החרפה קשה במאבק בתי החולים הציבוריים: מנהלי בתי החולים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושה בתי החולים בנצרת פנו היום (יום ה') למנכ״ל מד״א אלי בין, והודיעו לו שלא יפנה אליהם אמבולנסים החל מיום ראשון. זאת בעקבות סירוב משרד האוצר לנהל משא ומתן רציני להצלת בתי החולים הציבוריים והמחסור החמור במשאבים, לטענתם. מנכ"ל משרד הבריאות התייחס לפנייה ואמר כי היא חסרת תוקף: "פינוי מטופלים אליכם יימשך כסדרו".
בפנייה למנכ"ל מד"א נכתב: ״בעקבות מחסור חמור בציוד ובתרופות, הרינו להודיעך כי החל מיום א', 24.1.2021 בשעה 06:00, לא ניתן יהיה להפנות אלינו כלל אמבולנסים וחולים שאינם מוגדרים כזקוקים לטיפול מציל חיים, לרבות מקרי קורונה״.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס למכתב ואמר כי הפנייה חסרת תוקף וכי פינוי המטופלים יימשך כסדרו: "אני מודע לקשיים התקציביים הקשים שאתם חווים, ושר הבריאות ואני עוסקים בנושא באינטנסיביות מול משרד האוצר. אולם לא נוכל לקבל מצב שבו מטופלים משמשים ככלי במו"מ. בתי החולים הציבוריים מחויבים לקבל מטופלים המגיעים בשעריהם. על כן אינני מקבל את האמור".
5 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
פרופ' חזי לוי
(צילום: לע"מ)
לדבריו, "ההוראה במכתב שהוצאתם למד"א חסרת תוקף ואינה עומדת בנהלי משרד הבריאות, ופינוי מטופלים אליכם יימשך כסדרו, וזאת בצד המשך המאמצים להסדרת הסוגיות התקציביות".
מוקדם יותר כ-200 רופאים, אחיות ואנשי צוות משבעה בתי חולים ציבוריים הפגינו מול משרד האוצר בירושלים. לטענתם, המוסדות נמצאים על סף קריסה כלכלית בשל אפליה תקציבית אל מול בתי החולים הממשלתיים, והם דורשים לקבל מהמדינה 1.2 מיליארד שקלים. בבתי החולים הציבוריים קיים עומס רב, ובחמישה מהם התפוסה נכון להיום היא בין 83% ל-93%.
5 צפייה בגלריה
מחאה של בתי החולים הציבוריים מול משרד רה"מ בירושלים על  האפלייה התקציבית
מחאה של בתי החולים הציבוריים מול משרד רה"מ בירושלים על  האפלייה התקציבית
דורשים שוויון. מחאת בתי החולים הציבוריים
(צילום: חיים גולדיטש)

בתי החולים הציבוריים הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת - האנגלי, הצרפתי והמשפחה הקדושה, החלו במאבק בשבוע שעבר לאחר שלא הצליחו לקבל מהאוצר תקציבים שיעזרו להם להתמודד עם המצוקה הכלכלית שבה הם נמצאים.
בניגוד לבתי החולים הממשלתיים ולבתי החולים של שירותי בריאות כללית, להם יש ביטחונות לשיפוי ותקצוב על ידי המדינה מעבר לתשלום קופות החולים עבור שירותיהם - בתי החולים הציבוריים מקבלים תקצוב בשיעור נמוך יותר.
מנכ"ל בית החולים הדסה בירושלים, פרופ' זאב רוטשטיין, תיאר את הקשיים שאיתם מתמודדים בתי החולים. "זו בושה וחרפה שאנחנו נאלצים למחות ולהפגין נגד מדיניות ממשלה שלא מאפשרת לנו לטפל כמו שצריך בחולים. מה כבר ביקשנו? שיורידו לנו את הירח? ביקשנו שייתנו לצוות הנפלא שעומד פה לחזור ולהמשיך להציל חולים, כמו שעשינו בהצטיינות במשך כל השנה האחרונה", אמר.
5 צפייה בגלריה
פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל הדסה
פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל הדסה
"הצוות מחזיק חלק מהחולים בחיים ממש בציפורניים". פרופ' רוטשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מחאה של בתי החולים הציבוריים מול משרד רה"מ בירושלים על  האפלייה התקציבית
מחאה של בתי החולים הציבוריים מול משרד רה"מ בירושלים על  האפלייה התקציבית
(צילום: חיים גולדיטש)
"במקום הכרת הטוב, במקום הכרת תודה, אנחנו נאלצים להפגין. בהדסה אין לנו את המצפון להפעיל עיצומים או שביתות, אבל אנחנו רואים את הציוד שלנו שהולך ונגמר, את התרופות שאוזלות ואת כוח האדם החסר", אמר רוטשטיין בתסכול. "בהדסה כעת יש יותר מ-140 חולי קורונה. מדובר בעומס עצום, והצוות מחזיק חלק גדול מהחולים בחיים ממש בציפורניים".
מנכ"ל בית החולים שערי צדק, פרופ' עופר מרין, תיאר את הבושה שחש מעצם הצורך להפגין. "את השיעור בבית הספר לרפואה של להוציא אנשים לכבישים כדי להפגין כנראה שפספסתי. אז אני עומד פה במבוכה רבה", אמר. "בימים אלה כותבים את ספר ההיסטוריה בנושא המאבק של מדינת ישראל בקורונה. כולם צריכים להיות גאים במה שקרה פה במשך השנה האחרונה. התמודדנו בצורה הכי מכובדת, הכי טובה ובמסירות הכי גדולה".
5 צפייה בגלריה
פרופ' עופר מרין
פרופ' עופר מרין
"אני מתבייש שהנושא עדיין לא נפתר". פרופ' מרין
(צילום: הדר יואביאן)
"לצערי הרב פרק אחד בספר מהווה כתם על המדינה", המשיך מרין. "זו בושה וחרפה שעומדים פה שבעה מנהלי בתי חולים שבסך הכל דורשים דבר אחד - שוויון. למדינה יש קשיים כלכליים, הכל ברור. אבל התקציב שכבר קיים - תחלקו אותו באופן שווה. מה, אנחנו נותנים טיפול פחות טוב מזה של בתי החולים הממשלתיים? אני ממש מתבייש שלא קיבלנו עדיין את מה שמגיע לנו ושהנושא לא נפתר".
המחאה מתרחשת על רקע ניסיונות החקיקה של חוק ה"קאפ" החדש, שמסדיר את התשלומים של קופות החולים לבתי החולים. בבתי החולים מתנגדים לחוק החדש, שכן לדעתם הוא יביא לירידה נוספת בהכנסותיהם, בין היתר משום שההתחשבנות החדשה תביא לירידה במספר ימי האשפוז.
פורסם לראשונה: 14:40, 21.01.21