נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הודיע היום על מינויים חדשים בצמרת הביטחונית של המדינה, במה שנתפש כניסיון לבצר את שלטונו בעקבות גל מחאה חסר תקדים.
ועדת הבחירות בבלארוס הודיעה שלוקשנקו, "הרודן האחרון באירופה", זכה בניצחון מוחץ בבחירות ב-9 באוגוסט. בעקבות טענות האופוזיציה שלוקשנקו זייף את תוצאות הבחירות יצאו המונים לרחובות ודרשו את התפטרותו. ההפגנות נגדו נמשכות כבר יותר משלושה שבועות.
גל המחאה הוא האיום הגדול ביותר על שלטונו של לוקשנקו מאז שעלה לשלטון ב-1994. כדי להישאר בשלטון לוקשנקו חייב לשמור על האמון של כוחות הביטחון, שמסייעים לו לדכא את ההפגנות. הוא הבהיר שאין בכוונתו להתפטר או לאפשר בחירות חוזרות.

4 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם רובה קלצ'ניקוב ב 23 באוגוסט ב ארמון הנשיאות ב מינסק
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם רובה קלצ'ניקוב ב 23 באוגוסט ב ארמון הנשיאות ב מינסק
אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP, State TV and Radio Company of Belarus)
בעולם עוקבים בדאגה אחרי פעילות כוחות הביטחון בבלארוס, בעקבות דיווחים על דיכוי אלים של המחאה. בתחילת המחאה דווח על יותר מ-7,000 מפגינים שנעצרו. מומחים לזכויות אדם באו"ם אמרו השבוע שהם קיבלו דיווחים על מאות מקרים של עינויים ותקיפות של עצורים. ממשלת בלארוס מכחישה את הטענות לפגיעה בזכויות העצורים, ואמרה שכוחותיה פועלים בצורה ראויה מול המפגינים.
כדי לבצר את שלטונו קידם לוקשנקו את נאמניו לתפקידי מפתח במערכת הביטחון. לרגל המינויים הורה לוקשנקו להגיב בחומרה לכוחות זרים, שלטענתו מנסים לפגוע בביטחון המדינה ולתקוף אותה. "אין כאן עדינות. המדינה עובדת למרות שהרבה היו רוצים לראות אותנו קורסים, במיוחד השכנות שלנו", אמר הנשיא לממונים החדשים.
מתחילת המשבר טוען הנשיא הבלארוסי שכוחות זרים מנסים להדיח אותו ומסיתים את המפגינים, מבלי לספק הוכחות לכך. האופוזיציה הכחישה מעורבות של מדינות זרות במחאה, ובברית נאט"ו דחו את טענות הנשיא על "התחמשות" בסמוך לגבול הבלארוסי.
4 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס בקלפי באוגוסט
נשיא בלארוס בקלפי באוגוסט
נשיא בלארוס בקלפי באוגוסט
(צילום: AP)
לוקשנקו החליט למנות את איוון טרטל, שכיהן בעבר כראש ועדת הביקורת במדינה, לראש שירות הביטחון הבלארוסי – שעדיין נקרא KGB. ועדת הביקורת מתמקדת בפשיעה כלכלית. טרטל הוביל את החקירה נגד הבנקאי ויקטור בבריקו – שבלארוס אסרה עליו להתמודד בבחירות לנשיאות. וסילי גרסימוב מונה למחליפו של טרטל.
במינוי נוסף ואלרי וקולצ'יק, שמכהן כיו"ר הסוכנות לביטחון המדינה, נבחר למזכיר מועצת הביטחון הנשיאותית (שמתאמת בין הסוכנויות השונות). אנטולי סיבאק, ראש העיר מינסק, יהיה סגן ראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה ב מינסק בלארוס נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו
הפגנה ב מינסק בלארוס נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו
מפגינה מול כוחות הביטחון במינסק
(צילום: AP)
רוסיה, בעלת הברית ההיסטורית של בלארוס, הבטיחה לסייע לשכנתה במידת הצורך. בשבוע שעבר אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהקרמלין הקים יחידה משטרתית שתעמוד לרשות לוקשנקו – אך היא תגיע לבלארוס רק אם יידרש.
הלילה נעצרו בבירה מינסק שני מגישי טלוויזיה פופולריים שהתפטרו לאחרונה מתפקידם בטלוויזיה הממלכתית, כאות הזדהות עם המפגינים ברחובות. דניס דודינסקי נעצר על ידי שוטרים סמויים, שגררו אותו לרכב שחור בסמוך לביתו. מגיש נוסף, דמיטרי קוחנו, נלקח גם הוא לרכב משטרתי. "אני מודה לאלוהים שלא ראיתי את מעצרו", אמרה רעייתו של דניס.
שר החוץ הבלארוסי, ולדימיר מאקיי, אמר אתמול שממשלתו לא תקבל מקרים שבהם עיתונאים מגנים את הרשויות ותומכים בהפגנות לא חוקיות. "מבחינתנו זה בלתי מקובל לחלוטין. הרשויות יגיבו בהתאם למצב", אמר השר.