לו אוטנס, המהנדס ההולנדי שהמציא את הקסטה ומילא תפקיד מרכזי גם בהמצאת תקליטור ה-CD, הלך היום (ה') לעולמו בגיל 94 בביתו בכפר דויזל שבדרום הולנד. משפחתו לא מסרה מה הייתה סיבת מותו.
3 צפייה בגלריה
לו אוטנס ממציא ה קסטה קלטת שמע הלך לעולמו
לו אוטנס ממציא ה קסטה קלטת שמע הלך לעולמו
לו אוטנס. "לא חשבנו שאנחנו עושים משהו גדול, זה היה בשבילך הכיף"
(צילום: EPA)
קלטת השמע הקטנה שהמציא בשנות ה-60 הפכה במהרה ללהיט ששבה את לבבות בני הנוער והצעירים של אותם ימים, ויותר מ-100 מיליון קסטות נמכרו ברחבי העולם. התקליטורים שבפיתוחם סייע בהמשך חוללו מהפכה נוספת, עם יותר מ-200 מיליון יחידות שנמכרו.
למרות ההישגים הללו, כלי תקשורת בעולם הדגישו היום את העובדה שאוטנס נשאר צנוע עד סוף ימיו. "היינו ילדים קטנים ששיחקו בשביל הכיף", אמר באחד מהראיונות שלו. "לא הרגשנו שאנחנו עושים משהו גדול. זה היה סוג של ספורט".
אוטנס נולד ב-21 ביוני 1926, וכבר בצעירותו גילה חיבה רבה להנדסה. כשהיה נער, בתקופת מלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי של הולנד, הוא בנה מכשיר רדיו מאולתר על מנת לשמוע את שידורי רשת BBC. כשהתבגר השלים תואר בהנדסה וב-1952 החל לעבוד במפעל של חברת פיליפס בבלגיה.
3 צפייה בגלריה
לו אוטנס ממציא ה קסטה קלטת שמע הלך לעולמו
לו אוטנס ממציא ה קסטה קלטת שמע הלך לעולמו
אוטנס. העדיף את ה-CD
(צילום: EPA)
במהרה התקדם אוטנס בסולם הדרגות וב-1960 מונה להוביל יחידה חדשה שהוקמה בפיליפס ושעסקה בפיתוח מוצרים. המוצר הראשון שחשף, שנה לאחר מינויו לתפקיד, היה מכשיר הקלטה נייד בשם EL 3585.
את ההמצאה שהביאה לו תהילת עולם הוא חשף ב-1963, בתערוכת אלקטרוניקה בברלין, שהוצגה שם תחת הכותרת "קטן יותר מקופסת סיגריות!". אוטנס הסביר כי המטרה שמאחורי יצירת קופסת הפלסטיק הקטנה הייתה לפשט את מכשירי ההקלטה הגדולים והסבוכים שהיו קיימים באותה תקופה, וכדי להבטיח שגודלה יהיה נוח לנשיאה הוא גילף אב טיפוס מחתיכת עץ שאותו הכניס לכיס הז'קט שלו.
קלטת השמע הפכה במהרה ללהיט עולמי, בעיקר בקרב הצעירים של שנות ה-60, ה-70 וה-80. את הפופולריות של הקסטה יש לזקוף גם לזכות ה"ווקמן" של חברת סוני, ואוטנס אומר כי העובדה שלא חשב בעצמו על פיתוח המכשיר הנייד הזה היא החרטה הגדולה ביותר שלו. "זה עדיין כואב שלא היה לנו את זה".
3 צפייה בגלריה
צרפת קלטות קסטות קלטת קסטה הקסטות חוזרות לחיים
צרפת קלטות קסטות קלטת קסטה הקסטות חוזרות לחיים
זוכה לעדנה מחודשת. הקסטה
(צילום: AFP)
גם לאחר המצאת הקסטה לא שקט אוטנס על שמריו. ב-1972 מונה למנהל מעבדת NatLab של פיליפס. במסגרת תפקיד זה הוא פיקח על הצוות שפיתח את תקליטור ה-CD הראשון, בשיתוף פעולה עם סוני.
למרות שבשנים האחרונות זוכה הקסטה לפופולריות מחודשת, לצד תקליטי הוויניל הישנים, לאוטנס לא היו געגועים להמצאה הגדולה שלו. "שום דבר לא יכול להשתוות לקול של ה-CD", אמר בעבר בראיון לעיתון הולנדי. "זה לחלוטין בלי רעש. זה אף פעם לא היה עם הקלטת... יצרתי הרבה מכשירי שמע ואני מכיר את העיוות שיש בתקליט. אני חושב שאנשים פשוט שומעים את מה שהם רוצים לשמוע".