1 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של החשוד באונס הנערה בגינה ציבורית ברמת השרון
הארכת מעצרו של החשוד באונס הנערה בגינה ציבורית ברמת השרון
חיים באחת מהארכות המעצר
(צילום: שאול גולן)
7 שנות מאסר נגזרו על ישראל חיים (25) מירושלים שהורשע בהסדר טיעון באונס וביצוע מעשה סדום בנערה בת 13 בגינה ציבורית ברמת השרון. "כשמדובר בילדה בת 13, לא תישמע מכוח חוק לא הסכמה ולא הדדיות. אין ילדה כה קטנה יכולה כלל לשתף פעולה או להסכים למעשים מסוג זה כלפיה", קבעו השופטים בגזר הדין שניתן הבוקר (יום א') בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
לפי כתב האישום המתוקן שהגישה התובעת עו"ד רביד שיפמן מפרקליטות מחוז תל אביב, חיים הכיר את הנערה באינסטגרם והשניים החלו להתכתב ברשת החברתית ובוואטסאפ. במהלך ההתכתבויות שאל הנאשם לגילה של הנערה וזו השיבה לו שהיא בת 13 ושלחה לו תמונה של פניה.
הנאשם והנערה קבעו להיפגש בגינה ציבורית וסיכמו כי הנאשם יביא איתו בקבוק וודקה. במהלך הפגישה הנאשם ביצע בנערה, שהייתה תחת השפעת אלכוהול, מעשה סדום ואף אנס אותה תוך שהוא מצלם את המעשים. עובר אורח שהבחין בהם שרועים על הדשא הזעיק את המשטרה. הנאשם נמלט מהזירה ונתפס בשלב מאוחר יותר. במסגרת ניהול ההליכים הנאשם הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון, שלא כלל הסכמה עונשית בעבירת אונס ומעשי סדום.

"אין לדעת לאן היה מופץ הסרטון"

בגזר הדין של הרכב השופטים רענן בן יוסף, אברהם היימן ושרית זמיר צוין כי "המעשה צולם על ידי הנאשם במכשירו הסלולרי ואין לדעת לאן היה מופץ הסרטון לולא נתפס על ידי המשטרה, המעשה בוצע במשך כשלוש שעות והופסק על ידי עובר אורח במקום. הנאשם ניצל את פגיעותה של הקטינה על רקע רקעה המשפחתי וגילה הצעיר מאוד. הפרקליטות הפנתה להפרש הגילים בין הפוגע לקורבן ולתכנון שברקע ביצוע המעשים".
השופטים פירטו כיצד סנגוריתו של חיים "עמדה על כך שלעמדתה מעשה העבירות לא בוצעו בעקבות תכנון של הנאשם, טענה כי יש לראות במעשים אירוע אחד בלבד וטענה שהמעשים נעשו בהדדיות וכי פליליותם היא תוצאה של הוראת הדין בשל גילה של הקטינה. בנסיבות אלה לעמדתה יש לבכר בענישתו של הנאשם את היסוד הטיפולי שיקומי ולהעדיפו על ההרתעתי-גמולי.
"במקרה שלפנינו הנאשם והמתלוננת כמפורט בכתב האישום המתוקן היו תחת השפעת אלכוהול מבקבוק הוודקה אותו הביא הנאשם ושניהם שתו ממנו. הננו סבורים שאין לעובדה שהנאשם היה תחת השפעת אלכוהול אף אם גם המתלוננת הייתה תחת השפעה כזאת, משום נסיבה מקלה, הפסיקה קובעת כי השפעת אלכוהול הנעשית במודע ותוך ידיעת תוצאות השפעתה על ההתנהגות אינה מהווה נסיבה לקולא (להקלה בעונש. ג"מ).
בנוסף נקבע כי "ההגנה טענה להפחתת מידת הפגיעה בערכים ובחומרת המעשה ב'הדדיות' של המעשים. איננו מקבלים טיעון זה, ה'הדדיות' – קרובת משפחה של 'הסכמה' היא וכשמדובר בילדה בת 13 לא תישמע מכוח חוק לא הסכמה ולא הדדיות. אין ילדה כה קטנה יכולה כלל לשתף פעולה או להסכים למעשים מסוג זה כלפיה.
"לאור נסיבות האירוע המפורטות לעיל, מדיניות הענישה הנוהגת כפי שפורטה והערכים המוגנים שבהם פגע הנאשם פגיעה קשה, הננו מעמידים את מתחם הענישה במקרה זה, כפי שהציעה התביעה לעונש מאסר בפועל שבין 7-11 שנות מאסר". בנוסף קבעו השופטים כי חיים יפצה את הנערה ב-60 אלף שקלים.
עו"ד אבישג כהן, סנגוריתו של חיים מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרה בתגובה: "אנו לומדים את גזר הדין. חשוב לציין שישראל לקח אחריות מלאה על מעשיו והסכים להסדר כדי למנוע את הימשכות ההליך והוא מקווה לעבור תהליך שיקומי במהלך מאסרו".