אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, צפויים תלמידי כיתות ה'-ו' ותלמידי כיתות י"א-י"ב' לחזור ביום ראשון הבא, בעוד שבוע בדיוק, אל בתי הספר - לפחות לכמה ימי לימודים. אלא שבדיוק כמו בסגר הראשון, גם הפעם נשארים תלמידי כיתות ז'-י' בבית, ויהיו האחרונים שחוזרים לבתי הספר. בינתיים, סוגיית החזרתם אל המסגרות כלל אינה נמצאת על שולחן הדיונים של מקבלי ההחלטות.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, צופית גולן, טענה כי תלמידי כיתות אלו הפכו שקופים בעיני הממשלה. "תלמידי חטיבת הביניים מתמודדים ממילא עם הקשיים המאפיינים את גיל ההתבגרות", אמרה גולן, "תלמידי כיתות ז' אינם מכירים את חבריהם לכיתה משום שהספיקו ללמוד ימים ספורים בקפסולה, וכבר נכנסו לסגר".
4 צפייה בגלריה
מערכת החינוך חינוך כשלים למידה מרחוק גן בית ספר ביג ראשית
מערכת החינוך חינוך כשלים למידה מרחוק גן בית ספר ביג ראשית
בגנים ובכיתות הנמוכות חזרו למוסדות החינוך, אבל מה עם תלמידי כיתות ז'-י'?
(צילום: אתי נוריאל, אלכס קולומויסקי, עיריית רעננה, AP)
לדבריה, "הם משלמים מחיר יקר משום שמבחינת מקבלי ההחלטות מדובר לכאורה בילדים גדולים שיכולים להישאר בבית לבד כשהוריהם בעבודה, והם אינם ניגשים לבחינות בגרות. הילדים אמנם יכולים לחמם לעצמם את האוכל, אבל הם תלושים כבר שמונה חודשים. הם למדו מעט, פגשו את חבריהם לסירוגין, לא היו להם מחנות קיץ או מפגשים בתנועות הנוער ואנחנו מקבלים דיווחים על בדידות עצומה וקשיים. אנחנו דורשים מתווה שיחזיר אותם בצורה בטוחה לבתי הספר".
עפרה פאר, מנהלת בית החינוך אמי"ת רננים ברעננה, סבורה כי התלמידות בחטיבה ובתיכון זקוקות בדחיפות לחידוש הקשר האישי, שלא מבעד למסכים. "עיקר העשייה שלנו בבית הספר היא לא רק ללמד מתמטיקה ותנ"ך אלא לתת כלים לתלמידות ולתרום להתפתחותן, לחוסנן ולעיצוב דמותן. ניתן לעשות זאת רק באמצעות היחס והקשר האישי. עוד נקודה שכל כך חסרה כיום היא הקשרים החברתיים שמחיים את הבנות. חלקן לא זקוקות לשם כך לבית הספר אבל יש כאלו שזו הצלה בשבילן".
4 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
נהוראי תלמיד כיתה ח' מקרית מלאכי
נהוראי תלמיד כיתה ח' מקרית מלאכי
"למה לא מחזירים את כולם?". נהוראי חורדקר, תלמיד כיתה ח'
(צילום: אבי רוקח)
אושרת חורדקר מקריית מלאכי היא אמא של נהוראי, תלמיד כיתה ח', שעדיין לומד מהבית. "לילדים אין סדר יום או מסגרת ובינתיים הם מפסידים שנת לימודים", אמרה, "אפילו לא מדברים בממשלה על כיתות ז' עד י', זה מקומם". נהוראי בנה סיפר על הקשיים בלמידה בזום. "קשה להבין את המורה, יש ניתוקים ולא תמיד שומעים", אמר, "אם מחזירים עד כיתות ו' למה לא מחזירים את כולם?".
ליאת הרצוג מרחובות היא אמא של ליבי סגל תלמידת כיתה ו' הצפויה לחזור ללימודים ושל בר סגל תלמידת כיתה ז' שתמשיך ללמוד מהבית. "אני מקווה שההחלטה על החזרה לא תשתנה ברגע האחרון ושוב נימצא בחוסר ודאות", אמרה הרצוג והוסיפה: "זוהי שנה מאוד משמעותית במעבר מ-ו' ל-ז' ובהכנה לחטיבה, והם מפסידים חומר רב. אני מודאגת".
4 צפייה בגלריה
ליבי סגל תלמידת כיתה ו' ואחותה בר תלמידת כיתה ז
ליבי סגל תלמידת כיתה ו' ואחותה בר תלמידת כיתה ז
"קשה ללמוד בזום ואני מעדיפה את בית הספר". ליבי ובר סגל
(צילום: יאיר שגיא)
היא סיפרה על החוויה האישית של בתה: "בר כבר עברה מהיסודי לחטיבה, היא למדה בקושי שישה ימים בקפסולה ואז התחיל הסגר. דווקא בגיל ההתבגרות שבו הם מעצבים זהות ומגבשים עצמאות הם נפגעים קשה מהמצב ובמיוחד מבחינה חברתית".
ליבי מחכה בקוצר רוח לחזרה לכיתה, אך שומרת על אופטימיות זהירה. "אמרו הרבה פעמים שיחזירו אותנו ושינו את ההחלטה ברגע האחרון, הסבירה. "שמחתי כשאמרו שחוזרים, קשה ללמוד בזום ואני מעדיפה את בית הספר". בר, אחותה, מאוכזבת מכך שאין צפי להחזרת כיתות ז'. "אם לא יחזירו אותנו לבית הספר הם יראו בהמשך את הפגיעה הקשה שנגרמה לנו", אמרה, "זו טעות להשאיר אותנו בבית".