיע מה כן ייפתח ולתת לו"ז צפוי לציבור. הוא אף ידרוש את פתיחת המסחר במתווה של אחד על אחד, וכן את פתיחת הצימרים.
גורם בכחול לבן אמר: "הבעיה היא שאנחנו עובדים על עצמנו. במקום להציג לציבור איך יוצאים מהסגר, מדברים כל הזמן על כמה נישאר בו ושוברים את אמון הציבור. בחוץ אין סגר, חנויות נפתחות, הכבישים מלאים והאכיפה אינה שוויונית. במצב הזה חייבים לשנות את החשיבה ולהציג תוכנית יציאה, אחרת נאבד את הציבור וזה בדיוק מה שנדרוש בישיבת הממשלה ביום רביעי". המפלגה גם צפויה להציג תוכנית משלה שתכלול פתיחה הדרגתית ודיפרנציאלית.
פורסם לראשונה: 23:39, 01.02.21