הרבנית מלכה פיוטרקובסקי לא תשכח את הערב שבו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין. היא העבירה שיעור גמרא לסטודנטים כששכנה נכנסה וסיפרה לה שרבין נורה, "הרגשתי שאני נופלת, חשבתי שהגיע סוף העולם". מאז החליטה לעסוק בסוגיות של דת ומדינה כדי לנסות לגשר על הפערים בין המגזרים השונים במדינה. כתבה נוספת בפרויקט המיוחד של ynet ומרכז יצחק רבין לציון 25 שנה לרצח ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס
יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס
רבין בעצרת. "פיזית הרגשתי שנפלתי, לא הייתי מסוגלת לדבר"
(צילום: מיכאל קרמר)
בזמן שאלפי בני אדם היו בעצרת הגדולה בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, מלכה פיוטרקובסקי לימדה גמרא כמה סטודנטים שהגיעו לביתה בירושלים. לפתע דפקה על הדלת השכנה. "פתאום היא נכנסה ואמרה לי 'מלכה אני צריכה לדבר איתך. חשבתי שחשוב לעדכן אותך שקיבלתי מסר שרבין נורה'. פיזית הרגשתי שנפלתי".
"הסטודנטים שראו אותי דאגו לשלומי, הם חשבו שקיבלתי בשורה קשה על בן משפחה", שחזרה פיוטרקובסקי. "בהתחלה לא הייתי מסוגלת לדבר, ממש לא יכולתי להוציא את המילים מהפה. בסוף אמרתי להם 'ירו ברבין', כמובן שלא היינו מסוגלים להמשיך ללמוד".
התקווה המרכזית של פיוטרקובסקי באותו הרגע הייתה שהרוצח לא יהודי. "התפללתי שזה לא יהיה יהודי, כי זה יהיה חילול השם. אחרי כמה דקות אמרו שהוא נהרג, חשבתי בליבי שהגיע סוף העולם, ואז אמרו שכנראה מדובר בסטודנט דתי מבר אילן. אני לא אשכח שסיננתי לבעלי בזעם 'רק שהנבלה לא ישתמש בהלכה'. שאלתי את עצמי איך זה יכול לקרות?".
2 צפייה בגלריה
הרבנית מלכה פיוטרקובסקי
הרבנית מלכה פיוטרקובסקי
הרבנית פיוטרקובסקי. "פשוט צרחו עליי כאילו אני אחות של הרוצח"
(צילום: אומן הפקות תוכן)
בימים שלאחר הרצח היא הרגישה את הקיטוב בעם על בשרה. קבלת הפנים שקיבלה כשהגיעה לאוניברסיטת תל אביב, שם עשתה תואר שני בתלמוד, הייתה אירוע שנצרב לה בזיכרון עד היום. "אני נראית מגזרית, דוסית, ופשוט צרחו עליי כאילו אני אחות של הרוצח. 'תעופי מפה, אנחנו לא רוצים אתכם פה בתל אביב, חלאות'. זה היה זעם בלתי נשלט וזה הפחיד אותי. האמת? הבנתי אותם".
פיוטרקובסקי נפגשה יחד עם אורי אורבך ובמבי שלג, ויחד ניסו לחשוב "מה אפשר לעשות כדי לתקן את הזוועה. הפריע לנו חילול השם, שיהודי דתי עשה דבר כזה. זה נורא לדת, לאלוהים. החלטנו שכקבוצה אין לנו מה לעשות, אבל כל אחד יכול לפעול בשטח שלו".
"אני נטרפתי מזה שהרוצח אמר שזה 'דין מוסר' ו'דין רודף'. הקלות שבה אפשר לקחת את ההלכה, לעוות אותה, ולהגיע לדברים איומים", סיפרה פיוטרקובסקי. "החלטתי לעסוק יותר באינטנסיביות בהלכה ובכל הצמתים שבהם ההלכה הופכת להיות כלי של חילול השם".
הרצח והשסע החברתי שהגיע בעקבותיו הובילו לשינוי מקום המגורים של המשפחה. "שנתיים אחרי הרצח עברנו לתקוע, שזו התנחלות מעורבת. לא עברנו לשם מסיבה פוליטית, אלא בגלל הקשר לטבע וכי רצינו לגדל את הילדים בסביבה שבה יוכלו לפגוש את כל הגוונים בעם ישראל".
"אני חושבת שאנחנו צריכים לקחת שק של מסקנות על השסע הנורא שהיה פה", סיכמה פיוטרקובסקי. "גם על חוסר הרגישות של מנהיגים שלא מתמודדים עם שאלות קשות ונוקבות בדרך שהם הולכים בה. כל זה צריך להיכנס לתוך הנחלה עמוקה של תולדות הרצח הזה".
הפרויקט המיוחד של ynet ומרכז יצחק רבין יעלה לאוויר בימים הקרובים