2 צפייה בגלריה
"מרכז הקונגרסים בנייני האומה" בבירת ישראל יקרא על שמו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס
"מרכז הקונגרסים בנייני האומה" בבירת ישראל יקרא על שמו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס
הדמיה: כך ייראה מרכז הקונגרסים
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
"מרכז הקונגרסים הבינלאומי בנייני האומה", הנמצא בכניסה לעיר ירושלים, ייקרא על שמו של נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס. כך אישר השבוע באופן רשמי דירקטוריון בנייני האומה ביוזמת יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג. מדובר באחד האתרים המרכזיים בירושלים, שאירח בין היתר את האירוויזיון, טקסי פרס ישראל, נאום נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה וחגיגות התשעים לפרס עצמו.
בנייני האומה הוקמו בשנות החמישים של המאה הקודמת ביוזמת הסוכנות היהודית, שביקשה להקים מרכז כנסים שיארח את הקונגרס הציוני. המבנה תוכנן על ידי האדריכל זאב רכטר, בתהליך בנייה שנמשך עשור עד חנוכת הבית בשנת 1963. בשנים הקרובות מרכז הכנסים יעבור תהליך פיתוח והוא צפוי להפוך למרכז הקונגרסים הגדול והמתקדם ביותר במזרח התיכון ויתפרש על שטח של כ-55 אלף מטרים, זאת לאחר שלאחרונה נחתם הסכם מכירה ופיתוח של בנייני האומה בין הסוכנות היהודית לבין עיריית ירושלים והקרן הקיימת לישראל.
2 צפייה בגלריה
פרס בבנייני האומה, בחגיגות יום הולדתו ה-90
פרס בבנייני האומה, בחגיגות יום הולדתו ה-90
פרס בבנייני האומה, בחגיגות יום הולדתו ה-90
(צילום: גיל יוחנן)
בנוסף יוקם במקום מרכז עסקים חדש שיתפרש על פני 305 דונם עם תשעה גורדי שחקים ועוד 15 בניינים בגובה של עשר קומות ועל פי הערכות הוא יוסיף כ-60,000 משרות חדשות בעיר ירושלים. הקמת הפרויקט כולו מוערכת בסכום של כ-1.8 מיליארד שקל ובנייתו צפויה להתפרש על פני עשר השנים הקרובות. ההנצחה קיבלה את ברכתם של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון ושל דני עטר, יו"ר הקק"ל והנהלות הארגונים ודירקטוריון חברת בנייני האומה אישרו את ההחלטה.
במסמך הדירקטוריון שאישר להסב את שמו של בנייני האומה על שמו של שמעון פרס נכתב: "החלטה זו מתבקשת כהחלטה טבעית. מיקומם של בנייני האומה מול תחנת הרכבת יצחק נבון, הנמצאת ממש מעבר לשדרות זלמן שז"ר, המתחברים לשדרות יצחק בן צבי. מצדנו המזרחי שדרת הנשיא השישי – חיים הרצוג, ומצידו המערבי – שדרת הנשיא ויצמן. שמעון פרס ז"ל היה איש של חדשנות, ואף בגילו המופלג תמיד הסתכל קדימה לעתיד חדשני ולטכנולוגיות מתחדשות לטובת האדם וקידומה של מדינת ישראל, ועל כן אין מקום מתאים מבנייני האומה במרכז "רובע הנשיאים" כמקום לציון אישיותו המיוחדת".
יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג: "זוהי הנצחה ראויה לאחד מגדולי המנהיגים של מדינת ישראל שקידם את השלום, הכלכלה, הביטחון והחדשנות במדינת ישראל וראה בירושלים את הלב הפועם של העם היהודי בארץ ובתפוצות. כחבר כנסת, כשר בממשלות ישראל, כראש ממשלה וכנשיא המדינה שפעל מעל ל-40 שנים מהעיר ירושלים, הוא ניווט את ישראל באחריות, בחכמה ובשיקול דעת ותמיד ראה למרחקים שמעטים יכלו, כפי שעשה עם בניית הכור בדימונה והתעשייה הביטחונית. זכיתי לעבוד לצדו וזכיתי להתרשם מקרוב מהמסירות שלו לעם ולמדינה. אין מקום מתאים יותר לשאת את שמו של שמעון מבנייני האומה המתחדשים, כמי שהאמין בחדשנות הישראלית כמנוע מרכזי לצמיחה ולקידום מדינת ישראל".
ילדיו של הנשיא המנוח - פרופ' ציקי ולדן, יוני פרס וחמי פרס - אמרו כי הם "נרגשים לברך על ההחלטה להנציח את זכרו של אבינו, בקריאת 'מרכז הקונגרסים בנייני האומה' על שמו. אין לנו ספק כי אבינו, אשר עמל רבות לקידום השלום באזורנו ובטיפוח וקידום החדשנות הישראלית, היה שמח לדעת ששמו יהיה חקוק על מרכז הקונגרסים המתקדם והחדשני ביותר במזרח התיכון בבירתנו ירושלים - אנו תקווה שממרכז הקונגרסים תצא הבשורה מישראל לשלום ולאחווה בין העמים, ולרתום את המדע והטכנולוגיה לתיקון עולם ולערבות הדדית".