התרסקות מטוס הנוסעים בפקיסטן בחודש שעבר, שבה נהרגו 97 נוסעים ואנשי צוות, נגרמה בשל טעות אנוש הן של הטייסים והן של פקחי הטיסה בשדה התעופה בעיר קראצ'י, שבה התרסק המטוס אל תוך אזור מגורים. כך הודיע היום (ד') שר התעופה של פקיסטן, על בסיס ממצאים ראשוניים מהחקירה שנפתחה לבירור נסיבות ההתרסקות.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
המטוס, נזכיר, התרסק ב-22 במאי בקראצ'י שבדרום פקיסטן, שם הוא ניסה לנחות אחרי טיסה שהמריאה מלאהור שבמזרח המדינה. אחרי ניסיון נחיתה כושל במסלול בשדה התעופה הבינלאומי ג'ינה בקראצ'י, המטוס ניסה לנחות פעם נוספת, אך פספס את המסלול ביותר מקילומטר – והתרסק כאמור בתוך אזור מגורים. 91 הנוסעים ושמונה אנשי הצוות נספו כולם, מלבד שניים. נערה בת 13 שהתגוררה במקום שבו התרסק המטוס נהרגה גם היא.
7 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס הנוסעים הפקיסטני
התרסקות מטוס הנוסעים הפקיסטני
"בגלל טעויות אנוש". זירת ההתרסקות
(צילום: AFP)
עד כה אמרו החוקרים כי ההתרסקות נגרמה בשל כשל במנועים של המטוס, אך כעת חשף שר התעופה גולאם סרוואר חאן את ממצאי הדו"ח הראשוני של חקירת האסון, בדיון בפרלמנט. הוא טען שהטייסים ובקרי הטיסה היו עסוקים בשיחה על מגפת הקורונה, שיחה שבה המשיכו גם בזמן ההכנות לנחיתה.
חאן אמר כי הנזק למנועים של המטוס נגרם בניסיון הנחיתה הראשון שלו. לדבריו, נתוני הטיסה שנאספו מהקופסאות השחורות הראו שבניסיון הנחיתה הראשון כני הנסע של המטוס – מסוג איירבוס A320 של חברת התעופה הלאומית של פקיסטן, פקיסטן אינטרנשיונל איירליינס – לא היו פרושים כראוי.
לדבריו, כני הנסע – כלומר גלגלי המטוס – הונמכו תחילה אך אז הורמו מחדש, דבר שחאן תיאר כ"בלתי נתפס". "הנחיתה בוצעה כאשר כני הנסע היו משוכים לאחור. המטוס נגע במסלול במנועים שלו".
חאן טען כי הטייסים לא היו "מרוכזים" במהלך ניסיון הנחיתה הכושל, ושוחחו עם הפקחים על נגיף הקורונה. "השיחה נסבה כולה סביב הקורונה", אמר חאן בדבריו בפרלמנט. "זה היה בראש מעייניהם. המשפחות שלהם הושפעו (מהנגיף)".
הטיסה, נזכיר, נערכה כמה ימים לאחר שפקיסטן חידשה את הטיסות בשטחה, אחרי סגר שנמשך מאמצע מרץ, לקראת החג המוסלמי עיד אל-פיטר שמציין את סוף חודש הרמדאן. פקיסטן מדווחת נכון להיום על 188,926 נדבקים מאומתים בקורונה, ו-3,755 מקרי מוות מהנגיף.
ההתרסקות, כאמור, התרחשה בניסיון הנחיתה השני. לפי חאן, פקחי הטיסה הזהירו שלוש פעמים את הטייס שהמטוס נמוך מדי, אך לטענתו הטייס סירב להישמע לאזהרות הללו, אמר "אני אסתדר!" – ושב לשוחח על משבר הקורונה. עם זאת, השר ציין כי גם הפקחים עברו על הפרוטוקול כיוון שלא הזהירו את הטייסים מפני הנזק שנגרם למנועי המטוס.
לפי הדו"ח שאותו הקריא חאן, דקות ספורות לפני הנחיתה הטייס הכריז על מצב חירום ואמר ששני המנועים של המטוס כשלו. "המילים האחרונות של הטייס היו, 'או אלוהים, או אלוהים, או אלוהים'". במסיבת עיתונאים מאוחר יותר ציין חאן כי שני המנועים כשלו בזמן שעבר בין שני ניסיונות הנחיתה. "כאשר המטוס המריא מחדש, שני המנועים ניזוקו, וכאשר המטוס ניגש לנחיתה שנייה לא היה לו כוח והוא נפל על אזור מגורים".
מוחמד זובאייר, אחד משני הנוסעים היחידים ששרדו את ההתרסקות, ציין בראיון שערך לאחר מכן כי בין ניסיון הנחיתה הראשון לניסיון השני עברו 10 עד 15 דקות. "אף אחד לא ידע שהמטוס עומד להתרסק. הם הטיסו אותו בצורה חלקה". הוא ציין כי איבד את ההכרה במהלך ההתרסקות הפתאומית, והתעורר לקול צרחות וריח עשן.
חאן הדגיש שלא הייתה בעיה טכנית כלשהי במטוס (לפני הנזק שנגרם למנועים בניסיון הנחיתה הכושל). "המטוס היה כשיר 100% לטיסה", אמר השר הפקיסטני. הוא הוסיף שהטייס וטייס המשנה היו שניהם מנוסים וכשירים לבצע את עבודתם, אך האסון אירע לדבריו בגלל "ביטחון עצמי מופרז והיעדר ריכוז" מצדם. הוא ציין כי הדו"ח המלא של החקירה יפורסם בעוד כשנה. צוות החקירה של פקיסטן כולל גם גורמים מצרפת ומתעשיית התעופה.