הרשויות בטקסס ובלואיזיאנה הורו היום (ג') למאות אלפי תושבים להתפנות מבתיהם לקראת פגיעתה ביבשה של הסופה "לורה", שמתחזקת בזכות המים החמים במפרץ מקסיקו והערב הפכה להוריקן בדרגה 1 מתוך 5. ההערכה היא שכשתגיע ליבשה ביום רביעי בלילה או ביום חמישי לפנות בוקר (שעון מקומי), היא עשויה להיות כבר הוריקן בדרגה 3, עם רוחות במהירות של 185 קמ"ש.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
7 צפייה בגלריה
הוריקן סופה לורה בדרך ל פגוע ב חופי מפרץ מקסיקו ב ארה"ב ב טקסס ו לואיזיאנה
הוריקן סופה לורה בדרך ל פגוע ב חופי מפרץ מקסיקו ב ארה"ב ב טקסס ו לואיזיאנה
המים חמים מאוד ועוזרים לה להתחזק במהירות. לורה במפרץ מקסיקו
(צילום: AFP)
יותר מ-385 אלף תושבים בערים בומונט, גלבסטון ופורט ארתור בטקסס קיבלו הוראה להתפנות מבתיהם. הוראות פינוי פורסמו גם לתושבים רבים באזורים נמוכים בדרום-מערב לואיזיאנה – שם החזאים צופים כי הסופה תגרום לגובה פני הים לעלות בעד 4 מטרים. משמעות הדבר היא הצפה של קהילות שלמות באזורים הנמוכים הללו.
"המים חמים מספיק בכל מקום (במפרץ מקסיקו) על מנת לתמוך בהוריקן משמעותי בעוצמה 3 או אף יותר מכך. המים חמים מאוד באזור שבו הסופה נמצאת כעת, וכך הם יהיו גם לאורך המסלול שלה עד החוף במפרץ", מסר הערב סגן יו"ר מרכז ההוריקנים הלאומי בארה"ב אד רפפורט.
נכון להערב, לורה נמצאת כ-940 ק"מ דרום-מערבית לישוב לייק צ'ארלס בלואיזיאנה, ונעה במהירות של 26 קמ"ש לכיוון צפון-מערב. הרוחות הקבועות בה נעות כעת במהירות של כ-75 קמ"ש. מרכז הסופה צפוי לנוע מעט יותר מערבה, והתחזיות כעת צופות שהיא תפגע כנראה סמוך יותר לטקסס. רוב המודלים שבהם משתמשים החזאים צופים שהיא תתחזק במהירות רבה עם התקרבותה לחוף.
7 צפייה בגלריה
נערכים ל הוריקן לורה סופה ב לייק צ'ארלס לואיזיאנה ארה"ב
נערכים ל הוריקן לורה סופה ב לייק צ'ארלס לואיזיאנה ארה"ב
ממגנים את החנויות בלייק צ'ארלס, לואיזיאנה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
נערכים ל הוריקן לורה סופה ב ניו אורלינס לואיזיאנה ארה"ב
נערכים ל הוריקן לורה סופה ב ניו אורלינס לואיזיאנה ארה"ב
מכינים שקי חול בניו אורלינס
(צילום: AFP)
"לסופה הזו יש פוטנציאל להפוך לסופה החזקה ביותר שפוגעת בנו מאז הוריקן ריטה", אמר מושל לואיזיאנה ג'ון אדוארדס במסיבת עיתונאים אמש, כשהוא מתייחס להוריקן בדרגה 5 שפגעה במדינה ב-2005. אותה סופה פגעה בלואיזיאנה חודש בלבד לאחר הוריקן קתרינה, שחוללה הרס נרחב בניו אורלינס ובמיסיסיפי הסמוכה וגרמה למותם של כ-1,800 בני אדם.
מעבר לחשש מהצפות שייגרמו מעליית פני הים, תופעה שמכונה באנגלית storm surge, הסופה צפויה להמטיר גשמים עזים שעלולים לגרום גם הם להצפות. בחלקים מסוימים בלואיזיאנה התחזיות צופות שירדו 38 סנטימטרים של גשם.
באי גרנד אייל בלואיזיאנה היו, כמו תמיד, תושבים שאמרו שהם לא מתכוונים להתפנות. "זה עדיין יכול להשתנות, אבל אנחנו שומרים על תקווה ומתפללים שהיא תמשיך לפנות לכיוון מערב כמו שהיא עושה כעת", אמרה לסוכנות הידיעות AP ניקול פנטימי, מנהלת מסעדה באי שהיא ועוד כמה עשרות תושבים החליטו להישאר שם.
7 צפייה בגלריה
נזקי ה סופה לורה ב האיטי פורט-או-פרנס
נזקי ה סופה לורה ב האיטי פורט-או-פרנס
יותר מ-20 נהרגו. הנזק בהאיטי
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
הוריקן סופה לורה פוגעת בחופי הוואנה ב קובה ב -24 באוגוסט
הוריקן סופה לורה פוגעת בחופי הוואנה ב קובה ב -24 באוגוסט
גלי סערה בקובה. הנזקים שם היו פחותים משחששו
(צילום: רויטרס)
בדרכה לארה"ב חלפה לורה על פני החוף הדרומי של קובה, אך גרמה שם לנזקים פחותים ממה שהרשויות המקומיות חששו. לפני כן גרמה לנזק נרחב יותר באי היספניולה, שם נהרגו מנזקי הסופה שעוד הוגדרה כסופה טרופית יותר מ-20 איש. באי שוכנות האיטי והרפובליקה הדומיניקנית, ורוב מקרי המוות התרחשו בהאיטי. לפי הדיווחים משם, בין ההרוגים ילדה בת 10 שעץ קרס על ביתה ואם וילד קטן שנמחצו למוות מקיר שקרס.
לפני לורה, בארה"ב חששו מסופה טרופית אחרת, מרקו, אך זו נחלשה והשאריות של המערכת הזו פגעו היום בחופי לואיזיאנה. עונת ההוריקנים הנוכחית באוקיינוס האטלנטי, שתימשך עד נובמבר, עלולה לפי החזאים להיות אחת העמוסות ביותר אי-פעם. מרכז ההוריקנים האמריקני צופה שלפחות 25 סופות יזכו לשם השנה. לורה היא ה-12 במספר עד כה.