4 צפייה בגלריה
ישראל אייכלר, יעקב ליצמן ומאיר פרוש
ישראל אייכלר, יעקב ליצמן ומאיר פרוש
השר לשעבר לא מתייעץ. פרוש, ליצמן ואייכלר
(צילום: עמית שאבי, AP)
עימות חסר תקדים בתוך יהדות התורה סביב חלוקת התפקידים בממשלה: סגן שר החינוך מאיר פרוש וח"כ ישראל אייכלר דורשים מיו"ר המפלגה ח"כ יעקב ליצמן לוותר על משרד הבינוי והשיכון שממנו התפטר ולהעבירו לאחריות נציג חרדי אחר. לטענתם, ליצמן מחזיק בתפקיד הבכיר ביותר שקיבלה יהדות התורה כ"בן ערובה" כבר יותר מחודשיים, אף שאין בכוונתו לשוב ולכהן בו, והוא שוקל כעת למנות במקומו שר חיצוני שאינו חבר המפלגה - מבלי להתייעץ עם חבריו.
ח"כ ליצמן התפטר מתפקידו כשר הבינוי והשיכון בחודש ספטמבר, בעקבות החלטת הממשלה להטיל סגר במהלך חגי תשרי ולמנוע תפילות בבתי הכנסת. ואולם, מהרגע הראשון היה ברור כי מדובר באקט מחאתי בלבד ולא בוויתור על המשרד, שנחשב אסטרטגי מבחינת האינטרס החרדי. ליצמן, אם כן, חיפש את הדרך לשוב ולשלוט בו, גם אם לא באופן רשמי, ובינתיים אנשיו נשארו כמעט כולם בתפקידיהם בלשכת השר.

4 צפייה בגלריה
יצחק כהן באולפן Ynet
יצחק כהן באולפן Ynet
השר יצחק כהן מש"ס. לא רצה להיות בובה
(צילום: ירון ברנר)
"דרך המלך" הייתה יכולה להיות מינויו של ליצמן לסגן שר, שכן לאחר התפטרותו הקודמת מהממשלה, בשנת 2017, על רקע משבר עבודות הרכבת בשבת, תוקן החוק במיוחד עבורו, כך שסגן שר יכול לכהן במעמד שר ולקבל את האחריות המלאה על המשרד. אלא שפסיקת בג"ץ המכונה "הלכת דרעי-פנחסי" מונעת מראש הממשלה נתניהו להחזיק בתיק באופן פורמלי ולשמש שר, בגלל כתבי האישום התלויים ועומדים נגדו, וליצמן חיפש פיתרון אחר.
בחודש שעבר קיבל לידיו השר יצחק כהן מש"ס את משרד השיכון, וליצמן אמור היה להתמנות תחתיו לסגן שר דומיננטי. ליצמן חזר בו לבסוף ולא נכנס לתפקיד הסגן, אך ציפה בכל זאת לשלוט במשרד כח"כ מן המניין באמצעות אנשיו. בעקבות כך ויתר כהן על התיק - שבועות ספורים לאחר שהושבע לשר.
4 צפייה בגלריה
יאיר פינס
יאיר פינס
יאיר פינס. יהיה "הבובה" של ליצמן?
(צילום: עמית שעל)
כעת מחפש ליצמן פיתרון יצירתי אחר, והוא שוקל למנות אדם חיצוני, לא בהכרח חרדי, כמעין "בובה" שישלוט בה. השם הבולט כעת כמועמד מוביל הוא של יאיר פינס, כיום מנכ"ל המשרד, אותו הביא ליצמן עצמו לתפקיד. מינוי השר הבא היה אמור להגיע הבוקר לאישור הממשלה, אך לבסוף ירד מסדר היום של הישיבה השבועית – בעיקר בגלל חילוקי הדעות בתוך מפלגתו של ליצמן.
המרד נגד היו"ר החל שלשום, כאשר סגן השר פרוש וח"כ אייכלר ביקשו לקיים דיון פנימי בנושא חלוקת התפקידים באגודת ישראל (הסיעה החסידית, אחת מהשתיים המרכיבות את יהדות התורה). "אחת הבעיות המרכזיות של הציבור החרדי הוא תחום הדיור בו הוא קופח במשך שנים רבות", הסבירו, ודרשו את כינוס הסיעה כבר היום.
פרוש ואייכלר: "בראש המשרד צריך לעמוד איש שלבו פועם עם רבבות הבוחרים"
קריאתם של שני הנציגים הוותיקים לא נענתה, והבוקר גויס למערכה גם "המבשר", בטאון המפלגה המזוהה של פרוש, שהבהיר: "הציפייה כעת היא שבמשרד השיכון ימשיך לכהן איש אגודת ישראל. איננו יכולים להפקיר את הנושאים העומדים בראש סדר היום לחסדי הזולת". מתנגדיו של ליצמן שבו ודרשו מעל דפי העיתון "דיון מעמיק לפני שמעבירים את ההכרעה לראש הממשלה".
פרוש ואייכלר נפגשו לתאם עמדות, ופרסמו הודעה נוספת: "משבר הדיור הוא נושא אקוטי ביהדות החרדית. העובדה שזוגות צעירים אינם מוצאים קורת גג לראשם היא בעיה העומדת לפתחה של היהדות החרדית יום-יום זה למעלה מעשור". לדבריהם, בראש משרד הבינוי והשיכון צריך להעמיד איש אשר "לבבו פועם יחד עם רבבות הבוחרים שבחרו ביהדות התורה, כמתחייב מתוך ההסכם הקואליציוני".
4 צפייה בגלריה
משה גפני ויעקב ליצמן
משה גפני ויעקב ליצמן
ליצמן וגפני. הזרם הליטאי יעזור?
(צילום: עמית שאבי)
ליצמן, מצדו, עדיין לא ממצמץ, וממשיך לחפש אחר מועמד מחוץ למפלגה שיכהן כשר ויאפשר לו לשלוט במשרד - מבלי לשתף בעניין את חבריו. בסביבתו אמרו כי "בינתיים אין חדש, וברגע שיהיה משהו מסודר מן הסתם ידברו איתם". הגישה הזו מעלה עוד יותר זעם בקרב מתנגדיו, שהזכירו: "משרד השיכון לא שייך לאמא שלו". בינתיים הם מנסים לטרפד את תוכניותיו גם מול האדמו"רים, מנהיגי הזרם החסידי, בתקווה שהמהלך ייעצר במועצת גדולי התורה שאמורה לאשר אותו.
מי שמשקיפים מן הצד על הקטטה הזו הם חברי "דגל התורה", הסיעה הליטאית ביהדות התורה בראשות ח"כ משה גפני, שגם בעצמם אינם אוהבים את התנהלותו של ליצמן. לפי שעה הם לא מוצאים לנכון להתערב בעניינים הפוליטיים הפנים-חסידיים ולהתבטא בעניין בפומבי, ובינתיים הסתפקו רק בהעברת מסרים ישירים ליו"ר על חוסר הנוחות שלהם ממהלכיו.
ליצמן, מצדו, במקום להתמודד עם הביקורת מצד פרוש ואייכלר וליישר מולם את ההדורים, מנסה לקבל ביממה האחרונה גיבוי מגפני, כנציג הבכיר לצדו ביהדות התורה. הבוקר הוא עדכן אותו לראשונה במאמציו, והשניים פרסמו הודעה לקונית משותפת ולפיה הם "שוחחו באריכות לגבי השתלשלות העניינים ובצורך במינוי שר חלופי במשרד השיכון". השניים ציינו עוד כי "ימשיכו לשוחח בעניין לקראת ההכרעה בימים הקרובים".