כ-400 אלף תלמידי כיתות י'-י"ב שבו הבוקר (יום א') לבתי הספר. החודשים הארוכים שבהם נאלצו ללמוד מרחוק עשו את שלהם, ולצד ההתרגשות עדיין קיים - גם בקרב הצוותים החינוכיים - החשש מסגר שלישי. "אנו מודעים לעובדה שקיימת עלייה ברמת התחלואה בתקופה האחרונה", אמרה אביבה סוויסה, מנהלת מקיף א' בבאר שבע. "תדרכנו את המורים, ההורים והתלמידים".
סוויסה המשיכה ואמרה: "חלק מהאחריות גם עוברת לתלמידים, שהם אלה שצריכים לוודא ולדאוג שהם מספיק בריאים כדי שהלמידה הרציפה תימשך. אנחנו מקווים שלא נראה בבית הספר עלייה בתחלואה". סוויסה הוסיפה עוד כי הסגל החינוכי "שמח לראות את בית הספר שוב מלא בצחוק של תלמידים, ברעש המאוד חיובי שהתגעגענו אליו במשך כל החודשים האלה. אנו מקווים שזה יימשך לאורך זמן".
3 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
הראל הרוש, תלמיד כיתה י"ב במקיף א' בבאר שבע, סיפר גם הוא על התחושות שאחזו בו בימים האחרונים: "אני מאוד שמח לחזור לבית הספר. היינו המון זמן בבית. נמאס מהלימודים המקוונים, קשה ללמוד כך. ממש התגעגענו".
גם נאור אילוז, תלמיד כיתה י"ב בגימנסיה העברית ירושלים, בירך על החזרה ללימודים: "הלמידה הפרונטלית הרבה יותר קלה וטובה. אי אפשר להמשיך ללמוד מהבית". אילוז ניסה לשמור על אופטימיות: "אני בטוח שאם נשמור על ההנחיות - הכול יהיה בסדר".
3 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
"התגעגענו". תלמידים בשערי מקיף א' בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
3 צפייה בגלריה
הצהרת בריאות לכל תלמיד
הצהרת בריאות לכל תלמיד
הצהרת בריאות לכל תלמיד
(צילום: בראל אפרים)
כעת, התלמידים מקווים שהלמידה הפרונטלית תורחב לכל השבוע ולא רק ליומיים-שלושה, ותימשך ברצף עד סוף השנה. עם זאת, פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר כי למרות הרצון לשמור על מערכת החינוך במתכונת רגילה בבתי הספר, משרד הבריאות עלול לשנות זאת בכל עת בהתאם לנתוני התחלואה. בנוסף, פרופ' אש לא שלל את האפשרות לסגר שלישי והחזרתם של כלל התלמידים ללמידה בזום.
מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי השיח על סגר שלישי מדאיג את ההורים וקרא לקבינט הקורונה לשים את החינוך בראש סדר העדיפויות. "אנו, הורי ישראל לא נאפשר את סגירת מערכת החינוך בפעם השלישית בשל השלכות לא מבוקרות של פתיחת המסחר", אמר. "אנו קוראים לקבינט הקורונה ולמערכת הבריאות למצוא את האיזון המתאים, לנטר את התחלואה במערכת החינוך כך שסגירתה, תהיה מוצא אחרון ולא ראשון",
שיף יצא נגד הפתיחה המהירה של המסחר: "ביד אחת מחליטה הממשלה להחזיר את מערכת החינוך לפעילות ומוציאה מתווה קפדני במיוחד, ומצד שני - רגע לפני חידוש הלימודים - היא מחליטה על פתיחה לא מבוקרת וחסרת אחריות של המסחר בקניונים, תחת הגדרת הקסם 'פיילוט', שתהיה לה תרומה שלילית מכרעת לעלייה בשיעור התחלואה בישראל ותצעיד את המשק במהירות לסגר שלישי".


גלנט מתחייב: "נבצע 15 אלף בדיקות סקר במערכת החינוך כל יום"

שר החינוך, יואב גלנט, בירך הבוקר את התלמידים וצוותי החינוך: "זה יום חג עבור כל תלמידי י'-י"ב, אני מקווה שבשבוע הבא נחזיר באותו אופן גם את חטיבת הביניים ונגיע למצב שמערכת החינוך פועלת".
עוד אמר השר כי חזרה זו תתאפשר רק בהתאם לנתוני התחלואה הכלל-ארצית: "הכול תלוי בכך שהציבור יקפיד על ההנחיות וימנע מהדבקות המוניות ואנחנו בבית הספר נמשיך ונעשה את מה שאנחנו עושים כל כך טוב, שומרים על התלמידים ולומדים".
בכדי לאפשר את יישום מתווה הלימודים הקיים לטווח הארוך, מקדם שר החינוך גלנט תוכנית בדיקות סרולוגיות שצפויה להיות מיושמת תוך חודש. שר החינוך האשים במרומז את משרד הבריאות בכך שבדיקות הסקר לא החלו כבר היום, עם חזרת תלמידי התיכונים ללימודים. בריאיון הוא אמר: "בדיקות הן לא באחריות משרד החינוך, אבל לקחתי את זה על עצמי כי צריך היה להתקדם בעניין".
גלנט ציין כי בדיקות הסקר ייערכו באמצעות ניידות בשיתוף פעולה עם בית החולים "שיבא" בתל השומר. "המטרה היא לאתר נדבקים לפני שהסימפטומים מתגלים", ציין. "כשהסימפטומים מתגלים, מדובר בבדרך כלל באנשים שכבר גרמו לתחלואה של אנשים נוספים".
בביקור במרכז השליטה של משרד החינוך התייחס גלנט לאפשרות של סגר נוסף ואמר כי גם במקרה כזה הוא ימליץ שמערכת החינוך בערים הירוקות תמשיך לפעול. "אני בעיקר רוצה להבטיח שלא יהיה סגר שלישי", אמר. "נקווה שלא נגיע לזה ואנחנו נערכים בהתאם".
"דעתי היא שאנחנו צריכים לעבוד באופן דיפרנציאלי", הוסיף גלנט, "כי הנגיף לא פועל לפי שכבות גיל. הוא מדביק כשיש מגע; אז אם בעיר מסוימת יש תחלואה גבוהה - שם לא יתקיימו לימודים. אם בעיר אחרת יש תחלואה נמוכה - השאיפה היא להמשיך שם את הלימודים".
לדברי גלנט, "אנחנו בתהליך של צבירת היכולת. התהליך החל ואני מעריך שמהרגע הזה ייקח לנו כחודש להגיע למספר של 15 אלף בדיקות, אני מקווה שבקרוב".