לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, התגייסו שר החוץ גבי אשכנזי, מנכ"ל משרדו אלון אושפיז ונציגי משרד החוץ בנציגויות ישראל בעולם ועובדי המשרד בארץ למיזם "אבנים עם לב אדם" של ארגון "נאוה" המחבר בין משפחות שכולות המתגוררות בחו"ל לבין יקיריהם הקבורים בישראל. למיזם לחצו כאן
המיזם "אבנים עם לב אדם" הוא מיזם ייחודי ומרגש שנוסד בשנת 2020, ע"י ארגון "נאוה" בשיא מגפת הקורונה במטרה ליצור חיבור בין הציבור הישראלי למשפחות השכולות בארץ ובתפוצות. משפחות שכולות המתגוררות מעבר לים, שאינן יכולות לעלות לקבר יקיריהם, ביקשו להמשיך את המיזם גם השנה.
4 צפייה בגלריה
המיזם "אבנים עם לב אדם"
המיזם "אבנים עם לב אדם"
לבקשת המשפחות: המיזם "אבנים עם לב אדם" נמשך גם השנה
(צילום: משרד החוץ)
המשפחות השכולות עיטרו חלוקי נחל שנשלחו באמצעות נציגויות ישראל בעולם והדואר הדיפלומטי לישראל. חלוקי הנחל המעוטרים יונחו ע"י מתנדבים מקרב עובדי משרד החוץ על קברי הנופלים. המתנדבים ידליקו נר זיכרון ויעבירו תיעוד לבני המשפחה הנמצאים בחו"ל.
ערב יום הזיכרון, אשכנזי ואושפיז הניחו חלוק נחל על קברו של עמוס טנא כהן, לוחם ומפקד טנק בגדוד 79 של חיל השריון, שנפל באוקטובר 1973 במהלך מלחמת יום הכיפורים בקרבות הבלימה בסיני. עמוס הוא בנו של צבי טנא, גמלאי משרד החוץ ששירת כשגריר ישראל בצ'ילה ובאקוודור. את חלוק הנחל שלחה מרגלית, אמו, המתגוררת בצרפת.
סך הכול הגיעו השנה דרך משרד החוץ 55 משפחות שכולות ששלחו חלוקי נחל מלונדון, פריז, מונטריאול, מדריד, ניו יורק, קייב, לוס אנג'לס ובריסל.
4 צפייה בגלריה
המיזם "אבנים עם לב אדם"
המיזם "אבנים עם לב אדם"
קברו של עמוס טנא שנפל ביום הכיפורים
(צילום: משרד החוץ)
4 צפייה בגלריה
המיזם "אבנים עם לב אדם"
המיזם "אבנים עם לב אדם"
אשכנזי בקברו של טנא
(צילום: משרד החוץ)
בנוסף לאבנים שהגיעו מחו"ל, מתנדבים יעטרו חלוקי נחל בסמלים של אהבה ותמיכה ויניחו אותם על קברי חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה עבור משפחות שכולות שנמנע מהן לעלות לקברי יקיריהן. המיזם מושתת על מתנדבים אשר ילמדו מקרוב את הסיפור האישי והמורשת של החייל שנפל, יניחו אבן על הקבר, ידליקו נר זיכרון וישלחו תיעוד למשפחה השכולה.
למיזם המרגש הצטרפו גם 85 מנהלי בתי ספר שאימצו את הפרויקט וכל אחד מתלמידי בית הספר קיבל חלל ללמוד עליו ולהכין עבורו אבן אישית. במהלך היום התלמידים יניחו את האבן המיוחדת על קבר החלל עליו למדו. לפרויקט נרשמו כבר למעלה מ-400 מתנדבים, מתוכם גם צלמים שהתנדבו לבוא ולתעד את הנחת האבן והדלקת הנר כדי לשלוח למשפחות השכולות.
4 צפייה בגלריה
המיזם "אבנים עם לב אדם"
המיזם "אבנים עם לב אדם"
מנכ"ל משרד החוץ אושפיז
(צילום: משרד החוץ)
המיזם מתקיים השנה במסגרת שיתוף פעולה בין ארגון "נאוה", עמותת הקבוצה, משרד החוץ ובתמיכת פדרציית היהודית בניו יורק.
שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "המיזם המאפשר את הנצחת הנופלים במערכות ישראל ופעולות האיבה, אשר קרוביהם נמצאים בחו"ל, מחמם את הלב ומעורר גאווה בלכידות החברה הישראלית ביום זה. התרגשתי לשמוע על הרעיון ואני גאה באנשי משרד החוץ שנרתמו ליוזמה ופעלו במסירות לאפשר את העברת האבנים מחו"ל לישראל, כך שהאבנים יונחו ביום זה על קברי קרוביהם".
יוזמת המיזם חוי ארנפלד ציינה כי "בשנה האחרונה הפכנו לעולם מאוד וירטואלי, למדנו לחבק ולהפגין תמיכה דרך הזום, אבל בעיניי אין תחליף לתמיכה שהיא פיזית". לדבריה, "לכן היה לנו חשוב להעניק מוחשיות להנצחה ומיזם האבנים הוא הדבר הכי קרוב שאפשר לעשות כדי לחבר את אותן משפחות שכולות לקברי יקיריהן. מבחינתנו הפרויקט הזה הוא הכי קרוב לדבר האמיתי. אמא שכולה שנמצאת בחו"ל, שכל מה שנשאר לה זה חלקת קבר בארץ והיא לא יכולה לבקר בישראל, יודעת עכשיו שמישהו פקד את החלקה, ניקה אותה, הניח אבן והיה שם".