ישראל ובחריין הגיעו להסכם היסטורי על "דרכון ירוק" להכרה הדדית בחיסונים. זה הסכם ראשון מסוגו לשתי המדינות ותקדים עולמי להסכם בילטרלי שבו מדינה מכירה באופן רשמי בתעודת המתחסן של מדינה אחרת.
2 צפייה בגלריה
דגלי ארה"ב, ישראל, בחריין ואיחוד האמירויות בנתניה
דגלי ארה"ב, ישראל, בחריין ואיחוד האמירויות בנתניה
דגלי ישראל ובחריין
(צילום: רויטרס)
המשא ומתן בין ישראל לבחריין התנהל בשבועות האחרונים וכלל שיחות בין שר החוץ גבי אשכנזי למקבילו הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני. מגעים התנהלו בין שגרירות ישראל בבחריין בהובלת הממונה על השגרירות איתי טגנר למשרד החוץ והבריאות המקומיים.
על פי ההסכמה, מחוסנים משתי המדינות, שקיבלו חיסון המוכר במדינה השנייה, יהיו פטורים מבידוד ויוכלו להיכנס גם למקומות שבהם נדרשת הצגה של "תו ירוק". בשלב שני יימצא הסדר לגבי מחוסנים בחיסון שאינו מוכר על ידי המדינה השנייה. ההסכם יסייע בקידום קשרי התיירות, המסחר והכלכלה הנבנים בין המדינות ויקל על אזרחים בחריינים להיכנס לישראל. תהליך ההכרה יבוצע באופן דיגיטלי ויקל בצורה משמעותית על הכניסה למדינה.
יצויין כי בחריין חיסנה את אזרחיה בחיסון של פייזר שמוכר בישראל, אך גם בחיסון הסיני שאינו מוכר לפי שעה במדינה. ההסכם סולל את הדרך להגעה להסכם דומה גם עם איחוד האמירויות. בימים האחרונים הייתה התקדמות משמעותית במגעים בין המדינות ולפי ההערכות, הסכם דומה עם האמירויות הוא עניין של ימים. יש לציין כי הסכם זה הושג כשברקע אזהרת משרד הבריאות והמלצה לישראלים להימנע מטיסות לא חיוניות לחו"ל.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי הייקו מאס שר ה חוץ ה גרמני ועידת ואנזה ברלין גרמניה
גבי אשכנזי הייקו מאס שר ה חוץ ה גרמני ועידת ואנזה ברלין גרמניה
"שינוי היסטורי במזרח התיכון". שר החוץ גבי אשכנזי
(צילום: רויטרס)
שר החוץ גבי אשכנזי שוחח הערב עם עמיתו הבחרייני, עבד-אל-לטיף-אל זיאני, בירך אותו על ההסכם והודה לו על פעילות הצוותים: "ההסכם התקדימי בין ישראל לבחריין מעיד על השינוי ההיסטורי שהתרחש במזרח התיכון בחודשים האחרונים. העולם כולו עוקב אחרי הקשרים בין ישראל למדינות השלום. בימים הקרובים נגיע להסכמים דומים עם מדינות נוספות. אני מבקש להודות לכל אנשי משרד החוץ שפעלו יחד עם גורמי משרד הבריאות מול הצוותים הבחריינים והביאו להצלחת ההסכם . ההכרה של בחריין בתעודת המתחסן פותחת פתח למדינות נוספות להכיר בדרכון הירוק ותביא לעלייה בתיירות ולתנופה כלכלית".