1 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
ארכיון. תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
(צילום: רויטרס)

סוף להגבלות הקורונה במערכת החינוך? משרד הבריאות יביא הערב (יום ב') לאישור הממשלה מתווה לפתיחת כלל הכיתות וביטול הקפסולות, תוך הפעלת מתווה "מגן חינוך מותאם". במסגרת זו, כל בתי הספר יפעלו באופן מלא, ורק במקרה שיתגלה חולה מאומת יידרשו חבריו וצוותי ההוראה לבדיקות ובידודים. כך נמסר לקראת דיון בנושא הצפוי להתקיים הלילה בממשלה.
במקביל הציג בכיר במשרד החינוך את נתוני התחלואה בבתי הספר ואת הנזקים שנגרמו לתלמידים בשנה האחרונה, וקרא לפתוח את הלימודים במלואם: "התחלואה במערכת החינוך מזערית ונמצאת בשליטה מלאה, ואחוז המתחסנים גבוה מאוד בקרב תלמידים ומורים – אבל המגבלות שנותרו חלות על מערכת החינוך בלבד. המסר הסמוי המועבר לתלמידים, במיוחד לאלה מחטיבות הביניים, הוא שניתן להיות בכל מקום חוץ מבית הספר".
  • לנתוני משרד החינוך לקראת הדיון הלילה - לחצו כאן
הלמידה במתכונת הנוכחית מתנהלת עדיין בחלקה בקפסולות ובחלקה מרחוק בזום. התקנות הנוכחיות תקפות עד מחר בחצות, ואם הממשלה לא תאשר להמשיך אותן או תתקין חדשות - הן יבוטלו לחלוטין.
הגורם הבכיר קרא להחזיר את מערכת החינוך ללמידה באופן מלא והדגיש כי הסיכון הנוצר כתוצאה מאי-למידה גדול הרבה יותר מהסיכון הנוצר בהדבקה: "זה המצב שאני חושב שצריך לחזור אליו, בתוספת הגבלת מסכות. הסיכון הנוצר כתוצאה מאי-למידה והשבתה גדול הרבה יותר מהסיכון בהדבקה".
לדבריו, בהתייעצויות שהתקיימו עם מומחים, הבהירו כולם ששולי הביטחון גבוהים ומאפשרים ניהול סיכונים לפתיחת מערכת החינוך באופן מלא.
הוא מתח ביקורת על משרד הבריאות הפועל לדבריו בניגוד לסדר העדיפויות הלאומי: "אין יותר ערים אדומות, כתומות או צהובות. יש לנו שליטה מלאה. הרי מקור הנתונים ממערכת הבריאות. הם חד-ערכיים ולא יכולות להיות בהם סטיות".

לדבריו, הטענה שקפסולות מרסנות תחלואה לא עומדת במבחן המציאות, וממילא מרבית ההדבקות התרחשו מחוץ לבתי הספר: "שיעורי המחוסנים בקרב עובדי הוראה הם ללא תקדים. זה הרבה יותר גבוה מהשיעור הכללי במדינת ישראל. להערכתי מדובר ב-85% אם מחשיבים את כל אלה שהתחסנו חיסון ראשון".
הוא התייחס לפרסומי עבר של משרד הבריאות על שיעורי התחסנות נמוכים בקרב צווי הוראה: "הבהלת משרד הבריאות התגלתה כעורבא פרח. אלה היו התקפות חסרות רסן על המורים, בלי סיבה. המורים אחראיים וממושמעים".
על פי הנתונים שמסר, מספר התלמידים המאומתים במערכת החינוך ירד מ-9,820 לפני כחודש ל-877 כיום (מספר המבודדים עומד על 4,200). אין כיום בתי ספר סגורים וב-90% מהמוסדות אין כלל תחלואה.
מהשוואת תחלואה על פי מגזרים עולה בחברה הערבית לומדים 556,456 תלמידים, המהווים 23% מכלל התלמידים. במגזר זה 362 מאומתים, שהם 41% מכלל החולים במערכת החינוך. במגזר החרדי לומדים 489,096 תלמידים, המהווים 20% מכלל התלמידים, ובהם 128 מאומתים (15% בלבד מכלל החולים).

נשירה סמויה ופגיעה ברמת התלמידים

הגורם תיאר את הפגיעה שנגרמה לתלמידים בעקבות יותר משנה של הגבלות קורונה: ירידה של כ-30% במיומנויות היסוד בקרב תלמידי א'-ג', בדגש על שפה ושטף קריאה; ירידה של כ-25% באוריינות במתמטיקה ואוריינות לשונית בקרב תלמידי ד'-ו'. פער של כ-30% במקצועות הליבה בקרב תלמידי ז'-י' בשפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים.
לדבריו, ישנו הכרח קריטי להחזרת התלמידים כדי לנצל כל יום למתן מענים וצמצום פערים, הנמצאים בעיקר ביישובים החלשים: "הפעולות המרכזיות הנדרשות הן צורך באיתור פערים לימודיים, רגשיים וחברתיים. דרוש מתן מענה לצרכים רגשיים וחברתיים".

הוא ציין כי כל תלמיד שלישי מדווח על מצוקה רגשית. לדבריו יש עלייה של 25% בהערכות סיכון לאובדנות בשירותים הפסיכולוגיים החינוכיים, ו-60% מהיועצות החינוכיות תארו שתלמידיהן מדווחים על תחושת בדידות.
לדבריו יש נשירה סמויה של כ-30% אחוזים מהתלמידים, עלייה משמעותית בהתנהגויות סיכון, התמכרות ואלכוהול והחמרה ניכרת בתופעות הפרעות אכילה והשמנה בקרב ילדים ובני נוער.