שר החינוך יואב גלנט אמר הערב (יום ב') כי הוא סבור ששנת הלימודים תיפתח כסדרה אך עם קשיים, ונמנע בשלב זה לומר כיצד תיראה פתיחת השנה בערים ה"אדומות". "נשמע את הנימוקים בקבינט הקורונה, נראה מה יחליט הקבינט ונבצע בהתאם", אמר השר גלנט בתדריך מחדר המצב של משרד החינוך. ynet העביר את התדריך בשידור חי.
גלנט הוסיף בנוגע לדרישתו לפתוח מחר את בתי הספר בערים עם נתוני תחלואה גבוהים: "כל אחד צריך לומר את עמדתו. התוכנית שלנו מותאמת להסדר עם התחלואה, אקבל כל החלטה שהם יאמצו".
בכפר קאסם לא ממתינים להחלטת השרים. העירייה החליטה לא לפתוח את שנת הלימודים עד לפחות שישה בספטמבר. לפי נתוני העירייה, 30% מהנדבקים בעיר הם תלמידים ומורים.
"הלימודים יחלו מחר, 1 בספטמבר, ויתקיימו כסדרם בכל מוסדות החינוך לפי מתווה 'לומדים בביטחון'", הצהיר השר גלנט בתחילת דבריו. "אנשי משרד החינוך בהובלתי פעלו סביב השעון כדי להתמודד עם האתגרים ולהוציא לפועל את התוכנית על כל חלקיה".
השר גלנט הזכיר כי לפי התוכנית, מערכת החינוך תתקיים חמישה ימים בשבוע בכיתות א' ו-ב'. בכיתות ג'-ד' יפוצלו הכיתות ל-18 תלמידים בקבוצה. "בכיתות ה'-ו' קבענו כי לפחות שני ימי לימוד יתקיימו בבית הספר. אני שמח לבשר כי למעלה מ-90% מהתלמידים בכיתות ה'-ו' ילמדו למעלה משלושה ימים, ובכיתות ז'-י"ב ילמדו 87% מהתלמידים למעלה משלושה ימים".
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט שר החינוך
יואב גלנט שר החינוך
השר גלנט בחדר המצב
(צילום: מוטי קימחי)
גלנט ציין עוד כי משרדו פועל לרכישת 150 אלף מחשבים ו-60 אלף טלפונים לצורך הלמידה מרחוק, והדגיש כי "זה לא ייפתח באופן מושלם, יהיו קשיים בשבוע הראשון ובשני אנחנו נסיק מסקנות ונשתפר, ניתן מענה לכל ילד וילדה, כל אתגר ייענה בפתרון ונצא מהשנה הזאת מחוזקים. אני בטוח שהתוכנית 'לומדים בביטחון' תביא מחר 2.4 מיליון ילדים ללמוד בצורה בטוחה".

לשאלת ynet על מתן מענה לילדים חולים ובחינוך המיוחד, שחלקם לא יחלו מחר ללמוד, השיב השר גלנט כי משרדו דואג לכל תלמיד. לדבריו, "המנכ"ל מדבר על התלמיד הבודד ואני יודע שהוא עוקב אחרי כל התלמידים בארץ. קיימתי שיחה עם ראש העיר דימונה ומנהל המחוז הדרומי על הסעה של תלמידה אחת בחינוך המיוחד. ככה שאנחנו מאוד קשובים ורגישים".
מנכ"ל המשרד עמית אדרי ציין כי פרט לתלמידים, יפקדו מחר את מוסדות החינוך כ-205 אלף עובדי הוראה, 179 אלף מורות ומורים, 20,600 גננות וגננים ו-5,182 מנהלים.
המנכ"ל עדכן כי בשל מגפת הקורונה, 13 בתי ספר וחמישה גנים לא ייפתחו מחר. נכון לעכשיו יש 536 תלמידים חולים בקורונה. בעקבות כך, 3,310 תלמידים ו-1,425 נמצאים בבידוד.

הסתדרות המורים וההורים לא ישבתו

שנת הלימודים החדשה צפויה להיפתח מחר ללא שיבושים מתוכננים לאחר שהסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית ביטלו את השביתה שתוכננה למחר.
בהסתדרות המורים ביטלו את השביתה, לאחר שגובש מתווה מיוחד לאנשי הוראה שנמצאים בקבוצת סיכון שלפיו הם יוכלו לצאת לחל"ת במשך החודשים הראשונים של שנת הלימודים.
השר גלנט אמר בהתייחסו לנושא כי "הסתדרות המורים היא שותפה שלנו. הגענו לפשרה יפה שתובא לדיון עד ראש השנה. הפתרון הזה לוקח בחשבון גם את המורה שאני לא רוצה לסכן וגם את הצרכים המשקיים של ישראל".
הנהגת ההורים איימה להשבית את הלימודים בכיתות ה'-ו' במחאה על המתווה של משרד החינוך שלפיו התלמידים יהיו רק יומיים בשבוע בבית הספר. לאחר שרשויות רבות מצאו פתרונות להרחבת ימי הלימוד בכיתות ביטלו ההורים את השביתה.
בתוך כך, קבינט הקורונה יתכנס כאמור הערב לדון בשאלה אם לפתוח את שנת הלימודים ברשויות שמוגדרות "אזור אדום" במסגרת תוכנית הרמזור של הפרויקטור הלאומי פרופ' רוני גמזו.
גלנט הודיע אמש כי קיבל את תמיכת השרים לפתוח את בתי הספר גם בערים אדומות, אך גמזו פרסם הודעה שבה תקף את הכיוון המסתמן, וההכרעה צפויה להתקבל הערב.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא הערב: "קבענו מראש שנקבל את ההחלטה לגבי הערים האדומות בערב שלפני פתיחת הלימודים, ואנחנו עושים. אמרנו את זה כדי שיהיו כמה שפחות ערים אדומות וכמה שיותר כיתות פתוחות, כי אנחנו דואגים גם ללימוד הילדים וגם לכלכלה".
"לשמחתנו, ברוב הערים הכיתות יפתחו ובתי הספר יפעלו", הוא הוסיף. "אני רוצה לאחל מכאן לכל תלמידי ישראל שנת לימודים מוצלחת, בטוחה ופוריה".
בהכנת הכתבה השתתף חסן שעלאן