3 צפייה בגלריה
אור זמיר
אור זמיר
אור זמיר. "מאמינה למדע"
לאחר שתשע נשים בהריון אושפזו במהלך השבוע האחרון במצב קשה בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה, וארבע מהן יולדו, המליצה ועדת התעדוף שבמשרד הבריאות לנשים בהריון הנמצאות בחשיפה גבוהה לציבור או שיש להן מחלות רקע - להתחסן במהלך ההריון כדי למנוע תחלואה עם סבירות יותר גבוהה לסיבוכי הקורונה. אבל האם הישראליות שבהיריון ממהרות להתחסן? שוחחנו עם כמה מהן.
מרותקי בית ומתקשים לקבוע תור לחיסון? ספרנו לנו במייל האדום, בצירוף טלפון
המחקרים של יצרניות החיסונים, חברות פייזר ומודרנה, שכללו עשרות אלפי אנשים, גברים ונשים, לא כללו באופן רשמי נשים הרות. עם זאת בחברות דיווחו כי חלק מהנחקרות היו בהריון ללא ידיעתן במהלך המחקרים, ולמרות זאת לא נצפו כל סיכונים לאם או לעובר, והריונות שאותן בחרו הנשים להמשיך – הסתיימו בהצלחה.

אור זמיר (34) מקיבוץ רמת דוד נמצאת בהריון בפעם השלישית וכבר קיבלה את החיסון לפני כשבועיים עוד בטרם שמעה על מקרי האשפוז במצב קשה של נשים בהריון שחלו: "הכול מפחיד בהיריון. עשיתי ניהול סיכונים: מה יותר מפחיד אותי - להידבק או להתחסן. החלטתי שלהידבק בקורונה שם אותי במצב יותר מסוכן. קראתי על החיסון והבנתי שהוא בטוח ולא אמור לפגוע בי או בעובר".
לדבריה, אחרי ששמעה על הנשים בהריון שאושפזו במצב קשה היא הבינה שקיבלה את ההחלטה הנכונה: "זה גרם לי להרגיש שעשיתי את הדבר הנכון. חששות תמיד היו ואנחנו מתבדחים על זה שאולי תצא לי ילדה עם זנב, אבל בסופו של דבר אני מאמינה למדע ואני מחכה מאוד לקבל את הזריקה השנייה כדי שאוכל לצאת לחופשי".
3 צפייה בגלריה
שני גרנות לובטון
שני גרנות לובטון
שני גרנות לובטון. "האסכולה הסחית"
שני גרנות לובטון (30) מתל אביב נמצאת בחודש החמישי להריונה הראשון, וגם היא כמו רבות אחרות התלבטה תחילה אם להתחסן. לאחר ששקלה את האפשרות, החליטה שזה הדבר הנכון בשבילה: "אני מהאסכולה ה'סחית' - אני לא תומכת בשום תיאוריית קונספירציה. אני מקבלת תרופות מדכאות חיסון כי אני חולת קרוהן, ואני מטופלת בתרופות ביולוגיות. הרגשתי שהלחץ לשמור על עצמי מפני הידבקות יכול לפגוע יותר בהריון".
לדבריה, היא הבינה שהסכנה בהדבקות בקורונה גדולה יותר מהחיסון: "עשיתי ניהול סיכונים והחלטתי להתחסן. הייתה לי התלבטות בהתחלה כי זה משהו חדש וזה מפחיד להכניס משהו לגוף שלך שאף אחד לא מבטיח שהוא יעבוד, וגם פחדתי על העובר. הסכנה שאולי הוא יפגע בעובר ערערה אותי אבל זה הביא אותי לחקור את הנושא והתייעצתי עם כל רופא שנקרה בדרכי. זו לא הייתה החלטה בקלות דעת.
"אני מאוד שמחה שעשיתי את זה ואני מיד מרגישה שמד החרדה שלי ירד. אחרי שראיתי את המקרים של הנשים שאושפזו, אמרתי שמזל שהתחסנתי כי האחוז של הנשים בהריון שמאושפזות במצב קשה הוא ממש גבוה בארץ. אני מאוד מחכה לחיסון השני כדי שאוכל לצאת מהבית מבלי לחשוש".
3 צפייה בגלריה
אור מאיר
אור מאיר
אור מאיר. "התייעצתי עם רופאים"
(צילום: הסטודיו של זהר צילומי הריון ניובורן משפחה וזוגיות)
אור מאיר (30) מראש העין נמצאת בחודש התשיעי להריונה השני, והיא קיבלה את ההחלטה לקבל את החיסון בעקבות הפרסומים על אשפוז נשים בהיריון. אחרי שקיבלה את המנה הראשונה של החיסון היא אמרה: "בימים האחרונים שמעתי הרבה נשים בהריון שחלו ולקחתי את זה לתשומת ליבי. התייעצתי עם בעלי ועם רופאים. כל מי שמבין בזה אמר לי להתחסן כי אני יוצאת כל בוקר לעבודה ויש לי ילד שעוד עשרה ימים יחזור למסגרת ויש לי סיכוי להידבק, ולכן אני חייבת להתחסן".
שיראל ניסנהולץ (23) מהשומרון מתכננת להתחסן בקרוב לקורונה: "היו לי התלבטויות. בהתחלה הרגשתי שלהתחסן זה להיות קצת חלק מהניסויים של פייזר, כי עד עכשיו לא חוסנו נשים בהריון וזה מבהיל. אבל מצד שני התייעצתי עם אחות ליווי היריון והיא אמרה לי שעדיף לי לקחת את הסיכון של התופעות לוואי מאשר את התופעות של המחלה עצמה".
גם אצלה, מה שגרם להכרעה היה הפרסום על אשפוז הנשים בהיריון: "אם לא הייתה כזה מספר של נשים בהריון שהנגיף היה כל כך אלים איתן, הייתי שומרת על ריחוק חברתי אבל זה מרגיש שזה אולי לקחת סיכון גדול מדיי. זה דאגה יותר לעובר מאשר לי. ברור שגם לעצמי. כשאת בהריון יש שני אנשים בסיפור".
פורסם לראשונה: 23:17, 20.01.21