9 צפייה בגלריה
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין צה"ל מודיעין יחידה 9900 ביג ראשית
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין צה"ל מודיעין יחידה 9900 ביג ראשית
(צילום: דובר צה"ל)
הרנסנס של אגף המודיעין בצה"ל הגיע גם ליחידת האיסוף החזותי, שמוכרת יותר במספר היחידה – 9900. שחזור מדויק של רחובות וסמטאות, מידע מדויק על בתים ברצועת עזה והסיכוי שיהיה שם משגר טילים ותוכנה שמעבדת סרטונים מאינסטגרם כדי לדעת מה קורה במקומות רגישים של האויב. הצצה ליכולות האיסוף החזותי של אגף המודיעין. מעשי אמ"ן – חלק שני.

לצעוד במחנות הפליטים בלי לצאת מהמזגן

לוחמים ביחידה מובחרת של צה"ל שחזרו השנה ממבצע חשאי ומסוכן בעומק שטח האויב נפגשו בתחקיר המסכם עם עמיתיהם הטכנולוגיים מיחידת האיסוף החזותי 9900 של אגף המודיעין. 9900 היו שותפים מלאים לתכנון המשימה ולסיוע במודל שביצע הכוח בטרם חצה את הגבול, תרגולת שמוכרת כמעט לכל לוחם, אלא שהפעם זה היה שונה.
"אמרו לנו שהם הרגישו שכבר היו שם, הכירו כמעט כל פינה. הם חשו שזה הביקור השני שלהם באותו המקום", העידו קצינים בכירים ב-9900. "זה נתן להם יותר ביטחון, וכמובן יותר היכרות עם השטח".
9 צפייה בגלריה
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
מדמים צעידה בתוך סמטאות האויב
(צילום: דובר צה"ל)
מאחורי האמירה הכללית הזאת מסתתרים הרבה פרטים קטנים, שיכולים להיות ההבדל בין מבצע מוצלח לכישלון מסוכן. מעקה בקצה הגדר שנבנה יומיים קודם, דודי מים שהותקנו על גג בית המחבל שעות לפני הפעולה, אפילו שיחים שצמחו כתוצאה מהגשם שירד בחודש האחרון וחוסמים את קו הראייה לצלפי הגיבוי.
"הגענו ליכולות למצוא לא רק את העץ המסוים בפרדס שמתחתיו הוסתר משגר רקטות, אלא אנחנו משתמשים ביכולות שלנו לגילוי מנהרות", סיפרה סמלת ג', והסירה את משקפי התלת-ממד שעל עיניה.
השיטה פשוטה. יצירת תמונה של שטח האויב – בנוי, עירוני או פתוח – בהתכה דיגיטלית של עשרות תמונות עדכניות שלו, מכל זווית אפשרית. ממצלמות האיסוף הקרבי שניצבות על תרנים, דרך רחפנים שקטים עם מתעדים מיוחדים ועד לצילום הלווייני מהחלל. כמה תמונות ממל"ט או מטוס קרב יכולים בהחלט לשייף את העיר הווירטואלית שממוקמת לה בתוככי מחנה גלילות.

הסלפי שעוזר למבצע בביירות

אבל עם האוכל בא התיאבון, ולמעשה למקורות המודיעין החזותי אין גבול כשצה"ל רוצה להיות בתוך רחוב בדאחיה או לבדוק מה התחדש אתמול בבונקר של נסראללה – מבלי להיות בו פיזית. כל מקור יכול "לסגור פינה" ולהשלים עוד רכיב בתמונת שטח האויב.
"מספיק שבחורה צעירה תעשה סלפי עם חבר שלה ותעלה את התמונה לסטורי ובקצה הרקע של הרחוב יהיה משהו שמעניין אותנו – נדע להגיע לזה ולהשתמש בזה", אמרו ביחידה. "אותו דבר לגבי סרטון קצר שמועלה ליוטיוב או תמונה שצילם עבורנו סוכן של 504". הדברים רלוונטיים כמובן כמעט לכל תוצר חזותי שפרוס ברחבי המזרח התיכון.
9 צפייה בגלריה
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
חיילים ב-9900. ככ
(צילום: דובר צה"ל)
"יש לנו משימה לטייל ברחובות רחוקים, עם שאיפה לתעד כל תא שטח שיש בו אלמנט של קביעות כמו מבנים חדשים, בור שנפער במדרכה ואפילו גבעות והרים", סיפר סא"ל ח', מפקד היחידה שעוסקת בגיאו-אינפורמציה ב-9900. "זו תפיסה שאומרת שכל מה שזז במרחב, כמו אדם עם הסמארטפון שלו או המכונית שלו, פולט גיאוגרפיה, בין אם זה לרשתות החברתיות או ל-GPS".
מדי יום אוספים באמ"ן נפח עצום של תמונות וסרטונים שמספקים מידע על האויבים השונים – מרפיח ועד לטהרן. "מבחינתי, אני רוצה שכל סנסור, בטח צבאי, יעביר לי את התוצרת הוויזואלית שלו. אפילו קנה של טנק שנמצא עכשיו במשימת בט"ש מול גבול עזה – החיישנים עליו יכולים לדייק לי מטרות לתקיפה הבאה או לסייע לי בבניית תמונה משופרת למבצע עתידי".

ההצלחה הגדולה, והכישלון שאחריה

קפיצת המדרגה שעברה 9900 בשנה החולפת היא רק חלק מתפיסת ההפעלה החדשנית שהוביל ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן. מדובר בתפיסה הרב-תחומית - שמכנסת לאותו החדר נציגים מכלל תחומי המודיעין. בקרוב יציינו שנה להצלחה מהדהדת של התפיסה הזו, אך גם לכישלון חמור.
מבצע "חגורה שחורה" נפתח בנובמבר אשתקד בחיסול מדויק ונקי של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה, בהא אבו אל-עטא. הוא החליף דירות תכופות, התנהג כמבוקש נרדף ואף לן באותו בית רב-קומתי ברחוב צפוף עם בני משפחתו. אל-עטא נהרג מפגיעת חימוש קטן ומדויק של חיל האוויר בזמן שישן במיטתו.

מהמעט שניתן לספר על היממה שקדמה לחיסול אפשר לומר שעיניים חדות איתרו בזמן אמת שינויים מינוריים בסביבת דירתו של המחבל הבכיר, שהובילו לשינויים של הרגע האחרון, אך לתוצאה הכירורגית המיוחלת.
חלפו שתי יממות קרב בדרום, ודווקא בשוך ההסלמה הגיעה התקלה. פצצת ג'יי-דאם שהושלכה ממטוס קרב עשתה את דרכה למטרה צבאית של הג'יהאד בשטח חקלאי בפאתי דיר אל בלח. בתקיפה נהרגו שמונה בני משפחה, אזרחים בלתי מעורבים, שככל הנראה עברו להתגורר בצריף במקום מספר שבועות קודם לכן.
9 צפייה בגלריה
מקום התקיפה בפאתי דיר אל בלח. התקלה הקשה הפכה לתחקיר דגל
מקום התקיפה בפאתי דיר אל בלח. התקלה הקשה הפכה לתחקיר דגל
מקום התקיפה בפאתי דיר אל בלח. התקלה הקשה הפכה לתחקיר דגל
(צילום: EPA)
התקלה הקשה הפכה לתחקיר דגל באמ"ן ובחיל האוויר. המטרה קיבלה את כל התוקף המבצעי והמשפטי הרלוונטי כחלק מבנק המטרות הסדור של פיקוד הדרום, אך התיקוף המלא, שנשען בעיקר על אדנים מודיעיניים עדכניים, נעשה כשלושה חודשים קודם לכן.
"היום לא יכול לקרות דבר כזה, עם הפקת הלקחים ושיפור היכולות הגיאו-ויזינטיות", הצהירו ב-9900. "מרוב מצלמות וסנסורים שמתעדים מטרות ושטחי אויב לפעמים יש 'ויכוח' בין הסנסורים מה השתנה, מתי, ומה אנחנו באמת רואים? מאיזה סוג של לבנים נבנית עכשיו המרפסת לבית שאנחנו עוקבים אחריו כבר תקופה? אנחנו לא רוצים להטעות את הטייס והחימוש שלו, ולכן יש לנו מנגנוני למידה והכרעה בסוגיות האלה".

הסיכוי לטיל נ"ט בכל בית בעזה

אם יש מקום שהחוצפה הישראלית נדבקה אליו ב-9900 זו יחידת הפעלת הלוויינים. בעזרת תחזוקה מרחוק הצליחו אנשי היחידה לנצל לוויינים ישנים שכמעט התפרקו. מדובר בלוויינים בני 15 ו-18 שנים, חלקם ממשפחת האופק, שקרובים לסוף חייהם. בתחילה הם יועדו למשימות מעקב אסטרטגיות, למשל באיראן ובעירק, אבל כעת הם משמשים למשימות טקטיות בגולן הסורי או ליד הגבול עם לבנון.
"יש כאן חיילות בנות 19, בלי רישיון נהיגה עדיין, שמטיסות לוויינים בחלל שעולים מאות מיליוני דולרים", אמר סא"ל ח', מפקד יחידת הלוויינים. "הן יודעות שאם הקצה המבצעי צריך תמונות לוויין, אז לקבל אותה בתוך שעות זה כבר מאוחר מדי".
9 צפייה בגלריה
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
"חיילות בנות 19 בלי רישיון אבל מטיסות לוויינים"
(צילום: דובר צה"ל)
הקצה המבצעי שיקבל את תמונת הלוויין יכול להיות גם מפקד פלוגת הטנקים שנהנה כיום, תודות למערכת המשואה הדיגיטלית שלו, ממלוא העושר שליבת אגף המודיעין יכולה להציע.
"כך למשל, לקחנו את כל הבתים ברצועת עזה ונתנו להם ציון שמשקף מה הסיכוי שמכל בית תהיה עמדת נ"ט", סיפר סא"ל נ' מ-9900. "זה מבוסס על קווי ראייה ואש משתנים, קרבה לאתרים אזרחיים רגישים כמו מסגד או גן ילדים, צירי התקדמות הכוחות בתמרון ועוד שלל נתונים".
9 צפייה בגלריה
הדמיה.  "לקחנו את כל הבתים ברצועה ונתנו להם ציון שמשקף מה הסיכוי שתהיה שם עמדת נ"ט"
הדמיה.  "לקחנו את כל הבתים ברצועה ונתנו להם ציון שמשקף מה הסיכוי שתהיה שם עמדת נ"ט"
הדמיה. "לקחנו את כל הבתים ברצועה ונתנו להם ציון שמשקף מה הסיכוי שתהיה שם עמדת נ"ט"
(צילום: דובר צה"ל)
9 צפייה בגלריה
 יחידת הרחפנים של אמ"ן
 יחידת הרחפנים של אמ"ן
הנתונים מוזרמים למ"פ או למג"ד בהכנות למלחמה או מבצע, ובזמן תמרון
(צילום: דובר צה"ל )
הציונים האלה מוזרמים בשגרה למ"פ או למג"ד כשהוא מתכונן למלחמה, וגם בזמן התמרון עצמו אם חלו שינויים. "מה שקצין בינה רשתית אצלנו רואה ומקבל במלחמה יקבל ויראה מיד גם המ"פ שנלחם בשטח. אותו הדבר לגבי מתחמים רגישים, כדי שלא יהיה לנו עוד אירוע כפר כנא. זו מהפכה שלפני 13 שנים ניתן היה רק לדמיין אותה".

מודל הרמזור בשדה הקרב

סא"ל נ' הרגיש את העולם הישן על בשרו. הוא נווט קרב בטייסת F-16, בוגר יחידת תלפיות ובתפקידיו השונים חיבר בלהט כמעט יצרי בין טכנולוגיות הלחימה המתפתחות לצוות הקרקעי או האווירי שמסתער על האויב.
"הטנקים כיום יכולים להפליל מטרה ולסגור מעגל בעצמם, עם המערכות והמכ"מים שלהם", סיפר. "טכנולוגיות הביג-דאטה בשדה הקרב הבא לא יחליפו שום לוחם או מפקד שיישען עליהן אבל גם יטיל ספק, ואת ההחלטה הסופית יקבל בעצמו".
בינתיים בשטח, הלוחמים שנמצאים במשימות הביטחון השוטף מנסים מערכות שפותחו ביחידה של נ'. אחת מהן משקפת כל בית בכפר בצבעי רמזור, לפי חומרת האיום והחוזק המודיעיני. את המידע המג"ד מקבל בזמן אמת במשקפת הדיגיטלית שלו. "רק בבט"ש נקבל ביטחון על המערכות האלה. בהתרעות שנייצר ויוזרמו אונליין למ"פ בגזרת נחל עוז או בסיכול פיגוע בגבול הגולן".
9 צפייה בגלריה
 מנסים את המערכת בזמן אמת
 מנסים את המערכת בזמן אמת
מנסים את המערכת בזמן אמת
(צילום: דובר צה"ל)
9 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
"תצלום אוויר של תא שטח מלפני חמש שנים לא עוזר כשאנחנו צריכים להגיע לרמת דיוק של סנטימטרים בודדים בתוך החלון, ובשאיפה גם לדעת איך הבית נראה מבפנים ומאיזה חומרים עשויים הרעפים וקירות הבית", אמר מפקד 9900, אל"מ א'. "רק מכונה יכולה לעבד כמויות כאלה של נתונים ומשתנים".
אל"מ א' לא מסתפק כמובן במבני אויב שיש להשמיד, אלא גם באלו שצועדים אליהם או מנסים לברוח מהם. כדוגמה לסוגי המידע שנאספים ברשת, הוא מספר על כך שגוגל עדכנה אותו ב"סיפור מצולם" על טיול משפחתי שעשה בגליל העליון, אך נמנעה מכך כשעשה באותו האזור סיור מבצעי.
"מעניין אותנו לדעת איפה כל אדם היה בכל נקודת זמן ומה עניין אותו", הוא קצת יותר מרומז. "את כל זה אנחנו מנקזים לשולחן חול דיגיטלי למח"ט, שעל כל מבנה אויב רואה גם את רמת הסמך שלנו לגבי הסיכוי שיש בה מטרה. זה יכול להיות 30% או 70% - הכוח שנלחם יידע זאת".
הכתבה אושרה לפרסום על ידי הצנזורה הצבאית.