אחרי ישיבת סיעה סוערת, צעקות וחילופי דברים בין חברי כנסת ושרים בליכוד על רקע הפרת משמעת קואליציונית - בין היתר בהצבעה על החוק שאוסר טיפולי המרה - היום (ג') מגיעות הסנקציות. יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הודיע על שורה של עונשים למפרי המשמעת, חמישה שרים וחמישה חברי כנסת. בין הצעדים - הדחתה של יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון מתפקידה.
לצפייה במכתב ההדחה של ח"כ שאשא ביטון - לחצו כאן.
לפי החלטת זוהר, שישה חברי כנסת לא יורשו להגיש הצעות חוק עד סוף המושב הנוכחי: ח״כ שאשא ביטון, שלמה קרעי, קרן ברק, שרן השכל, עוזי דיין ואבי דיכטר. העברתה של שאשא ביטון מתפקידה מצריכה את אישור ועדת הכנסת וכן את כינוס ועדת הקורונה ואת אישורה להחלפתה ביו"ר אחר.
5 צפייה בגלריה
שאשא ביטון. תוקפת את נתניהו
שאשא ביטון. תוקפת את נתניהו
שאשא ביטון. תוקפת את נתניהו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
שאשא ביטון תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ההחלטה, ואמרה כי מדובר בהחלטה שמטרתה למנוע שיח ודיונים רציניים. "פעלתי על פי צו מצפוני", היא אמרה. "זו החלטה שמטרתה למנוע הקשבה לציבור והשמעת קולות אחרים. אני שמחה שפתחתי את הוועדה גם בפני הציבור בשקיפות, ברצינות ובהקשבה מלאה. אני מתחייבת להמשיך לפעול כך גם בעתיד, בכל מקום שאהיה".
מיכל שיר, שהצביעה נגד הקואליציה בחוק שאוסר טיפולי המרה לא תגיש חקיקה עד סוף המושב וגם לא הצעות לסדר.
עונשים יינתנו גם לשרים שנעדרו מהמליאה בהצבעות חשובות, והם יגויסו לטובת תורנויות במליאה שתכליתן לשבת ולהאזין לדברי האופוזיציה ולעיתים גם לענות. בין השרים: השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שהצביע בעד אותו חוק והודיע על התפטרותו מהמליאה במסגרת החוק הנורבגי, וכן שר האוצר ישראל כץ שהתעמת עם זוהר, שר החינוך יואב גלנט והשרים אופיר אקוניס ואלי כהן.
ההחלטה של זוהר התקבלה בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט לגבות את המהלכים של זוהר על מנת ליישר קו בליכוד. אחרי שהותקף על-ידי שורת ח"כים במפלגתו, כתב זוהר בטוויטר: "צר לי שיש מי שלא יודע לקבל ביקורת ובוחר לירות בתוך הנגמ"ש. תפקידי וחובתי לדאוג לשלמות הקואליציה. לאחרונה יש התרופפות במשמעת הקואליציונית אשר מקשה עלינו לפעול למען עם ישראל. בעצה משותפת עם ראש הממשלה הוחלט להטיל סנקציות על מי שהפרו את המשמעת כפי שנהגו בכל ממשלות ישראל לדורותיהן".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה של המחנה הלאומי
ישיבת סיעה של המחנה הלאומי
זוהר ונתניהו. גיבוי ליו"ר הקואליציה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפתח ישיבת סיעת הליכוד אתמול, הביע זוהר מורת רוח מהתנהלות חברי הכנסת של המפלגה. "לא תפקדנו כראוי ומהרבה הצבעות אנשים נעדרו", אמר. לזוהר הצטרף ראש הממשלה נתניהו, שאמר: "אנחנו זקוקים למשמעת קואליציונית. מן הרגע שהתקבלה החלטה - הקואליציה צריכה לכבד אותה. אי אפשר ששרים וח"כים יעשו דין לעצמם. אני אומר את זה לשותפים שלנו, אבל גם בבית".
בהמשך, בישיבת הסיעה עצמה, נזף נתניהו בחברי הכנסת של הליכוד: "אני פה עשרות שנים, רק פעם אחת הצבעתי נגד עמדת הממשלה. הרבה פעמים הצבעתי נגד דברים שהאמנתי בהם. בפעם אחת שהצבעתי נגד הממשלה אמרתי לחברי הליכוד 'אתם רשאים לסלק אותי מהתנועה כי עשיתי דבר מצפוני שאני יכול לעשות פעם בעשרות שנים'".
5 צפייה בגלריה
מיקי זוהר וישראל כץ
מיקי זוהר וישראל כץ
אחרי העימותים: עוד תורנויות לשר כץ
(צילום: אלכס קולומוינסקי, אבי מועלם )
הוא הוסיף: "תבינו, אי אפשר לנהל את הדברים ככה. אנחנו בתוך קרב קשה מאוד. הקלות הבלתי נסבלת שחברי כנסת מפרים החלטות קואליציה, אי אפשר לעבוד ככה. אם אין משילות המדינה חשופה לגמרי. אני מבקש מכולם ליישר קו מיד".
בימים האחרונים נרשמו עימותים בין חברי הליכוד, שהגיעו בין היתר למילים קשות ואף לטונים צורמים. בישיבת הסיעה אתמול התפתח עימות מילולי בין השרות מירי רגב וגילה גמליאל. השרה להגנת הסביבה האשימה את זוהר כי הקואליציה לא מתפקדת לאור סגנון התנהלותו, ורגב יצאה להגנתו. בתגובה, השיבה לה גמליאל: "כשתתחילי להגיע למליאה, נדבר".
5 צפייה בגלריה
חצי חצי מירי רגב וגילה גמליאל
חצי חצי מירי רגב וגילה גמליאל
התעמתו בישיבת הסיעה. רגב וגמליאל
(צילום: עמית שאבי, אבי מועלם)
גורמים בליכוד אמרו כי חילופי הדברים בין הח"כים והשרים עלו לטונים גבוהים שנשמעו גם במסדרון הכנסת, מחוץ לישיבת הסיעה.

"זוהר צריך ללכת הביתה"

ח"כ שלמה קרעי, שנמנה על הנענשים, אמר כי "מיקי פועל באופן שקרי ומניפולטיבי לקידום תוכנית 'נטו מיקי זוהר'. שלושת הכ"פים: הכוח, הכסף והכבוד שהוא מנסה להשיג, בניגוד לערכי הליכוד, מעבירים אותו על דעתו. קצת צניעות לא תזיק לו. הוא מפלג את סיעת הליכוד, פוגע בה ובראש הממשלה וצריך ללכת הביתה עכשיו. לא אאפשר לו לפגוע בפעילותי".
5 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
ח"כ קרעי. "זוהר צריך ללכת הביתה"
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ קרן ברק מהליכוד, שנמנית גם היא על הנענשים, ציינה כי התקזזה עם חבר כנסת מהאופוזיציה בהצבעה על איסור טיפולי ההמרה. "לולא הכתבה לא הייתי יכולה להבין את הסיבה לענישה שכלל לא עולה מנוסח המכתב", אמרה ברק. "טיפולי המרה הם התעללות בבני נוער שחובה שייעלמו מהעולם ומהר. כחברה בקואליציה לא הצבעתי נגד עמדתה אלא השתמשתי בקיזוז. זו הדרך הנכונה הנהוגה בכנסת".
ח"כ איילת שקד התייחסה להדחתה של שאשא ביטון מראשות ועדת הקורונה: "בקואליציה הרעה הזו, עד שסוף סוף מישהי עושה עבודה טובה למען הציבור ובלי פאניקה - מדיחים אותה. אצלנו מעריכים נשים חזקות".
האגודה למען הלהט"ב: "לא ייתכן שבגלל דילים נבחרי ציבור לא יוכלו לייצג את מי שבחר בהם"
אל שקד הצטרפה חברת ועדת הקורונה יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, שאמרה כי הדחת שאשא ביטון היא "תעודת עניות לליכוד". "ועדת הקורונה נשארה אי השפיות האחרון בכנסת עבור האזרחים, והוכחנו זאת בעבודתנו", טענה מלינובסקי.
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא להדחתה של שאשא ביטון. "האשמה: יפעת שאשא ביטון מילאה את תפקידה ביושר, ביסודיות ולטובת הציבור. העונש: ביבי פיטר אותה", כתב בטוויטר.
יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אמרה כי "סנקציות צריך להטיל על מטפלי ההמרה ולא על חברי כנסת שהצביעו לפי צו מצפונם, השכל הישר וגורמי המקצוע. לא ייתכן שבגלל דילים פוליטיים נבחרי הציבור לא יוכלו לייצג את הציבור שבחר בהם".