3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובני גנץ
יולי אדלשטיין ובני גנץ
גנץ ואדלשטיין בעימות על מועד פתיחת המסחר
( צילום: אלכס קולומויסקי, שמוליק דודפור, בראל אפרים, קובי קואנקס)
שוב עימות בין שרי כחול לבן לשרי הליכוד לקראת כינוס קבינט הקורונה בצהריים (א') - כשבמוקד מועד יישום התו הירוק (פתיחת המסחר והתרבות למחוסנים ולמחלימים). שר הביטחון בני גנץ ושרי כחול לבן דורשים להתחיל ביישום מיידי של התו הירוק כדי להקל על הסוחרים ולעודד התחסנות. מנגד, משרד הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו יתעקשו להתחיל את היישום ב-23 בפברואר.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר ל-ynet: "אני לא מבין את הדרישה של כחול לבן. זה מה שהרג אותנו בסגרים הקודמים וכולם מבינים את זה".

ואלו עיקרי מתווה התו הירוק (לפי הפרויקטור):

  • בעוד כ-10 ימים (23 בחודש) יחודשו הלימודים בכיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב וייפתחו חנויות הרחוב ללא תו ירוק.
  • בתאריך זה ייפתחו בהתאם לתו הירוק קניונים ומרכזי קניות פתוחים (ביג), חדרי כושר, אירועי תרבות וספורט, מוזיאונים, תערוכות, ספריות ומלונות (רק חדרים, ללא אזורי הסעדה)
  • התאריך המשוער לפעימה השלישית נקבע ל-9 במרץ לערך. במסגרת זו יחודשו הלימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות וכן בכתומות עם רמות חיסון של 70%
  • במועד זה אמורים להיפתח בתי הקפה והמסעדות הקטנות ללא תלות בתו ירוק. במקומות הבאים הפתיחה תותנה בתו ירוק: מסעדות (בכפוף להזמנה מראש), מלונות בהפעלה מלאה, גני אירועים, אטרקציות וכנסים
3 צפייה בגלריה
קניון הזהב ריק
קניון הזהב ריק
קניון הזהב בראשון לציון - ריק
(צילום: שמוליק דודפור)
לקראת כינוס הקבינט בשעה 13:00, בכחול לבן תובעים להתחיל כבר השבוע ביישום התו הירוק של כמה שיותר מגזרים ובהם תרבות, תיירות, פנאי/חדרי כושר והצגת מתווה למסחר. בכחול לבן טוענים כי נתניהו משחק על זמן ורוצה לעכב את הפתיחה כדי להתקרב כמה שיותר למועד הבחירות. עוד אומרים בכחול לבן כי כבר בימים הקרובים ישראל תגיע ל-3 מיליון מתחסנים במנה שנייה - ואין מניעה לתת להם "אוויר לנשימה" ולאפשר לקניונים ולחנויות הרחוב להיפתח מחדש.
השרה אורית פרקש הכהן שמרכזת את נושא הטיפול בקורונה בכחול לבן אמרה: "אין כל סיבה שלא תהיה התחלה של פתיחה כבר השבוע. משרד הבריאות עומד על 23 בפברואר בגלל העיקרון של שבועיים מרגע ההקלות, אבל איזה שבועיים יש פה בכלל? מדובר בתפישה נוקשה מדי והמחלוקת שלנו איתם היא ערכית. המשבר הוא לא רק בריאותי אלא גם חברתי וכלכלי ואת זה הם לא בוחנים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר ל-ynet כי יתנגד בתוקף לפתיחת המשק לפי התו הירוק לפני 23 בפברואר. "מה שהכי מדאיג אותנו זה הניסיונות לפתיחה מיידית. אמרנו חד-משמעית: אנחנו צריכים טווח של שבועיים מהפתיחה הראשונה כדי לראות שאין השפעה שלילית", הסביר שר הבריאות, "מה שמתוכנן ב-23 בפברואר הוא מאוד רחב.
"אין ברירה, אני מבין שאי אפשר לקיים תוכנית בשלבים כמו בעבר, ולכן עלינו להיות בטוחים שיש שולי ביטחון", המשיך, "אני לא מבין את הדרישה של כחול לבן, זה מה שהרג אותנו בסגרים הקודמים וכולם מבינים את זה. הבעיה ביציאה מהסגרים הקודמים הייתה פתיחה קדחתנית - ועדיין ממשיכים להתעקש. אני ממש לא מבין אותם בשום צורה. צריך לשאול אותם אם הדבר קשור בסיבות פוליטיות".
לדברי אדלשטיין, יש ענפים שבהם לא ניתן יהיה להפעיל תו ירוק, כמו חנויות רחוב ומקומות חיוניים כמו סופרים ובתי מרקחת. "אנחנו מציאותיים", אמר, "אנחנו צריכים להפעיל את התו הירוק במקום שאפשר להפעיל אותו – חדרי כושר, בתי מלון, מופעי תרבות, בכל המקומות שבהם אין כניסה ספונטנית של הקהל - אלא של קהל שמזמין מקום מראש. אפשר בקלות להפעיל תו ירוק. זה רק שומר על הבריאות".
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה תוצאת בדיקת בדיקה קורונה שלילית
אילוס אילוסטרציה תוצאת בדיקת בדיקה קורונה שלילית
הבדיקות יעלו כסף למי שלא התחסן?
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, רשימת היישובים ברמזור שלפיה מחליטים באילו מהם ייפתחו מוסדות החינוך מתעדכנת נכון לעכשיו אחת לשבוע. פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש בוחן מהלך שלפיו הרשימה תעודכן פעמיים בשבוע במטרה לשמור על גמישות בהתאם לשיפור או הרעה בנתונים, ומסתמן כי הרמזור יעודכן תחילה מחר באופן חד-פעמי אחת לשבוע ולאחר מכן פעמיים. במשרד הבריאות ינסו לגבש מתווה לפורים מחשש למסיבות ול"טישים" במגזר החרדי בעיקר.

אדלשטיין: "ייתכן שאנשים שלא יתחסנו ישלמו על בדיקות קורונה"

שר הבריאות אמר עוד כי משרדו בוחן חקיקה שתחייב אנשים העובדים עם קהל לבצע בדיקות קורונה לעתים קרובות. "ייתכן שנלך לחקיקה לגבי אנשים שעובדים עם קהל, ולא מחוסנים יצטרכו להיבדק תכופות. אין ולא תהיה חקיקה שתחייב להתחסן", המשיך אדלשטיין, "אבל אני מעריך שמרגע שהתו הירוק ייפתח - יהיה ברור לכולם שיש בזה הטבות. אתה צריך להשתגע כדי להיבדק כמה פעמים בשבוע בשביל להיכנס למוזיאון או לבית ספר. זה יהיה מקדם המכירות הכי טוב של החיסונים. לגבי חוסר ההיענות להתחסן - אני חושב שהפניקה הייתה מוקדמת מדי. ההתחסנות נמשכת ולירידה יש סיבות אובייקטיביות".
שר הבריאות גילה כי נבחנת אפשרות לגבות מחיר על בדיקות קורונה לאנשים שמסרבים להתחסן. "לא נוכל לעמוד בכמות של מאות אלפי בדיקות ביום לאנשים שלא יתחסנו וייתכן שנקבע שהבדיקות שלהם ייעשו בתשלום עצמי", אמר.
לגבי נתב"ג – סגירת השמיים תקפה עד 20 בחודש ולגבי הארכתה יתקיימו דיונים. לחץ אמריקני מופעל על ישראל לאפשר לחברות התעופה האמריקניות להגיע לארץ ולא רק לטיסות החילוץ הישראליות מנתב"ג. ייתכן שהדבר יאיץ את הממשלה לפתוח את השמיים - או לחלופין להאיץ את הדיונים על אמצעי אלטרנטיבי למלונות בידוד כגון צמידי מעקב באופן וולונטרי.
פורסם לראשונה: 23:15, 13.02.21