המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, אמר כי הסגר יימשך יותר משלושה שבועות. "יכול להיות שיהיו שינויים קלים אחרי שלושה שבועות, לכאן או לכאן", אמר הבוקר (שלישי) גרוטו לאולפן ynet, "אבל הסגר יימשך יותר כי אין מה לעשות, אנו נדרשים לתקופה ארוכה יותר כדי להוריד את המספרים".
להערכתך זה יכול להיות גם חודשים? זה תרחיש ריאלי? "אני לא חושב שזה יהיה חודשים, אלה יותר כמו שנאמר בין ארבעה לשישה שבועות וזה יהיה דומה לעכשיו, אולי עם קצת הקלות".
גרוטו התייחס למדד להצלחה וליציאה מהסגר, ואמר כי "אנחנו צריכים להגיע לאזור ה-7.5% מאומתים מהבדיקות כשלב שאנו מראים הצלחה מסוימת, או אפילו הצלחה טובה בבלימת ההתפרצות, וכמובן מגמה של ירידה במספר המאומתים והחולים הקשים".
3 צפייה בגלריה
פרופ' איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטו
(צילום: יואב דודקביץ)
גרוטו הודה כי למרות הסגר, "מספר הנדבקים לא ירד משמעותית, אבל בהחלט אנו רואים שינויים. מנתונים אמינים שיש לנו אנו רואים שיש בהחלט היענות לסגר וירידה משמעותית בתנועתיות. אני מקווה שזה יגיע לאזור של הסגר של מרץ- אפריל ואז תהיה לזה אפקטיביות דומה".
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר כי מתווה התפילות לכיפור עבד בהצלחה. "לא מתחרט שלא סגרנו בתי כנסת, המתווה לכיפור התאים, גם אני יצאתי להתפלל בחוץ, ב99% מהמקומות זה עבד טוב מאוד. יכול להיות שהיו מקומות שהפרו את הכללים, אבל בסך הכול שומרים עליהם".

גרוטו התייחס לתמונות שנראו בתום כיפור, של מאות חסידים ממתינים בבני ברק בצפיפות וללא מסכות, ואף של מאות חסידי ויזניץ' חוגגים ב"טיש" במוצאי החג.
"לגבי החסידים החוגגים, זה מטריד, יש לזה השלכה על כלל הציבור", אמר גרוטו. "יש שיח ארוך מאוד איתם, הדברים לאט לאט מחלחלים, אנחנו רואים גם שינוי בתקשורת החרדית וגם בהנהגה שלהם, רובם המכריע מציית להנחיות".
בנוגע לאברכים שחוזרים לבתיהם בתום החג, גרוטו אמר כי "ברוב המכריע עשינו בדיקות, חלקים גדולים עברו בדיקות ועוברים גם היום". גרוטו הדגיש כי בנושא הטיפול במגזר החרדי השיקולים היו מקצועיים בלבד. "לא קיבלתי שום פנייה הפוליטית ואף אחד לא לחץ להחזיר את בני הישיבות לביתם לאחר החג".


לגבי היציאה מהסגר, גרוטו אמר כי היא "תהיה איטית, בסגר הקודם הייתה דלת שנסגרה הרמטית ונפתחה לרווחה מהר, כרגע צריך לפתוח לאט לאט על פי רמת סיכון. בשלב ראשון נראה חזרה לעבודה, אחר כך נראה מקומות קטנים בלי סכנת הדבקה. נשתדל מאוד לא לעשות את זה לפי סקטורים, אלא יותר רוחבי".
גרוטו הוסיף: "אני חושב שבסופו של יום הדברים שיש בהם התקהלות יהיו האחרונים להיפתח. בשלב הראשון נראה חזרה לעבודה בהיקף יותר גדול של אנשים שעובדים במשרדים, אחר כך נתחיל לראות גם את הנושא של מקומות התקהלות קטנים שבהם אין סכנה להדבקה ורק אחר כך באמת פתיחה יותר מהירה".
3 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
ירושלים בכיפור
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
יום כיפור בחופי תל אביב
יום כיפור בחופי תל אביב
יום כיפור בחופי תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ראש הממשלה אמר אתמול שהיעד זה להגיע למוכנות של 1,500 מיטות עד יום חמישי הקרוב. איך תעשו זאת? "אנחנו כבר נמצאים ביעד של אלף, קרוב ל-1,500 מיטות קורונה. הכוונה היא להוסיף עוד מיטות באתרים שהוכנו לטיפול בקורונה. למשל ברמב"ם כבר נפתח חלק מהחניון, יש לנו חניונים במקומות נוספים, יש מקומות בנהריה, בשיבא ובבילינסון. המקומות מוכנים וכמובן שיהיה צורך לאייש אותם בצוות והאתגר הגדול זה להכשיר את הצוותים. זה יבוא כמובן על חשבון ניתוחים אלקטיביים וטיפולים פחות דחופים".
איך זה נראה שב-2020, אומת הסטארט-אפ מכניסה את האנשים שלה לחניונים בבתי חולים? "בכל המקומות בעולם ראינו את זה. גם במערכות אשפוז בהן יש יותר מיטות לנפש, מצאו כל מיני פתרונות מאולתרים, אנחנו רואים את זה בבריטניה וגם באיטליה".
למה לא בתי חולים שדה של הצבא? "אנחנו מדברים על רופאי טיפול נמרץ, זה רופאים שיודעים לתת באמת טיפול אינטנסיבי, רופאים כאלה קיימים באזרחות, בצבא אין הרבה כאלה, לכן בית חולים שדה פשוט יעביר אותם למקום אחר. אני חושב שעדיף להשתמש בתשתיות הקיימות של בתי חולים שיש להם מעבדות, רנטגן וכל שאר הציוד המתוחכם שקיים שם".
גרוטו העריך כי כבר בתחילת נובמבר נגיע לכ-100 אלף בדיקות ביום. "יש לנו גם כל מיני טכנולוגיות לקיצור תהליכים וכל מיני טכנולוגיות שפיתחנו בארץ שמאפשרות לערוך הרבה בדיקות, לפעמים גם 20 ו-30 בבת אחת, אז אני חושב שיהיה אפשר להגיע למאה אלף ביום כבר בראשון בנובמבר".