קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דחקה בתושבי ארצה לשמור על סבלנות, למרות הארכת הסגר החלקי שהוטל במדינה במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, והבטיחה להם היום (ה') שהחיסונים כבר בדרך: "יש אור בקצה המנהרה".
5 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
מרקל, היום בבונדסטאג. זה לא בריאות או כלכלה – זה גם וגם
(צילום: EPA)

בנאום בפני המחוקקים בפרלמנט, יום לאחר שמרקל ומושלי מדינות המחוז בארצה סיכמו להאריך את ההגבלות עד ל-20 בדצמבר לכל הפחות, מרקל אמרה כי הרשויות פועלות לשמור כמה שיותר על שגרת החיים, לצד הגנה על בריאות הציבור ומניעה מבתי החולים להגיע למצב של קריסת מערכות.
"במאבק נגד המגפה הזו זה לא בריאות או כלכלה, בריאות או חינוך, בריאות או תרבות, בריאות או קשרים חברתיים, זה כל הדברים הללו יחד", היא אמרה. "המחשבה שהדברים הללו מנוגדים אחד לשני היא טעות נפוצה, אבל זה תמיד מאבק על כולם".
כחלק מהסגר החלקי בגרמניה, שיש הקוראים לו שם "סגר לייט", מאז 2 בנובמבר סגורים המסעדות, הברים, מכוני הכושר ומרכזי הפנאי, אך בתי הספר, החנויות ומכוני היופי נותרו פתוחים. הסגר החלקי הזה אמור היה להימשך תחילה רק ארבעה שבועות, אך מרקל ומושלי 16 מדינות המחוז הסכימו אתמול, מאוחר בלילה, להאריך את תוקף ההגבלות, כאשר היעד הוא להפחית את מספר הנדבקים החדשים בכל מדינת מחוז אל מתחת ל-50 לכל 100,000 תושבים. הנתון הנוכחי כעת עומד על כ-140 לכל 100,000, ובאזורים מסוימים הוא אף גבוה יותר.
5 צפייה בגלריה
טיפול ב חולה קורונה ב בית חולים ב אסן גרמניה
טיפול ב חולה קורונה ב בית חולים ב אסן גרמניה
חולה קורונה בבית חולים באסן. התייצבות על רמת תחלואה גבוהה
(צילום: AFP)
רשויות הבריאות בגרמניה דיווחו היום על עוד 22,268 נדבקים חדשים, ומספרם הכולל מאז פרוץ המגפה מתקרב כבר למיליון: 983,588. מספר המתים עלה בעוד 389 ב-24 השעות האחרונות, ועם העדכון האחרון נחצה רף עגום בגרמניה: יותר מ-15,000 חולי קורונה כבר מתו בה.
היום אמרה מרקל כי לאור נתוני התחלואה הגבוהים יחסית, סביר להניח שההגבלות הנוכחיות ימשיכו גם מעבר למועד החדש של 20 בדצמבר, ויימשכו לפחות עד תחילת השנה הבאה, ברוב אזורי גרמניה.
המדינה עם 83 מיליון התושבים הצליחה להימנע בגל הראשון של התפרצות הנגיף מהמכה הקשה שספגו שכנותיה באירופה, וגם כעת שיעור התמותה בה נמוך ממדינות אירופיות אחרות, בעוד ההגבלות בה אינן חמורות מאוד ביחס אליהן. הרשויות מציינות כי ההגבלות הנוכחיות הצליחו למנוע עלייה אקספוננציאלית במספר הנדבקים, אך נתוני התחלואה לא ירדו והתייצבו על רמה גבוהה יחסית.
5 צפייה בגלריה
הפגנה של עובדי ענף האירועים ב ברלין גרמניה נגד הגבלות קורונה חדשות
הפגנה של עובדי ענף האירועים ב ברלין גרמניה נגד הגבלות קורונה חדשות
הפגנה של עובדי ענף האירועים בברלין, באוקטובר
(צילום: gettyimages)
מרקל והמושלים סיכמו אמש על הגבלות נוספות, כמו איסור על הגבלת התקהלויות פרטיות לעד חמישה אנשים החל מ-1 בדצמבר, הרחבת חובת עטיית המסכות, הפחתת מספר הלקוחות המותר בחנויות גדולות ואיסור קיום אירועים מסוימים הקשורים לחגיגות השנה החדשה.
עם זאת, וכמו מדינות אחרות באירופה, הוסכם על הקלות מסוימות בחג המולד. במהלך החג התקהלויות פרטיות יורחבו מחמישה לעד עשרה אנשים, לא כולל ילדים, אך מבקרים שמגיעים למשפחות אחרות התבקשו להימנע במשך שבוע לפני כן ממגעים חברתיים אחרים.
הממשלה בברלין אישרה גם תוספת תקציבית של 17 מיליארד אירו לתוכנית הסיוע לעסקים שנפגעו בסגר החלקי, בנוסף ל-15 המיליארדים שכבר חולקו החודש. בנאומה היום בפרלמנט הזכירה מרקל את החיסונים שכעת עומלות עליהן כמה וכמה חברות ברחבי העולם, ולדבריה זו סיבה לאופטימיות. "החורף יהיה קשה", אמרה למחוקקים, "אבל זה ייגמר".
5 צפייה בגלריה
אתר הסקי האוסטרי אישגל. נדבקים מ-45 מדינות שונות
אתר הסקי האוסטרי אישגל. נדבקים מ-45 מדינות שונות
אתר הסקי האוסטרי אישגל. נדבקים מ-45 מדינות שונות
(באדיבות SkiDeal. צילם: עינב קידרמן)
מרקל התייחסה גם למאמציה להגיע להסכמה כלל-אירופית על דחיית פתיחת אתרי הסקי עד לתחילת השנה הבאה, במטרה למנוע מתיירים רבים להגיע אליהם בתקופת חג המולד, באופן שעלול לפגוע במאמצים לבלום את הגל השני ביבשת.
בגל הראשון, נזכיר, כמה אתרי סקי היוו את מוקדי ההתפרצויות הראשונים של הנגיף באירופה. זכורה במיוחד ההתפרצות באתר הסקי האוסטרי אישגל, שנופשים מ-45 מדינות שונות נדבקו בו. ממשלת אוסטריה מתמודדת כעת עם עתירה משפטית בנוגע לטיפול שלה בהתפרצות שם.
אתרי הסקי בהרי האלפים הם מרכיב חיוני בכלכלה האזורית, וסגירתם בעונה החשובה ביותר עבורם תפגע בהם קשות. מרקל אמרה היום שההתנגדות להסכם כלל-אירופי מגיעה מממשלת אוסטריה, שהביעה חשש מסגירת אתרי הסקי ודורשת פיצויים על כך. "אני אומרת את זה בפתיחות – זה לא יהיה קל, אבל אני אנסה", אמרה מרקל למחוקקים בברלין.
5 צפייה בגלריה
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. דורשים פיצויים
(צילום: רויטרס)
גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע התנגדות נחרצת לפתיחת אתרי הסקי, ואמר שבארצו הללו לא ייפתחו גם עם תחילת ההקלות בסגר שהוטל בצרפת, הקלות שצפויות בהמשך החודש. לדבריו, אתרי הסקי הצרפתיים יהיו סגורים עד תחילת השנה הבאה.
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה תומך גם הוא בדחיית עונת הסקי, אך דורש שהדבר ייעשה תחת פתרון אחיד של מדינות האיחוד. "אם איטליה תחליט להשבית את אתרי הסקי שלה בלי תמיכה מצרפת, אוסטריה ומדינות אחרות, אז התיירים האיטלקים עלולים לנסוע לחו"ל ולהסתכן בהחזרת הנגיף הביתה", אמר קונטה מוקדם יותר השבוע לתקשורת בארצו.
בתוך כך, יוון הצטרפה היום לגרמניה בהארכת ההגבלות המוטלות בה, אם כי שם מדובר בסגר כללי. הממשלה באתונה הודיעה בצהריים שהסגר יימשך עד 7 בדצמבר, בעקבות המשך הזינוק בתחלואה. ביוון אובחנו מפרוץ המגפה 97,288 נדבקים, ו-1,902 בני אדם מתו. האזורים שנפגעו יותר מכל שוכנים בצפון המדינה. בתי החולים מדווחים כעת על תפוסה כמעט מלאה.
בינתיים, בבריטניה יצא ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מהבידוד שאליו נכנס לפני 11 ימים, בעקבות מגע קרוב עם חבר פרלמנט שנדבק בקורונה. ג'ונסון עצמו כבר חלה בקורונה ואף אושפז לכמה ימים בבית חולים ביחידת טיפול נמרץ. לאחר שהחלים הודה לרופאים ולאחיות על שהצילו את חייו.