כמה מתומכיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הפגינו אמש (שלישי) מול בית משפחת פרקש בקיסריה, ששכלה את בנה הטייס, סרן תם פרקש ז"ל, במלחמת לבנון השנייה. תומכי נתניהו מחו על כך שמשפחת פרקש אפשרה לפעילי שמאל להפגין מגג ביתה, הממוקם סמוך לביתו הפרטי של נתניהו. הפגנת תומכי נתניהו עוררה זעם הן בקרב המשפחה - והן בקרב גורמים פוליטיים.
בהפגנה אמש, שאורגנה ברשתות החברתיות, נאמר, בין היתר: "זה שאיבדתם בן לא מקנה לכם את הזכות לארח אנרכיסטים. נהיה פה כל עוד תעשו זאת". בעקבות ההפגנה והדברים הקשים שנאמרו בה, כתבה אמש ענת, אמו של תם ז"ל: "הערב, כשהם מנופפים בדגלי הליכוד, הגיעו לתקוף אותנו, משפחה פרטית, על שאנו מאפשרים לאזרחי מדינת ישראל להשמיע לראש הממשלה, שכננו, את מה שיש להם בלב".
3 צפייה בגלריה
סרן תם פרקש ז"ל
סרן תם פרקש ז"ל
סרן תם פרקש ז"ל
3 צפייה בגלריה
תומכי נתניהו מפגינים מחוץ לבית משפחת פרקש בקיסריה
תומכי נתניהו מפגינים מחוץ לבית משפחת פרקש בקיסריה
תומכי נתניהו מפגינים מחוץ לבית משפחת פרקש בקיסריה, אתמול
"הם באו לתקוף ולומר לנו, משפחה פרטית, 'בושה' שאנו משפחה שכולה", הוסיפה האם בכאב. "בושה שאנו מאמינים בדמוקרטיה. בושה שאנו מאפשרים לאזרחים להביע את דעתם על ראש הממשלה. 'בושה' שהבן שלנו נתן את חייו כדי שלהם ולילדיהם ולכל תושבי מדינת ישראל יהיו חיים בטוחים. לאן הגענו?".
ענת פרקש הוסיפה: "הבושה היא שהמשטרה אפשרה להם לעמוד מתחת לחלון שלנו ולא עשתה כלום. עבור נתניהו מקימים גדרות, מכסים בווילונות שחורים ונוקטים אמצעי הגנה. במקרה שלנו - האזרחים הפשוטים - השוטרים עומדים ונותנים במשך שעה למסיתים לומר את דברי השנאה, הקנאה והתסכול.
"אנו, בני משפחת פרקש, מאמינים בדמוקרטיה. זכותם של מתנגדי בנימין נתניהו לדבר אליו ולהשמיע לו את רגשותיהם; להסביר לו שהוא לא מייצג את צרכי העם כולו - כולל את אלה שעמדו מתחת לחלון ביתנו".
3 צפייה בגלריה
תם פרקש
תם פרקש
תם פרקש
(צילום: דובר צה"ל)
פרקש המשיכה ואמרה: "צועקים לנו 'בושה' כי 'חטאנו' ושלחנו את בננו להילחם ולהגן על המדינה של כולנו. לאיזו רמה הגיעו תומכי ביבי? לאיזו רמה הגיע בנימין נתניהו? כמה אפשר עוד לזרוע שנאה, קנאה ופילוג בעם?". היא פנתה למפגינים ואמרה: "ליכודניקים יקרים שעמדו מתחת לחלוננו - אנו נאבקים בשביל כל אזרחי מדינת ישראל. תם שלנו נהרג גם בשבילכם. מגיע לכולנו יותר טוב".
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ התקשר הבוקר למשפחה, ואמר כי הוא חש בושה גדולה כששמע את הדברים. כמו כן, הוסיף כי הוא פועל לאפשר הפגנות מחוץ לביתו שלו עצמו.
גם הנשיא ראובן ריבלין התייחס להפגנה, ובציוץ בטוויטר כתב כי "מה שהתרחש מול בית משפחת פרקש הוא לא מחאה. זו אינה דרכנו. ואל תאמרו 'אבל', ומספיק עם 'לא שמענו אותך כש'. פשוט הביטו ואמרו בקול רם: זו לא דרכנו ולא נשתוק, כי שקט הוא רפש".

הליכוד מגנה, אבל מדגיש את פסיקת בג"ץ

שעות אחרי שעלתה הביקורת, נמסר מהליכוד כי "כמי שחווה על בשרו את ייסורי השכול, רה"מ מקפיד לכבד את תחושת האובדן – וכך חייבים לנהוג כולם, מימין ומשמאל. רה"מ מגנה בתוקף כל אמירה מסוג זה שקשורה לשכול, לרבות מהסוג שהושמע בקיסריה. בלי קשר, כולם חייבים לכבד את פסיקת בג״ץ שקובעת שאסור להפגין במרחק של פחות מ-300 מטר מביתו של איש ציבור, פסיקה שמופרת בשיטתיות מול בית רה"מ בקיסריה.
אחותו השכולה של תם, השחקנית עמית פרקש, הגיבה באינסטגרם וכתבה כי "התעוררתי הבוקר בחרדה למדינה. איך הגענו למצב שהמוות של אחי הופך למאבק בין צדדים? מותר לא להסכים, לגיטימי להתווכח, זה בסדר להיות תומך נתניהו וזה גם בסדר לתמוך באדם אחר ובדרכו. מותר להיות שכנים שחלוקים אחד על השני ועדיין לחיות בשכנות".
"הגידופים וההשמצות האישיות שהורי חטפו הלילה, הם בעיני שפל המין האנושי וקו אדום מסוכן שנחצה", הוסיפה פרקש. "חשוב להיות אדם טוב, לכבד את האחר, לדעת לשים גבולות לעצמך. עצוב לי הבוקר בעיקר על החברה שנהיינו, על הקלות שבה אנו מדברים על נושאים כה כואבים בצורה כל כך הגיונית וקלילה.
פרקש חתמה את הפוסט וכתבה: "אני בהריון בחודש שמיני והאמת מתביישת, כאובה ויותר מתמיד מתגעגעת לתם ולשיח שהיה פה כשהוא עוד היה בחיים, גם הוא כנראה היה מתבייש".
ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות קריאה על הקמת רעש במסגרת הפגנה שהתקיימה בקיסריה מול בית פרטי, הגיעו שוטרים תוך זמן קצר ופעלו מיידית להרגעת העימותים ולהפסקת הרעש. במהלך הטיפול באירוע ביקשו השוטרים מהמפגינים לזוז לתחילת הרחוב שכן יש איסור להפגין מול ביתו הפרטי של אזרח. המפגינים סירבו.
"השוטרים עצרו לחקירה מפגינה שהקימה רעש באמצעות רמקול, סירבה להזדהות בפניהם, סירבה לעיכוב ובתום חקירתה שוחררה. נמשיך לאפשר לכל אדם את חופש המחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר הפרת החוק והסדר הציבורי".