חמישה חודשים עברו מאז יונתן היילו יצא בפעם השנייה משערי בית הכלא. היילו, שהורשע בהריגת אדם שפגע בו מינית, מנסה עכשיו לשוב לחיים רגילים. בריאיון ראשון מאז השתחרר בשנית הוא סיפר על הסיבה שבגללה חזר לכלא וביקש עזרה: "מאוד רוצה שיעזרו לי להתחיל מחדש".
4 צפייה בגלריה
יונתן היילו
יונתן היילו
יונתן היילו, בביתו בנתניה
( צילום: אורי דוידוביץ )
יונתן היילו זכה להזדמנות שנייה בחייו. הצעיר שהורשע לפני כעשור ברצח ירון איילין, הגבר שפגע בו מינית פעמיים, זכה לתמיכה ציבורית רחבה שהובילה, לצד מאבק משפטי ממושך שהוביל סנגורו עו"ד אלון אייזנברג, לשינוי ההרשעה לעבירה מופחתת של הריגה ולקיצור העונש ל-12 שנות מאסר.
בהמשך גם נשיא המדינה קיצר את עונשו, והיילו השתחרר מהכלא אחרי שמונה שנים בלבד. כעת חוששים מקורביו שהמאבק שהובילו במשך עשור ירד לטמיון.
חודשים ספורים אחרי ששוחרר, היילו שוב הסתבך. הוא הפר כמה פעמים את תנאי השחרור שלו והסכנה לשוב לכלא ריחפה באוויר. הוא שהה באחד מהקיבוצים במדינה, עד שרב עם אחד משכניו.
חמישה חודשים אחרי ששוחרר בשנית מהכלא, היילו שחזר בשיחה עם ynet את שאירע. "השכן שלי הציק לי, הוא גר צמוד אליי בקרוואן ועשה רעש. ביקשתי ממנו כמה פעמים שלא ירעיש כי הייתי צריך לקום בבוקר לעבודה. אמרתי לו שהוא מפריע לי לישון, והוא ענה לי 'אני צעיר, אני רוצה ליהנות'. הוא לא הקשיב לי".
"יום אחד נכנסתי לבית שלו ושברתי לו בקבוקי שתייה", המשיך היילו לשחזר. "הוא היה מעשן ושותה, אז באתי והפכתי הכל. לא נגעתי בו פיזית. ואז הוא הגיש תלונה למשטרה. השופט לא רצה להכניס אותי לבית הסוהר, ואמר שיסייע בשיקום, אבל לא מצאנו מקום, אז חזרתי לכלא רימונים".
4 צפייה בגלריה
יונתן היילו שוחרר מכלא רימונים
יונתן היילו שוחרר מכלא רימונים
היילו משתחרר מהכלא בפעם הראשונה. "השופט לא רצה להכניס אותי לבית סוהר ואמר שיסייע בשיקום"
(צילום: שאול גולן)
בתיאור שנמסר לוועדת השחרורים, שאחראית על אסירים ברישיון כמו היילו, נטען כי הוא "שתה אלכוהול, ניפץ בקבוקים על הרצפה והניח פתקים מאיימים על דלת בית השכן". הרשות לשיקום האסיר התנערה מהיילו בעקבות הפרות תנאי השחרור, והוועדה החליטה להחזיר אותו לכלא לשנה נוספת. "אם לא היה את השכן הזה, כל זה לא היה קורה, כי בקיבוץ אהבו אותי", סיפר היילו. "אני מצטער מאוד על מה שקרה, חשוב לי להגיד את זה גם לשכן".
היילו עוד לא הספיק להתאקלם בקיבוץ וכבר מצא את עצמו מאחורי הסורגים. "היה לי מאוד קשה, לא ציפיתי שאחזור, כבר התחלתי עבודה ולנסות להתרגל לחיות בחוץ. הייתי מאוד מאוד מתוסכל. ישבתי שמונה שנים שלא עברו לי בקלות, עברתי המון סבל, אבל שמונת החודשים האלה היו קשים משמונה השנים".
"כשסגרו עליי את הדלתות נהייתי מבולבל, מתוסבך, לא ידעתי מה לעשות, והתחילו המחשבות האובדניות. חתכתי את הידיים, חתכתי את עצמי כמה פעמים", סיפר. "בסופו של דבר אמרתי, 'אין מה לעשות, אם החזקתי שמונה שנים, נחזיק גם את התקופה הזו'. אמרתי לעצמי שכשאני אשתחרר אתפוס את עצמי בידיים ואעשה הכל כדי למצוא שיקום".
4 צפייה בגלריה
יונתן היילו
יונתן היילו
היילו. "אמרתי לעצמי שכשאשתחרר אני אתפוס את עצמי בידיים"
(צילום: אורי דוידוביץ')
אחרי שמונה חודשים בבית הסוהר, היילו שוב יצא לחופשי. בעקבות ההפרות הקודמות, הרשות לשיקום האסיר סירבה הפעם לפקח עליו, וכעת הוא מבקש סיוע. "אני עדיין אסיר ברישיון, גר בנתניה עם אחותי, וצריך לעבור שיקום. כרגע אני על הפנים מבחינה בריאותית, הייתי כמה ימים בבית חולים והשתחררתי. אני לא עובד, רוב הזמן בבית שבו אני גר עם אחותי, ופעמיים בשבוע מבקר במשרד הרווחה".
- אנשים יגידו, למה שיעזרו לך שוב? קיבלת כבר הזדמנות שנייה "אני מאוד מודה לאלו שהפגינו בשבילי, לנשיא, ולכל האנשים שעזרו ותמכו. מודה מהלב. אני רוצה הפעם באמת להחזיק את עצמי בידיים, להיות בן אדם. סך הכל עברתי דברים קשים מאוד. הייתי רוצה עוד הזדמנות שיקום או לעבור לקיבוץ. נשארו לי עוד שנתיים וחצי כאסיר ברישיון, הייתי מאוד רוצה שאנשים ייתנו לי מסגרת לעבוד ולתפקד בה".
היילו הוסיף: "מה אני עושה עכשיו? מקבל 1,600 שקלים וגר עם אחותי. הייתי רוצה שיעזרו לי למצוא דירה משלי, להיות בקיבוץ אחר, להתחיל מחדש. לחזור לחיים הרגילים זה קשה, זה מבלבל".
- אתה מפחד שתמצא את עצמך שוב בכלא? "לא. הפעם אני באמת מחזיק את עצמי בידיים מאוד חזק".
4 צפייה בגלריה
אלון אייזנברג
אלון אייזנברג
עו"ד אייזנברג. "לרשות לשיקום האסיר אין זכות מוסרית להתפרק מהאחריות שלה"
סנגורו של היילו, עו"ד אלון אייזנברג, אמר: "לרשות לשיקום האסיר אין זכות מוסרית להתפרק מהאחריות שלה לשקם אסירים".
מהרשות לשיקום האסיר נמסר בתגובה: "היילו מוכר לגורמי הטיפול ברשות מזה מספר שנים, מיום שחרורו ממאסרו הקודם. למצער, לאחר שביצע הפרות תנאים הוא הוחזר להמשך ריצוי מאסרו ובשל כך לא הוכנה לו תוכנית שיקום בפיקוח של הרשות – שהינה תוכנית מחייבת תחת תנאי רישיון ודורשת עמידה בתנאים ובקריטריונים מוגדרים.
"לצד זאת, כפי שהובהר לוועדת השחרורים ולהיילו עצמו, הרשות ממשיכה בליווי ובאחריות שיקומית כלפיו שלא תחת תנאי הפיקוח. מיום שחרורו בשנית נעשים עמו ניסיונות טיפוליים רבים ברשות לשיקום האסיר בעיר מגורים, כולל ליווי הדוק של עו"ס, טיפול בהסדרת צרכי מחייתו וניסיונות לשלבו במסגרות שיקומיות שונות. לבקשתו, ערכנו ניסיון נוסף לשלבו במגורים בקיבוץ, אך הדבר לא צלח נוכח התנגדות הקיבוץ. למרות טענותיו, אנו ממשיכים לקיים עמו קשר אינטנסיבי וללוות אותו בהליך השיקום המורכב, ומייחלים להצלחתו".