2 צפייה בגלריה
יועז הנדל גדעון סער צבי האוזר
יועז הנדל גדעון סער צבי האוזר
יקבלו את המימון לבחירות? הנדל, סער והאוזר
(צילום: אבי מועלם, יריב כץ)
מפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסתה לשלול את מימון מפלגתם של יועז הנדל וצבי האוזר (דרך ארץ) שהצטרפו לגדעון סער במערכת הבחירות הקרובה. חבר הכנסת שלמה קרעי, שיזם את ההצעה, דרש להעביר את החובות היחסיים של מפלגתו על חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון שעזבה גם היא למפלגתו של סער, והצעתו הצליחה לגייס תמיכה גם בקרב יש עתיד וכחול לבן, שמעוניינות גם הן להקשות על סער ולייצר עבורו נקודת פתיחה קשה יותר.
"לא ייתכן שילכו ח"כים מכנסת יוצאת, יקימו מפלגה חדשה, ואז מבחינת מימון הבחירות שלהם ייקבע כאילו הם מפלגה חדשה בלי להתחשב בזה שהם באו מהכנסת היוצאת", אמר קרעי בדיון. כמו כן, קרעי דרש לקבוע כי בקלפי נגישה יוכל להצביע רק מי שהציג תעודה רפואית על כך שהוא מוגבל בניידות מפאת מצבו הגופני, והציע שחברי ועדה יוצבו בחדרי הקלדה או שיוצבו מצלמות בקלפיות. למרות ההצעות הלוחמניות, מאחורי הקלעים התנהלו מגעים כדי לטרפד את ההצבעה ולמנוע את שלילת המימון, וברגע האחרון ההסתייגויות של הליכוד הוסרו. ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס, אמר כי "בשל הרצון הטוב, ובכדי שהחוק יגיע למליאה עוד היום, חברי הוועדה הורידו את ההסתייגויות".
2 צפייה בגלריה
ועדת הקורונה: נתוני התחלואה במערכת החינוך והשפעתם על מתווה החזרה ללימודים
ועדת הקורונה: נתוני התחלואה במערכת החינוך והשפעתם על מתווה החזרה ללימודים
ניסיון להשית את חובות הליכוד על שאשא ביטון
(צילום: ערוץ כנסת)
מוקדם יותר אמר היועץ המשפטי של ועדת החוקה, עורך הדין ד"ר גור בליי, כי "ההסתייגויות הנוגעות למימון בחירות מעוררות בעיות קשות במישור החוקתי, והן תקדים בעייתי מבחינת המפלגות. התחולה המיידית גורמת לפגיעה בהסתמכות המפלגות שכלכלו את צעדיהן בהתאם למצב קיים, וזה יפגע בצעדים שעשו מבלי יכולת להחזיר את הגלגל לאחור".
בליי ציין בנוסף כי העובדה שמפלגות מסוימות פוגעות במפלגות אחרות ערב בחירות זה תקדים מסוכן. "דברים מהסוג הזה צריך לעשות במבט צופה עתיד ולא במבט שלוכד מפלגות שעשו זאת". בנושא כפל המימון טען היועמ"ש כי "הנוסח חל על מפלגות שעשו זאת ומשנים להן את הכללים לאחר שהתפלגו. זה פוגע בהן ומעניש אותן. הממוצע נועד להגן על צפיות המפלגות ולא נועד לפגוע ולהוות עונש או חרב כלפי המפלגות".
חבר הכנסת לשעבר גדעון סער אמר בתגובה כי "הניסיון הברוטלי לפגוע באופן אנטי דמוקרטי במימון הבחירות של 'תקווה חדשה' יביא לתוצאה הפוכה. עם ישראל יבחר בתקווה חדשה על פני פחד".
ח"כ האוזר אמר בדיון כי מדובר באירוע חסר תקדים שיגרור השלכות עתידיות. "נציג היועץ המשפטי לממשלה ויועמ"ש הוועדה הבהירו את גודל האבסורד ועד כמה התקדים הזה מסוכן. כל מי שהוא בתפיסה ליברלית אמתית לא ייתן יד לדבר הזה", אמר. "מה שנעשה כאן הוא ניסיון לפגוע במימון בחירות בהליכי שוויון במובן האמיתי של המילה, פוגע בשוק הדעות ומנסה ליצור בו עיוות. יש פה פגיעה רטרואקטיבית פרסונאלית".
בתוך כך, חברת הכנסת מיכל שיר, המקורבת לסער, הגישה היום את מכתב ההתפטרות שלה ליו"ר הכנסת יריב לוין - לאחר שהצביעה נגד הצעת הפשרה בין הליכוד לכחול לבן. "הגשתי את מכתב ההתפטרות בראש מורם ועם תקווה חדשה בלב", כתבה בטוויטר.
פורסם לראשונה: 19:09, 22.12.20