משטרת וושינגטון הודיעה הערב (יום ה') שעד כה היא עצרה 68 חשודים בהתפרעויות אמש בגבעת הקפיטול. הם הגיעו לוושינגטון מ-20 מדינות לפחות בארה"ב. קודם הודיעה משטרת הקפיטול, שאחראית על אבטחת הקונגרס, שהיא עצרה 14 איש בחשד להתפרעויות וביזה.
6 צפייה בגלריה
בין המתפרעים בקפיטול: אדם הלובש סווצ'רט בעל הכיתוב ״מחנה אושוויץ״
בין המתפרעים בקפיטול: אדם הלובש סווצ'רט בעל הכיתוב ״מחנה אושוויץ״
בין המתפרעים בקפיטול: אדם הלובש חולצה עם הכיתוב ״מחנה אושוויץ״
העילה הרשמית למעצרם של רוב החשודים על ידי משטרת וושינגטון היא הפרת העוצר הלילי, שהוטל אתמול על ידי ראש העיר וושינגטון מיוריאל באוזר. עצורים אחרים יעמדו לדין, לפחות בשלב הזה, על הסגת גבול ועל נשיאת נשק בניגוד לחוקי וושינגטון הבירה.
לפי גורם במשרד המשפטים האמריקני קיימת אפשרות להגיש נגד חלק מהחשודים כתב אישום על המרדה. האישום יהיה בכפוף למדיניות שאושרה בקיץ, בעקבות הפגנות סוערות נגד האלימות המשטרתית.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ משתלטים על בניין הקונגרס
(צילום: gettyimages)
ג'פרי רוזן, שר המשפטים בפועל, אמר שחלק מהמעורבים במהומות יתייצבו היום בבית המשפט. "משרד המשפטים מחויב לוודא שהאחראים למתקפה הזאת על הממשל ושלטון החוק יתמודדו עם מלוא ההשלכות של המעשים שלהם", הדגיש רוזן. "חלק מהמשתתפים באלימות אתמול יועמדו היום לדין".
רוזן ציין שהרשויות הפדרליות ממשיכות לאסוף ראיות ולבצע מעצרים. התובעים משתפים פעולה עם גורמי אכיפת החוק כדי לזהות את המתפרעים במהומות חסרות התקדים בגבעת הקפיטול - שבהם השתתפו לפחות מאות אנשים - ולהאשים אותם בעבירות פדרליות.
6 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ה-FBI והמשטרה מבקשים סיוע באיתור חשודים נוספים
(צילום: AFP)
המשטרה בבירת ארה"ב מנסה לאתר מתפרעים רבים נוספים, ומשתפת פעולה עם עסקים מקומיים ועם ה-FBI. "עדיין יש לפנינו עבודה משמעותית של זיהוי ומיצוי הדין עם כל ההמון האלים שלקח חלק במעשים האלה", אמר רוברט קונטי, מפקד משטרת וושינגטון.
היום הבולשת הפדרלית ביקשה את עזרת הציבור באיתור המתפרעים שפרצו לקונגרס, שרבים מהם העלו תמונות שלהם לרשת בזמן המהומות. בהודעת הבולשת הפדרלית נאמר שאנשיה "מחפשים מידע שיסייע בזיהוי האנשים שלקחו חלק פעיל בהסתה לאלימות בוושינגטון הבירה".
6 צפייה בגלריה
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
ההרס בבניין הקפיטול
(צילום: AFP)
"ב-FBI מקבלים מידע ומדיה דיגיטלית שמתעדת את ההתפרעויות ואת האלימות בבניין הקפיטול וסביבתו ב-6 בינואר 2021", נמסר בהודעת הבולשת הפדרלית. כריסטופר ריי, שעומד בראש ה-FBI, אמר שסוכני ה-FBI דולקים בעקבות המתפרעים בוושינגטון.
בנוסף ב-FBI פתחו בחקירה בעקבות מציאתם של שני מטעני צינור בגבעת הקפיטול - אחד במטה המפלגה הרפובליקנית והשני במטה המפלגה הדמוקרטית. משטרת וושינגטון הוסיפה שהשוטרים מצאו ברכב באזור צידנית שבה היו בקבוקי תבערה.
6 צפייה בגלריה
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
מפגין במשרד של ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים
יום אחרי המהומות והפריצה לבניין הקונגרס, רבים בארה"ב זועמים על המשטרה שלא הצליחה לבלום את המתפרעים. "נכשלנו", אמר טרנס גיינר, שבעבר היה מפקד משטרת הקפיטול, שכאמור אחראית להגנה על הקונגרס. "לא הצלחנו להגן על הקפיטול, ואנשים צריכים לשאת באחריות ולהסביר מה קרה".
גיינר אמר שהמשטרה נכשלה בהיערכות לאירוע. הוא ציין שמספר המפגינים עלה על מספר השוטרים, ושהמשטרה זלזלה בכוחם של המפגינים והאמינה שהיא מסוגלת להשתלט על ההמון. "אף אחד לא אמור להיות קרוב כל כך לדלתות ולחלונות של הבניין", אמר גיינר, וקרא לחקור ביסודיות את מחדל האבטחה.

ראש העיר וושינגטון: התנהלות המשטרה - כישלון

ראש העיר וושינגטון הגדירה את התנהלות המשטרה אמש בגבעת הקפיטול "כישלון". מיוריאל באוזר הסבירה: "בוודאי שזה היה כישלון, אחרת הם אנשים לא היו מצליחים להיכנס לקפיטול באמצעות ניפוץ החלונות, ומשליטים אימה על הקונגרס".
סטיבן סאנד, המפקד הנוכחי של משטרת הקפיטול, הגן היום על תגובת השוטרים שלו להסתערות על בניין הקפיטול. סאנד אמר שהמתפרעים תקפו את השוטרים עם מוטות ברזל וגז מדמיע – והשוטרים "פעלו בגבורה" לנוכח האיום שנשקף להם.
6 צפייה בגלריה
מהומות בוושינגטון
מהומות בוושינגטון
מפגינים בבימת הסנאט
לפחות ארבעה בני אדם מתו במהומות בגבעת הקפיטול. אשלי באביט, תומכת טראמפ בת 35, נורתה למוות על ידי שוטר במהלך הפריצה לבניין הקונגרס. לפי המשטרה עוד שלושה בני אדם מתו כתוצאה מ"מקרי חירום רפואיים". סאנד אמר שלפחות 50 שוטרים - ממשטרת הקפיטול וממשטרת וושינגטון הבירה - נפצעו בעימותים עם המפגינים.
בעקבות ההתפרעויות, והחשש מחידוש המהומות, הורה הפנטגון לשלוח אלפי חיילים מהמשמר הלאומי לסייע למשטרת הקפיטול ולשאר סוכנויות אכיפת החוק בוושינגטון. שר ההגנה בפועל, כריסטופר מילר, חתם על צווים לגיוס עד 6,200 חיילים משש מדינות בארה"ב, לתקופה של עד 30 יום – כולל במהלך טקס ההשבעה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ב-20 בינואר.