4 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת הסגר
(צילום: שלו שלום)
ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס אחר הצהריים (יום א') דיון מקדים בנושא מתווה ההקלות שיובא לאישור קבינט הקורונה ביום שלישי הקרוב. בדיון המקדים ישתתפו ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר האוצר ישראל כץ, שר המדע יזהר שי והפרויקטור פרופ' רוני גמזו. המטרה: ליישב את המחלוקת החריפה סביב שאלת היציאה מהסגר. כך למשל, בשלב הראשון, ב-18 באוקטובר - אם יתקיימו התנאים שייקבעו - ייפתחו גני הילדים (גילאי 0-6) ומקומות עבודה ללא קבלת קהל ישובו לפעול. בשלב השני, ב-1 בנובמבר, אמורה להיפתח מערכת החינוך לכיתות א'-ד'; בשלב השלישי, ב-15 בנובמבר, ייפתחו בתי הכנסת והצימרים ותותר קבלת קהל. זה המתווה המסתמן ליציאה מהסגר שיעלה לדיון היום.
4 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על-פי המתווה המתגבש, יחלפו לפחות שבועיים בין שלב לשלב, אך אם לא יירדו נתוני התחלואה למספר שייקבע - יהיה צורך לדחות את המעברים. במשרד הבריאות מציעים יציאה מדורגת ואיטית, כלקח מהיציאה המהירה בסגר הראשון - כדי לא להגיע לסגר שלישי ולמנוע נזק נוסף לכלכלה ולמשק. כמו כן, מתגבשת הסכמה שלפיה גם כשיחלו ההקלות - יימשך הסגר ב-10-15 יישובים שמוגדרים "אדומים". לפי המתווה, תוך חודשיים תופעל תוכנית הרמזור באופן דיפרנציאלי ומערכת החינוך בערים "אדומות" לא תפעל.
שרי כחול לבן והשר כץ מבקשים הקלות מיידיות, אך נתניהו מבקש לדחות אותן ל-18 באוקטובר. במשרד הבריאות מתנגדים לקביעת תאריך ספציפי ומציעים לקבוע כתנאי ליציאה להקלות את הפרמטרים הבאים: 2,000 חולים חדשים ביום ומקדם הדבקה (Rׂ) נמוך מ-0.8 או שווה לו. שר החינוך יואב גלנט צפוי להציע מחר לממשלה להחזיר לפעילות בשלב הראשון את הלימודים בכיתות א'-ו' וגני הילדים - ולסגור 510 בתי ספר שבהם שיעורי התחלואה גבוהים. בכל מקרה, גלנט יבקש שלא להמתין חודשיים ולהיצמד לנתונים.
במשרד הבריאות מעריכים כי עד 18 באוקטובר יעמוד מספר החולים על כ-2,000 ליום ומקדם ההדבקה יירד כנדרש - כך שניתן יהיה להתחיל בהקלות. במשרד האוצר, מנגד, סבורים כי המתווה של משרד הבריאות איטי וארוך מדי ולוחצים לקצר אותו ולאחד חלק משלביו.

4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג ייפתח בשלב הראשון
(צילום: מוטי קמחי )
לפי הערכות מומחים, מקדם ההדבקה ירד מתחת ל-1 והוא עומד על 0.91. שר המדע שי ובכירים באוצר סבורים כי התנאי שמציב משרד הבריאות יביא לדחייה בהקלות עד סוף אוקטובר - וייתכן שאף לתחילת נובמבר. בשל כך, הם מתעקשים על כך שהשלב הראשון יחל מיידית או לכל המאוחר, כפי שצוין - ב-18 באוקטובר.
בינתיים, נתוני התחלואה הנוכחיים עומדים על ממוצע נדבקים יומי של כ-2,900. אותם מומחים אמרו עוד כי החששות שהתעוררו לגבי ראש השנה ויום הכיפורים התבדו ולא הביאו לעלייה בתחלואה. עם זאת, עדיין קיים חשש להתפרצות בשל אירועי שמחת תורה - אך זו תבוא לידי ביטוי בנתונים רק בעוד 10-14 ימים. שר המדע יזהר שי אמר: "נראה שהפסדנו את ההקלות השבוע ושהן יחלו רק ב-18 באוקטובר. חבל מאוד, כי מדובר בהפסד של מיליארדי שקלים".


פרופ' גמזו: לכו להיבדק, גם אדם שמרגיש בריא יכול להדביק

בביקור שערך אתמול בג'וליס, שם נועד עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, שייח' מוואפק טריף, בניסיון לרתום את הנהגת העדה למאבק בנגיף הקורונה, קרא פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו לציבור ללכת להיבדק.
"אם אתה חושב ומרגיש קצת חשד, אם היית קרוב לחולה, התקהלות, ארוחה עם חבר ולא שמרת על הכללים - לך להיבדק", אמר. "אי אפשר לחסל קורונה בלי להיבדק, יכול להיות שאיש בריא הוא מאומת, ויכול להדביק. כל אדם, גם אם מרגיש בריא, אבל יש חשד - שיילך להיבדק".
פרופ' גמזו ציין כי נתוני התחלואה במגמת ירידה והעריך כי ישראל בדרך לכ-2,000 חולים ליום בשבוע הקרוב: "אם נמשיך באותו כיוון, נהיה מסודרים לחורף". בהתייחסו להפרות של אישי הציבור אמר: "איש ציבור צריך להשגיח על עצמו כפל כפליים".
בתוך כך, עוד 28 חולי קורונה נפטרו במהלך סוף השבוע. מספר החולים שמצבם קשה ירד ל-845, מהם 232 מונשמים. כך עולה מנתונים שפרסם משרד הבריאות. שיעור החיוביים עמד שלשום על 8.3% מהבדיקות ואילו אתמול הוא עמד על 7.7%. בנוסף, 719 נדבקים אובחנו אתמול ושלשום אובחנו 2,925.