ראש הממשלה הודיע שיגיע לטקס - והשרה תמנו שטה ביטלה אותו: יממה לאחר חשיפת ynet, הודיע שר הביטחון בני גנץ כי "עקב הזיהום הפוליטי של נתניהו" הוא החליט לבטל את השתתפותו בטקס קבלת הפנים לכבוד הגעתם של 300 עולים האחרונים מאתיופיה במסגרת מבצע "צור ישראל", טקס שתוכנן להיערך מחר. זמן קצר לאחר מכן אמרה באולפן ynet שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה כי היא מבטלת את הטקס, ותהפוך אותו לקבלת פנים בלבד. "שנתניהו לא יגיע, לא אתן שהם יעשו קרקס", אמרה.
גנץ אמר הבוקר (רביעי) לשרה תמנו שטה ממפלגתו כי "מבצע העלאת העולים שהיא מובילה, על אף הערמת הקשיים על ידי נתניהו, הוא אקט ציוני חשוב שאסור להפוך אותו לקרקס פוליטי כפי שנתניהו ביקש לעשות באמצעות שליחתו מירי רגב".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו פנינה תמנו שטה
בנימין נתניהו פנינה תמנו שטה
נתניהו ותמנו שטה
(צילום: עמית שאבי, שאול גולן )
בהודעת כחול לבן נאמר בנוסף כי גנץ ותמנו שטה סיכמו שהבאת יתר הממתינים הנוספים מאתיופיה תהיה חלק מדרישות כחול לבן לכל ממשלה עתידית. גנץ אמר לשרה תמנו שטה כי אין לו ספק שהיא תקבל את העולים המגיעים "באופן מרגש, חם ומקצועי, כפי שהם ראויים לו".
בריאיון אמרה תמנו שטה: "יש לרגב וגם לנתניהו סוג של כישרון לחרב גם את החלקות הממלכתיות והציוניות. זה אירוע כל כך מרגש להרבה אנשים שהמתינו שנים ארוכות ואני כל כך שמחה שיש לי את הזכות להוביל את מבצע צור ישראל, ומחר זה המטוס האחרון, ואיכשהו היא לוקחת את האירוע הזה, הופכת אותו לקרקס פוליטי ואני לא אתן לזה לקרות, כך גם לא בני גנץ".

כשנשאלה אם יש צדק בטענת השרה רגב כי השתתפות גנץ בטקס יכולה הייתה להיות בעייתית נוכח מערכת הבחירות השיבה: "המוסר הכפול של רגב מוכר. שבוע שעבר רץ רה"מ למרכז קליטה בקריית גת מבלי לעדכן את שרת העלייה והקליטה יחד עם גדי יברקן. הוא לא עשה את זה כל הקדנציה, אז פתאום הוא מצא זמן?".
לאחר מכן היא הודיעה: "אני מבטלת את הטקס. אני לא אתן לא לרגב, ולא לנתניהו, לעשות קרקס פוליטי על חשבון העולים האלה. אני מבטלת את הטקס ואני אהפוך את זה לקבלת פנים מצומצמת, כשרת העלייה והקליטה שיודעת שהם סבלו באתיופיה שנים ארוכות, אני לא אתן להם לעשות משחק מבני הקהילה שלי ולא מאף עולה. אני קוראת לנתניהו לא להגיע, ואני מברכת את ההחלטה של שר הביטחון, שהבין שעושים קרקס מהעולים החדשים האלה לא יהיה טקס, אבל אני אקבל אותם עם דגלים, באהבה גדולה, כשרת העלייה והקליטה, מכורח תפקידי. בלאו הכי כנראה שאני הייתי היחידה שהם היו מזהים אותה".
אתמול פרסמנו כי שרת התחבורה מירי רגב פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט ולמשנה שלו רז נזרי בבקשה שימנע את השתתפות גנץ בטקס קבלת הפנים. לאחר המהלך שגרר חילופי האשמות הודיעה לשכת ראש הממשלה כי בנימין נתניהו יגיע לטקס בעצמו.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ מירי רגב
בני גנץ מירי רגב
דרשה למנוע את השתתפותו. רגב וגנץ
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
רגב שוחחה בנושא עם היועמ"ש והנחתה את היועצת המשפטית של משרד התחבורה מלי סיטון לפנות בשמה למשנה נזרי. "ביום חמישי בבוקר אמורה לנחות בנתב״ג טיסת עולים מאתיופיה", כתבה סיטון. "הובא לידיעתה של השרה שמלבד שרת הקליטה שקשורה ישירות לאירוע, מתכנן ראש הממשלה החלופי לקחת חלק גם הוא באירוע - והשרה סבורה שהיעדר קשר ענייני שלו לטיפול בעולים לא עולה כדי צורך להבהיר לו שהשתתפותו המתוכננת אינה עולה בקנה אחד עם הנחיות היועץ לתקופת הבחירות. תוכל לבקש להידרש לכך?".
רגב עצמה הגיעה לאחרונה לתחרות הגראנד סלאם תל אביב בג'ודו ואפילו העניקה מדליות, למרות שהיא בכלל שרת התחבורה.
קבלת הפנים מחר תתקיים עם נחיתתה של הטיסה התשיעית במסגרת מבצע העלייה "צור ישראל". במסגרת החלטת ממשלה 429 שקידמה כחול לבן ואושרה באוקטובר 2020, אושר לראשונה אחרי שנים רבות מבצע להעלאת 2,000 ממתינים במחנות המעבר בגונדר ובאדיס אבבה.
מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה בירך ההחלטה לבטל את טקס קבלת הפנים. "טוב שנמנע קרקס פוליטי על גבם של אלפי אזרחים ישראלים הסובלים באתיופיה ובישראל. כעת התפנה זמן לרה"מ נתניהו ולרה"מ החליפי בני גנץ שלא להגיע לטקס ובמקום זאת לדאוג שהעלייה מאתיופיה תחודש עוד טרם הבחירות", אמר יו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה אורי פרדניק.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן